KTM & Husqvarna har usel kundservice!

Zunco

Ny medlem
Gick med
29 May 2017
Hoj
Nej
Tjena Sporthoj,

Jag bor i dag i Göteborg men kommer att flytta permanent till Gotland till hösten då jag byter tjänst. Är just nu utan hoj och letar efter något nytt så jag kollade lite på KTM samt Husqvarna men så slog det mig att det inte finns någon som servar dessa märken där utan man måste ta sig till fastlandet för att göra det hos en auktoriserad verkstad under garantitiden. Detta innebär förutom en massa extratid (en hel dag) också stora omkostnader då det t.ex. kostar 1,500 kr bara för färjan (bil+släp).

Färjan går inte heller hur som helst utan jag kan som tidigast anlända i Nynäshamn kl 10:30 eller i Oskarshamn kl 10:40. Sedan blir det ca 1 timmas körning till någon av återförsäljarna beroende på vilken jag väljer och vilken ort.

Tog därför och ringde till tre KTM- och tre Husqvarna-återförsäljare för att se om någon kunde vara lite flexibel när det gäller tider för inlämning av hojen men icke. Samtliga säger att jag måste komma dit på morgonen för att kunna få den servad så jag kan hämta den på eftermiddagen. Detta är som sagt omöjligt då färjan anländer flera timmar efter att jag måste vara hos återförsäljarna för att kunna få den servad och att kunna hämta den samma dag.

Tre av återförsäljarna tyckte att jag borde kunna ”ta färjan dagen innan och sova en natt på hotel, då kan du ju lämna in den på morgonen och sedan hämta den på eftermiddagen”.

Jo men tjena! Betala 1500 kr för färja (bil+släp) samt kostnaden för bensin, mat etc och så vill man att jag ska betala för en hotellnatt också. Skulle inte tro det.

Jag provade för skojs skull att ringa en Suzuki-verkstad och sa att jag har en Suzuki men bor 20 mil bort och därför inte kan komma på morgonen. Det var inga problem. Bara jag kunde komma till 12-tiden så kunde jag hämta den senast vid stängningsdags. Snacka om service. Samma svar fick jag när jag ringde en Kawasaki- och Honda-återförsäljare.

Varför är KTM/Husqvarna och deras återförsäljare/verkstäder så usla på kundservice?

Känner inte alls för att köpa en KTM/Husqvarna nu när det är så här.

Hur ställer ni er till detta?

/Zunco

skipp

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2012
Hoj
Kawasaki
Rätt oduglig service faktiskt. Skaffa en hoj du kan serva på ön istället eller serva själv. Låter oerhört omständigt

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
En till som reggat sig bara för att gnälla på Ktm:s kundservice... :arsele

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Varför måste du ta hojen på släp/bil? Går den inte att köra?

Går det inte att göra som de flesta märkesverkstäder på bilsidan har numera, att man väntar vid deras kaffemaskin/provkör nya modeller medans de servar ens bil?

Tänk hur folk i Norrland har det jämfört med att bo på Gotland. Där uppe kan vi prata avstånd till serviceställen :tungan

rotegrop

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2016
Hoj
Freeride 250, Dominator 650 Husaberg te 250
Låter märkligt, dom flesta butikerna öppnar väl vid 10:00 tiden (verkstan tidigare) och man borde väl kunna komma in efter det med hojen? Tycker inte det du beskriver låter trovärdigt. Jag har lämnat in min ktm på service efter lunch å hämtat 3-4 h senare. Men om det nu är så är det väldigt illa av dom. Jag hade då valt något annat märke.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
1. Bo inte på en ö. Den här problematiken lär du få mer av när du bor på en ö.

2. Du planerar alltså att köpa en ny hoj och lämna in på verkstad för oljebyte (vilket i princip är allt som görs inledande servicebesöken), men tycker omkostnader för att lösa inlämning annan dag är för dyrt? Är pengar verkligen problemet här?

Serva själv, då kan du hämta och lämna hojen dygnet runt. Köper du en begagnad mc istället så slipper du också serva på verkstad för att upprätthålla någon garanti. Samt får pengar över! Win-win.

Om en verkstad ska lösa dina logistikproblem, genom att prioritera ditt servicejobb utanför sin normala servicerutiner för hur de hanterar jobben under vardagar, så lär de ju vilja ha betalat för det. Föreslå att betala för det, så lär de bli mer sammarbetsvilliga. Gnäll och verkstäder är två tråkiga saker. Gnäll om verkstäder är ännu tråkigare. Nu har jag gnällt klart.

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Enligt svensk lag kan de inte neka dig garanti bara för att du använder en oberoende verkstad. Du behöver alltså hitta en handlare som kan skruva samt lyfta en telefon och beställa ev. delar. Det borde till och med en sävlig Gotlänning klara av.

För övrigt har K...massasiffror rätt. Det mesta kan du göra själv som normalt ingår i en service.

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Hoj
För många att räkna upp

Vad är alternativet då? Att inte kunna ta upp det på ett välbesökt forum och acceptera detta nonchalanta beteende från KTM vilket många verkar vittna om. Låt inte märkesfanatism försvara dålig service (om nu så är fallet vill säga).

Last edited:

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Enligt svensk lag kan de inte neka dig garanti bara för att du använder en oberoende verkstad. Du behöver alltså hitta en handlare som kan skruva samt lyfta en telefon och beställa ev. delar. Det borde till och med en sävlig Gotlänning klara av.

För övrigt har K...massasiffror rätt. Det mesta kan du göra själv som normalt ingår i en service.

Köper man en ny KTM eller Husqvarna blir det svårt att behålla garantin om man servar på annat ställe än hos en auktoriserad verktstad.

Felsökning ska göras med deras egna diagnostikutrustning och servicearna ska läggas upp på deras egna "dealer net".

Zunco

Ny medlem
Gick med
29 May 2017
Hoj
Nej
Rätt oduglig service faktiskt. Skaffa en hoj du kan serva på ön istället eller serva själv. Låter oerhört omständigt

Har ägt det mesta förutom KTM/Husqvarna så det skulle vara roligt att prova något nytt.

Måste man vara en flerårig medlem för att få säga sitt, menar du?

Varför måste du ta hojen på släp/bil? Går den inte att köra?

Går det inte att göra som de flesta märkesverkstäder på bilsidan har numera, att man väntar vid deras kaffemaskin/provkör nya modeller medans de servar ens bil?

Måste inte ta bil+släp men det blir så mycket bekvämare. Om jag kör med hojen så har jag inget transportmedel utan får jag gå runt hela dagen i staden och vänta på att servicen blir klar.

Jag måste lämna hojen senast kl 08:00 för att kunna hämta ut den kl 16:00. Vad verkstäderna gör med hojen så många timmar vet jag inte men man vill inte vara flexibel alls.

Låter märkligt, dom flesta butikerna öppnar väl vid 10:00 tiden (verkstan tidigare) och man borde väl kunna komma in efter det med hojen? Tycker inte det du beskriver låter trovärdigt. Jag har lämnat in min ktm på service efter lunch å hämtat 3-4 h senare. Men om det nu är så är det väldigt illa av dom. Jag hade då valt något annat märke.

Jag har aldrig ägt en KTM/Husqvarna så jag vet inte. Utgår bara från vad 6 st olika KTM/Husqvarna verkstäder sa till mig. Ska hojen hämtas samma dag kl 16 så måste den lämnas in senast kl 08:00.

2. Du planerar alltså att köpa en ny hoj och lämna in på verkstad för oljebyte (vilket i princip är allt som görs inledande servicebesöken), men tycker omkostnader för att lösa inlämning annan dag är för dyrt? Är pengar verkligen problemet här?

Vill ha kvar garantin så den måste tyvärr in på en auktoriserad verkstad. Jag anser inte att jag som kund ska behöva komma en dag tidigare och bo på hotell bara för att verkstaden inte kan ta emot min hoj annat än kl 08:00 på morgonen. Det gäller en gång per år och det borde verkstaden kunna ordna, tycker man.

Jo det kan man eftersom dessa oberoende verkstäder inte har KTM/Husqvarnas diagnostikverktyg (online). Gäller för övrigt alla märken.

Jag kan serva själv men vill ha kvar garantin. Inte kul om något skulle hända och så står man där utan hjälp bara för att man servat själv.

Tro mig, köper jag en så kommer jag serva den själv efter att garantin gått ut.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Är inte varken Ktm eller Husqvarnas fel att vissa återförsäljare å verkstäder inte är service inriktade...
Välj en som inte strular då... Hur svårt ska de vara...

