Ktm smc 690 -11 startar inte efter påfyllning av kylvätska.

mazzktm

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2014
Hoj
Ktm smc 690
Hej! Köpte min första hoj nu i fredags som rubriken lyder är det en smc 690 från 2011. Är helt ny på motorcyklar förutom lite moppemek.

Det är så att den läcker lite kylarvätska så tänkte att jag skulle fylla på. Frågade killen jag köpte den av vad jag skulle fylla på med och han sa att vatten fungerar bra innan kylan kommer. Köpte en dunk batterivatten, stod att det var destillerat på infoskylten. Dock stod det avmineraliserat på internet men köpte den ialf. Jag fyllde på vätskan så att det blev fullt och fyllde även på kompensationstanken. Såg inte riktigt hur mycket jag hade i kompensationstanken så råkade fyllt nästan fullt där också.

När jag sen provade att starta första gången hörde jag startmotorn i början men sen la den av och FI lampan började lysa. Vid upprepade försök har inte startmotorn hörts utan ändast FI lampan har lyst. Jag provade att tömma ur lite av kylarvätskan men det har inte gjort någon skillnad.

Kan tillägga att den alltid startat tidigare.

Vill också poängtera att jag anser mig vara helt okunnig så ni får gärna ge utförliga förslag på vad som kan ha hänt. Tror inte att batteriet är dött och lampan för låg spänning lyser inte.

Tack på förhand!

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Problemet du har beror inte på kylvätskan. Däremot lär du få problem med vattenpumpen om du inte har i lite glykol eller watervetter som gör att den får lite smörjning.

Ladda batteriet/prova med ett batteri du vet fungerar. Det är ett rätt basic första steg i felsökning när startmotorn inte går. Nästa steg är att kringgå startmotorns relä.

mazzktm

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2014
Hoj
Ktm smc 690
Problemet du har beror inte på kylvätskan. Däremot lär du få problem med vattenpumpen om du inte har i lite glykol eller watervetter som gör att den får lite smörjning.

Ladda batteriet/prova med ett batteri du vet fungerar. Det är ett rätt basic första steg i felsökning när startmotorn inte går. Nästa steg är att kringgå startmotorns relä.

Ok jag förstår, får kolla det. Är det så att man måste använda en speciell laddare? Är inte helt 100 på att jag fick med någon. Kan kolla senare

mazzktm

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2014
Hoj
Ktm smc 690
Efter att ha låtit hojen stå ett tag provade jag nu igen. Startmotorn gick igång men startförsöket avbröts snabbt och FI lampan började lysa igen. Måste vara något som inte är helt rätt eftersom det avbryts:/

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
Du skall använda en laddare avsedd för mc/mindre batterier. Eller en avancerad laddare som kan ställas in för att ladda mc respektive bilbatteri.

Batteriet har en angiven lagringskapacitet i amperetimmar (Ah).
Laddaren skall inte ge mer laddström (A) än c:a 10% av batteriets angivna värde för lagringskapacitet.

Ett bilbatteri har ofta 50Ah eller mer, och kan laddas med 5A utan problem.
Ett MC-batteri har ofta runt 5Ah och skall då inte laddas med mer än 0.5A

Smackar du på en 5A bilbatteriladdare på ditt lilla hojbatteri lär det bli för varmt och skadas av laddningen.

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
Efter att ha låtit hojen stå ett tag provade jag nu igen. Startmotorn gick igång men startförsöket avbröts snabbt och FI lampan började lysa igen. Måste vara något som inte är helt rätt eftersom det avbryts:/

Ja, troligen batterispänningen som sjunkit...

Alternativt startspärr om hojen har det. Har du flera olika nycklar med olika färg?

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
Eftersom den plötsligt kunde drar runt startmotorn en kort stund så har du typiska symptom på oladdat/dåligt batteri.

