Låter onekligen jäkligt skoj!
Jag har själv sneglat på freeriden men har blivit avrådd från att köpa "av folk som kan" för att den inte lämpar sig för enduro, ramen skulle vara för klen mm, men givetvis äger dom ingen själva så hur rätt har dom ? Jag kör enbart enduro och kanske en och annan skojrunda på grusväg men 99 procent enduro
Jag själv ligger runt 100sträcket och är 190cm lång, skulle den palla det tror du?
Menar du den "vanliga öppna 28-hästarsmappen" eller finns det en speciell för akrapiporna?...
Nå, idag löste sig detta galant. Jag fick inladdat KTM:s akrapovic map avsedd för Akras pipor och jävlars vilken schvung det blev. Framhjulet lyfter på de tre lägsta växlarna bara på gas och dessutom på effektutvecklingen när man varvar. Reaktionen i gasen är omedelbar och det är en barnlek att lyfta framhjulet eller att sladda runt en sväng, grymt skoj. Nu är hojen precis så som jag vill ha den med alla positiva egenskaper som Freeriden har men inte den "trötta" motorgången som den har i original.
...
Menar du den "vanliga öppna 28-hästarsmappen" eller finns det en speciell för akrapiporna?
Funderar på en sån här eller wr250r. Fördelen hos WRen är ju 1000mila intervaller på servicen. Är det massa pul med ventiler osv eller är det okej för en novis som mig att fixa?
Skickat från min YOGA Tablet 2-1050F via Tapatalk
Tusen tack för en klockren beskrivning!De går inte riktigt att jämföra. WR250R är en offroadhoj avsedd för dualsports, dvs både gata och terräng, en liten adventurehoj med ett riktigt brett användningsområde. Fin cykel men lite trött såklart med så liten motor.
KTM Freeride 350 är en hybridhoj, vi kallar den trialhoj med sadel
Motsvarande effekt som WR250R efter att man stoppat i akramappen på KTM:en, 27 hästar mot yamahas ca 30, men... 91 kg torrvikt mot yamahas 134kg... Freeriden är en mountainbike med motor och Yamahan är ett slagskepp i jämförelse
Det finns folk som tävlat i Erzberg Rodeo med Freeride, jag har inte sett någon WR250R där dock...
KTM:en blir också fladdrig och väldigt surrig i farter upp emot 100, Yamahan går betydligt fortare och stadigare i fart men är en pråm när det gäller hanterbarhet, fortfarande i jämförelse med KTM:en.
KTM 350 motorn har all effekt i botten/mellanregistret och är högst användbart i skogen. Stockar, stenar, bäckar, backar, blöt sten, klättra upp och ner för kullar ja överallt där man vill trixa sig fram. Allting annat är transportsträckor.
Freeriden har 20h mellan servicarna där varannan är olja och filter och var annan är olja/filter/ventilkoll (justering med shims).
Kör man i skogen som det är avsett med KTM:en så är 40h ganska mycket på en säsong, dvs två servicar varav den ena gör du själv på 25 minuter. Det är enkelt att kolla ventilerna men kräver lite mer mekvana, kanske en timme i tid.
Ska du pendla och köra lite offroad men mest på vägen så är Freeriden jättefel, ska du köra trial/enduro på leknivå och bara transportera dig mellan skogsområden och hemmet så är den det roligaste som finns
Fundera på hur du vill köra med hojen, provkör dem i sina rätta element och avgör sedan vad som passar dig...
Öh ok, med lite mods har min wr250x ca: 35-37hk och väger ca 109kg och har 1000mil service intervall. =) Jag älskar den. Visst var lite sugen på en freeride men om du vill pendla och göra lite allt möjligt är det solklart wr250r. Fattar inte varför alla pratar orginal wr250r 130kg/30hk när ALLA! moddar den, finns lika mycket som till drz400 och jag kan lova att orginal drz400 är rätt trist men en moddad vilket all gör är en av dom roligare motarderna om man inte vill ha en ren cross med massa service dock gammal teknik mot wr250. Orginal wr250r/x är sjukt slö, jag provkörde en helt orginal wr250x när den kom 2008 och vände tillbaka efter 2-3 minuter. Många år senare testade jag en moddad, köpte en själv någon vecka senare och har gjort alla mods på min wr250x och nu ägt den i 3år, längsta jag någonsin haft en hoj. Det är verkligen som natt och dag. Du kan spöa hojen varje dag och den bara tackar och tar emot.
En wr250R/X orginal är en superfin hoj som den är men det krävs inte mycket för att göra den till en riktig bushoj. Jag snackar inte bara jag har ägt en i 3år, haft ett 20-tal andra hojar även 1000cc sport och detta är den som jag behållit längst ska sälja min stora hoj i vår faktiskt och bara köra wr´n. Vet inte om du gillar att slanga men med min drevning(som ändå toppar 140km/h+ på 6;an, pendlar 110km/h 4 mil varje dag) kan jag koppla upp den på 3;an från ca: 40km/h (13/47 drevning mot orginal 13/42. Har testat 12/52 för stunt då kan du powerwheela på 3;an och koppla på 5;an men det är för mycket rpm för gata). Orginal krävdes skills för att ens få upp den på 2;an med koppling= helt annan hoj nu, som att jämföra en xt660x(som jag även kört mycket) med en wr450f.
Så mitt tips: om du bara vill busa i skogen och ibland köra LV så är KTM´en säkert lite vassare inte i power men i balans. Vill du köra hojen varje dag och busa grus+lättare enduro på helgen så är wr250r bäst. Titta på lite youtube från usa dom är tokiga wr250´n.
Och är det någon som kör 250R (tvåtakt) eller den nya 250 fyrtaktaren (2018)? Eller en begagnad 350? Vilken ska man satsa på?
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
|
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |