Finns inget digitalt ryck.
bara för att man kan mappa om så betyder det inte att hela hojen är digital.
börja med att fixa glappet som finns i gasrullen.
Och sedan får du justera kopplingen.
det sker ej digitalt
Har du vaknat på fel sida?
Digitalt avser i detta fall den icke linjära gasresponsen från tomgång, inte om det är mekaniskt, skött av en dator eller liknande.
Påminner mycket om hur vissa, främst vid det här laget gamla, insprutningshojar har haft väldigt ryckig gasrespons avslag-påslag. Köpte bland annat inte en MT-09 för några år sedan p.g.a. den horribelt ryckiga gasresponsen från tomgång.
Hade en Kawasaki ZX-12R från 2000 som också var riktigt dryg på det viset. Inget jätteproblem på den cykeln med tanke på hur den kördes men ändå. Där var det TPS:en man fick justera så den alltid trodde att trotteln var någon % öppen för att få bort ryckigheten.
Har nu sett att det finns t.ex. en "Boosterplug" som lurar insprutningen att insugstempen är kallare och fetar på 5-6 % i hela registret vilket ska hjälpa till viss del. Verkar rimligt om det är så att den går väldigt magert vid låga trottelöppningar. Tycker den har lätt att dö vid krypkörning vilket skulle kunna stämma med för mager blandning. Dock känns detta som en osnygg lösning och borde redan vara löst med en icke gat-homologiserad map.
Att mekaniskt ta bort allt slack i trottelvajrarna känns inte heller rätt. Det ska inte behövas.