Om du har startspärr borde du ha mer än en nyckel. Ofta har sådana system en "huvudnyckel" i avvikande färg som används för att kunna skapa extranycklar om man skulle råka tappa bort en av de "vanliga". Huvudnyckeln skall aldrig användas då det kan vara galet dyrt att byta ut det som måste bytas om den nyckeln kommer bort. Innan jag skrämmer dig mer om detta så får gärna någon som har koll på hur det fungerar på KTM kommentera...

mazzktm

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2014
Hoj
Ktm smc 690
Jag har ett key-card så att jag kan få fler nycklar.

Men det där med laddning då.. I instruktionsboken är det en speciell laddare men funkar det med en vanlig billaddare? Står även att man inte ska ladda med max 10% av kapaciteten som står angiven på batterihöljet. Vet inte om jag kan ställa in sånt på billaddaren

Pönan

Medlem
Gick med
27 Jun 2007
Hoj
Drömhojen
Jag har ett key-card så att jag kan få fler nycklar.

Men det där med laddning då.. I instruktionsboken är det en speciell laddare men funkar det med en vanlig billaddare? Står även att man inte ska ladda med max 10% av kapaciteten som står angiven på batterihöljet. Vet inte om jag kan ställa in sånt på billaddaren

Kolla vad för batteri du har i nu så skall folk nog kunna rekommendera en laddare! :) Kan ju va så att originalbatteriet är utbytt.

Pönan

Medlem
Gick med
27 Jun 2007
Hoj
Drömhojen
Oj tror inte det är utbytt. Hoppas inte för la nyss en beställning på denna

https://www.mcweb.se/batteriladdare-1

Kan inte supermycket om batterier. Vet bara att LiFePO4 batterier kräver speciell laddare. Dock så sitter det inte sådana batterier original vad jag vet.

Jag hade väl också rekommenderat en Ctek så som Goffen skriver. Med tanke på att dom brukar funka på bil också.

Men som sagt så är det svårt att säga vad du skall ha för laddare om man inte vet vad det är för batteri i :) Har du hojen i närheten så är det ju bara att rycka ur batteriet och kolla. Lär väl stå någon typ av modellnr eller liknande på det. Om det kommer fram att laddaren du beställt inte funkar med batteriet du har så är det ju bara att skicka tillbaka! Alltså innan laddaren är använd.

mazzktm

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2014
Hoj
Ktm smc 690
Kollade och original batteriet sitter i. Det är ett YUASA YTZ10-S. Borde fungera med laddaren med tanke på att det är original. Laddaren jag köpte har dock ett lite annorlunda artikel nr än vad som anges i instruktionsboken.

Instruktionsbok: 58429074000
Den jag köpte: 58429074200

Antagligen är det vara en nyare modell.

mazzktm

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2014
Hoj
Ktm smc 690
Ni hade självklart rätt. Laddade batteriet och nu startar den:)

En annan fråga, fyllde som sagt på lite väl mycket i kompensationstanken, hur mycket vätska kan man ha i den? Vad kan hända om den är för full? Som jag fattar det dumpar cykeln vätska dit så det kanske inte går om det är för mycket i eller är jag helt ute och cyklar?

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Ni hade självklart rätt. Laddade batteriet och nu startar den:)

En annan fråga, fyllde som sagt på lite väl mycket i kompensationstanken, hur mycket vätska kan man ha i den? Vad kan hända om den är för full? Som jag fattar det dumpar cykeln vätska dit så det kanske inte går om det är för mycket i eller är jag helt ute och cyklar?

Expansionstanken förmodar jag du menar och det brukar finns en min/max-markering på den, jag brukar fylla till min när motorn är kall.
Har du för mycket trycker han ur sig det bara men tappa ur till min-markeringen så är det rätt ungefär, kylaren däremot ska vara full.

Fyll upp, starta så han pumpar runt sen toppar du upp när han svalt undan, sen på med locket.

himself

Tjuvjagare
Gick med
29 Sep 2008
Hoj
KTM 1290 SuperDuke R
Nästa gång du vill ha reda på felet lite snabbare så räkna antal blinkningar FI lampan gör.... Sen läser du bara i boken vilken felkod det är...;)

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...