Last edited:

Zunco

Ny medlem
Gick med
29 May 2017
Hoj
Nej
Är inte varken Ktm eller Husqvarnas fel att vissa återförsäljare å verkstäder inte är service inriktade...
Väl en som inte strular då... Hur svårt ska de vara...

Med tanke på att sex stycken återförsäljare gett mig samma svar (från Malmö upp till Stockholm) är jag benägan att tro att resterande återförsäljare också kommer säga samma sak.

Vet inte hur det är för dig men jag har inte tid och lust att köra landet runt för att hitta en verkstad, jag har familj och annat som jag prioriterar.

Opus Dei

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2017
Hoj
Husqvarna 701 SM -17
Jag bor på Gotland och har en Husqvarna 701 SM. Servar den hos Bloms MX i Vimmerby. Jag hade snarlika frågor när jag ringde runt för att hitta en auktoriserad serviceverkstad och Bloms förstod mitt dilemma och sa att det inte var några som helst problem att jag kommer med hojen på förmiddagen. Hämtade den kappt 2.5 timmar senare så jag kunde ta färjan hem kl 15:40.

Betalade 1800 kr för servicen och tar du hojen på färjan och väljer ekonomiplats kostar det endast 380 kr.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Bara att du ringer runt "på skoj" till mc verkstäder gör ju att du verkar ha tid över samtidigt som du har pengar till ny hoj. Köra hojen på släp för service? Vafan köp en hoj, roa dig med den. Du får det att låta som ett surt extrajobb

Plazmite

Sporthojsnörd
Gick med
4 Jun 2009
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Hur ofta ska du serva? 1 kanske 2 ggr om året? Gör det till en kul tripp ist. Sov på hotell, kör lite goa vägar, serva hojen, kör mer roliga vägar och sen åka hem?

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Med tanke på att sex stycken återförsäljare gett mig samma svar (från Malmö upp till Stockholm) är jag benägan att tro att resterande återförsäljare också kommer säga samma sak.

Vet inte hur det är för dig men jag har inte tid och lust att köra landet runt för att hitta en verkstad, jag har familj och annat som jag prioriterar.

Förstår att du inte vill åka land å rike runt då....
Senaste åren har jag åkt till Tommy Karlström i Sala när det är dag att köpa ny hoj eller delar... De är en bit å tycker det är värt de... Service gör jag själv ändå.. De funkar för mig...

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag lämnade in min KTM en vecka före servicen och hämtade ut den en vecka efter ...
( själv var jag bortrest).
Det mesta bruka gå att lösa om man pratar snällt och uppför sig anständigt ...:va

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Hoj
Enfield India
Zunco skrev:
*klipp*
Varför är KTM/Husqvarna och deras återförsäljare/verkstäder så usla på kundservice?*klipp*

Har lite svårt att se hur du resonerar när du klumpar ihop importören med återförsäljarna. Senast jag kollade var återförsäljarna fristående...

Jag kan bara tala för mig själv, men om jag mitt i brinnande säsong fick ett telefonsamtal eller ett mail från en för mig okänd kund som frågar "kan du fixa min hoj lite snabbt", då skulle nog troligen jag också dra öronen åt mig och ge ett lite nekande svar.
Kortfattade samtal med oklart syfte från okända personer, sorry, visst jag kanske tappade en affär men det är sånt man får ta. Har man kö i verkstaden, tja då är det lättare att säga nej.

Det är trots allt leksaker vi talar om.
Inte livsuppehållande. Men väl livsförbättrande... :tummenupp

Hojja mer. Nojja mindre. :krama

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har aldrig varit med om hämta och lämna samma dag.
Varken på min Suzuki SV650S, GSX1300R eller Triumph Sprint RS.
Trots detta är jag kanonnöjd med både Yamaha Center i Mölndal som åtog sig stor service på SV650S för jag köpt den där. Och byta däck på Sprint RS.
Och Johans MC. För stor service på Sprint RS och byte av laddningsregulator (återkallelse) på GSX1300R.
Har du kravet på samma dag service, byt hobby, eller serva själv. :7peta
Ska du till Gotland vore kanske egen båt trevligt ?
Eller byt jobb och stanna på land ? :7peta

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...