Ktm Smr 680

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Har enligt ryktesvägen hört att det ska gå någon,några i Sverige upptagna smr 525 genom ett omfattande trimkit som egentligen är avsett att vara till tävlande i sidovagnsmotocross.

Killen som hade hand om bygget skulle ha specialbeställt nya cylindrar,kolvar från Holland. ,större ventiler,portad topp,större förgasare,effektavgassystem,annan kam.

Effekt upp mot 95hp skulle kunna tas ut :gnissla

Någon som vet nått ? Hade varit kul att se en sån motor.
 

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
lusasken
Hoj
Trehundra kubikare
största "525" motorn jag läst om hittils är på 630 nånting cc men det går kanske att få upp den än mer i kubik.

en sån kit motor på 612cc lämnar ju 73hk enligt KTM, 20hk till låter inte helt rimligt.
 

fattaliano

gasar tills det rasar
Gick med
15 Sep 2004
Ort
sthlm
Hoj
R1
rejser skrev:
största "525" motorn jag läst om hittils är på 630 nånting cc men det går kanske att få upp den än mer i kubik.

en sån kit motor på 612cc lämnar ju 73hk enligt KTM, 20hk till låter inte helt rimligt.
vad har 525an orginal? 03an hehe?
 

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
Största kolvarna som säljs ligger på 103mm, för att få 680cc med en 78mm stroker-vev skulle det behövas 105,5mm kolv. Yttermåtten på cylinderfodret är 107mm så det går inte utan att modifiera vevhuset lite men omöjligt? Inte alls.

Däremot lär den ju tappa en hel del toppvarv med den klumpen till kolv.

Edit: Med dom måtten är man på ungefär samma motorkonstuktion som en husaberg eller en ktm 660 och dom kommer inte över 80hk hur man än trimmar. 95hk låter plötsligt inte speciellt troligt.

/HW
 
Last edited:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
HW skrev:
Edit: Med dom måtten är man på ungefär samma motorkonstuktion som en husaberg eller en ktm 660 och dom kommer inte över 80hk hur man än trimmar. 95hk låter plötsligt inte speciellt troligt.

/HW

Det ska finnas möjlighet att plocka ut runt 90hk ur en LC4-konstruktion - beräknad livstid på motorn är då ca 5 timmar. Man vill inte göra det med andra ord. Med turbo kommer man lite längre förstås...
 

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
lusasken
Hoj
Trehundra kubikare
TomK skrev:
Det ska finnas möjlighet att plocka ut runt 90hk ur en LC4-konstruktion - beräknad livstid på motorn är då ca 5 timmar. Man vill inte göra det med andra ord. Med turbo kommer man lite längre förstås...

KTM´s factory LC4 på 690cc ger 85hk, läste det på Kunzels hemsida tror jag.
 

Tuben #10

nr 63 i r600
Gick med
30 Apr 2003
Ort
malmö
Hoj
2st KTM & 1st Honda
mitt 590 kit är egentligen ett sidvagns kit o delarna kommer från holland... kanske från samma ställe!
 

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
lusasken
Hoj
Trehundra kubikare
Tuben #10 skrev:
mitt 590 kit är egentligen ett sidvagns kit o delarna kommer från holland... kanske från samma ställe!

är det samma som granaten hade?
kanske är hans tillomed.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top