KTM flyttar produktion till kina.

Det här är resultatet av att hela västvärlden tycker det är en rättighet att äta oxfilé varannan Fredag & handlar drivor med grejor till sina osnutna unga. Då börjar man leta efter kina-grejer & slutar som en wish-knarkare som tycker man gör sjukt feta dealz varje dag man är där.

Gnäll inte på Kina, det köpbeteendet som behöver ändras.
 
Gnäll inte på Kina, det köpbeteendet som behöver ändras.

Nailed it.
Hade "vi" köpt produkter tillverkade där vi ville och ställt krav på kvalitet och pallat jobba över någon timme eller spara en månad längre så hade billiga kopior och prispressat skit/mög minskat drastiskt.
 
^^^Given kommentar,snart är väl allt från Öhlins kinatillverkat..

Du har nog rätt angående så kallade "lowers" till mountainbike-framgafflar, om sådana överhuvudtaget kan kallas för fjädring...? Men några andra kinatillverkade komponenter hos Ö-företaget känner i alla fall inte jag till...?
 
Triumphs Moto2 motorer kommer i från Thailand

Delarna tillverkas i alla fall i Thailand, innan de blueprintas och monteras ihop till en motor av Extern Pro, alldeles bredvid Aragon-banan i Alcaniz, Spanien. Således involvering från tre kvalitetsmedvetna länder i samma produkt...
 
Nailed it.
Hade "vi" köpt produkter tillverkade där vi ville och ställt krav på kvalitet och pallat jobba över någon timme eller spara en månad längre så hade billiga kopior och prispressat skit/mög minskat drastiskt.

Går det verkligen att få tag på produkter tillverkade där vi vill? Mycket som ska vara high end är väl tillverkat i Kina nu för tiden.

Det jag tycker är sjukt är att frakten från det fattiga utvecklingslandet Kina är subventionerad via UPU och därför oftast är "gratis". Det är så klart svårt att konkurrera med "gratis" frakt. Men som alla vet så är ingenting gratis och Kina-frakten betalar vi istället kollektivt via skattsedeln :huvet Om man handlar samma pryl lokalt är även den med 99% chans tillverkad i Kina, bara med ett större prispåslag.

Brasilien har satt krav på företag att de måste ha en viss % lokal produktion och anställda i landet. Kanske EU borde/har några liknande krav för att möjliggöra att man kan handla lokalproducerat?
 
Last edited:
Går det verkligen att få tag på produkter tillverkade där vi vill? Mycket som ska vara high end är väl tillverkat i Kina nu för tiden. Ingen verkar våga stå upp mot Kinas kopiering/dominans förutom President Donald? De flesta rikingar med makt har troligen stora egenintressen i produktion i Kina och tjänar gott på avsaknaden i rättigheter för arbetarna, så de lär inte stå upp för det som är rätt. Det som tillverkas i USA blir ju svindyrt om man lägger på frakt till Svedala.

Det jag tycker är sjukt är att frakten från det fattiga utvecklingslandet Kina är subventionerad via UPU och därför oftast är "gratis". Det är så klart svårt att konkurrera med "gratis" frakt. Men som alla vet så är ingenting gratis och Kina-frakten betalar vi istället kollektivt via skattsedeln :huvet Om man handlar samma pryl lokalt är även den med 99% chans tillverkad i Kina, bara med ett större prispåslag.

Brasilien har satt krav på företag att de måste ha en viss % lokal produktion och anställda i landet. Kanske EU borde/har några liknande krav för att möjliggöra att man kan handla lokalproducerat? Det hjälper iof lite om man kan köpa piratkopior med "gratis" frakt från Kina.

Det som verkligen borde förhandlas om är fraktsubventionen. 100% väck med avtalet. Det är helt bisarrt att skattemedel går till att subventionera världens starkaste ekonomi. Vill man ha billigt skit från Wish eller Banggood kan man stå för frakten. Åtta (8) kronor kostade frakten på den värmeväst jag beställt från Banggood. Det är som att kissa på sig, varmt en stund... Jag hade utan problem kunnat betala 200 kr för frakten, det hade ändå varit billigt. Eller köpt den hemma i Sverige för samma pris, där den gått i en stor låda tillsammans med alla andra värmevästar. Nu är det ett och ett paket. Dåligt för miljön.
 
Majoriteten av KTM ägs av det österrikiska bolaget Pierer Mobility Group.

https://www.pierermobility.com/en/

Ja, är det 51 % han har behållit?
Bajaj är väl inne med 47% tror jag.

Mellanskillnaden upp till 100%?
Tja, om inte hojarna är helt 100, så varför skulle ägandet vara det? :fyllisar

Jag ser KTM som ett Indiskt märke, rätt eller fel.
Jag hör andra som talar om Volvo som svenskt. "Made by Sweat shops" eller hur det nu var...
 
Det är väl möjligt att KTM någonstans ser sin chans att även sno åt sig kinesens distributions- och försäljningsnät, även om sånt sällan är värt mer än det papper det skrivits på. Men visst, teoretiskt skulle ju KTM kunna bli en maktspelare med tillgång till en "inre" marknad på 1 miljard kineser.

Det troligaste är väl dock bara att man vill maximera vinsten genom att sänka produktionskostnaderna. Ytterligare. Någon kvalitetshöjning har dock knappast denne gamle notoriske bolagsplundrare i sikte...
 
Håller med i att köpbeteendet behöver ändras men inte i att Kina inte förtjänar gnäll. Snacka om en nation som missbrukar sin makt.

Jag ville inte dra in Kina som nation, men det där är ett hemskt land på många sätt ja. :gnissla
Human rights är inte riktigt ikapp där, utsläppen från Kina ensamt står väl tvåsiffrigt i globala fördelningen?
I övrigt kan jag för lite, men de grejorna jag vet räcker för mig.. :hihi
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top