KTM SuperDuke 990 eller Honda CB1000R?

Wallingstam

Snabbast
Gick med
19 Sep 2010
Hoj
Just nu letas det nytt! Tidigare: KTM Superduke 990 - Honda CBR 929 Fireblade - Honda Varadero 125
Tjenare!

Det är så att jag idag har en honda cbr929RR med helsystem, går som ett skott!

Men jag tror faktiskt (efter bara 70 mils åkande) att jag vill ha något mera komfortåk samt mera lekaktigt (åker en del bakhjul med cross och det vore kul att kunna göra det i en bekväm position med landsvägshoj också).

Gillar att ligga på lite efter kurviga vägar men även att bara slingra sig fram genom stan. Det här med att ligga och mosa 300 blås får man snabbt nog av, känner i alla fall jag!

Har varit inne på en HD nightrod för just att bara glida fram genom stan (samt att dom är så j***vla snygga) och även lite kurviga vägar MEN då saknas det här med att man inte kan köra på bakhjulet och att hojen inte är så "busig" av sig. Vill även kunna åka på lite banträffar utan att behöva stå i ett hörn och vara ledsen! :)

Så då har jag kommit fram till att en streetfighter av något slag är det vettigaste (för att åka fort vill jag fortfarande ha möjligheten till så en SM går bort).

Har fastnat för hondan och ktm:en för att:
KTM - Brembobromsar, snygga, bra bottenvrid och ska tydligen vara en väldigt behaglig cykel att köra.
Honda - Riktigt snygg och "riktiga" sporthojsljudet (ingen v-twin alltså).

Så egentligen är ju valet solklart, KTM, MEN jag är lite smått förälskad i skriket en rad 4a sjunger när man ligger på, så det är svårt att släppa det.

Skulle vilja ha både för och nackdelar om dessa hojar, ALLT ni kommer på!

SD ska tydligen vara lite "felbalanserad" innan -07 i fram så det är -07 och framåt jag kollar på.

SDR tror jag att jag skippar då jag har läst att den är väldigt hård att köra och med hård sadel osv. Visst kan man ställa om allt och byta sadel, men är det värt det?
Min CBR929RR är riktigt styv att köra, minsta lilla knöl på vägen så känns det som att hojen hoppar (så går det fort är det ibland farligt).

Tackar för tips :)

Mvh Kalle

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
KTM, tveklöst.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
"SD ska tydligen vara lite "felbalanserad" innan -07 i fram så det är -07 och framåt jag kollar på."

På vilket sätt då och enligt vem?

Jag åkte -06a i 5 år och har aldrig upplevt nåt annart än att den är grymt bra i chassiet rakt igenom.

Last edited:

Hoken78

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2009
Hoj
2010 Kawasaki Z1000
jag tycker iafall inte du skall utesluta kawan, åk å testa så fort de är möjligt, den är enligt mig sjukt skön=)

hymn

We must push little cart!
Gick med
26 Mar 2008
Hoj
2011 Speed Triple
Yamaha FZ1-N är också ett alternativ. Var själv inne på SuperGreven, men då jag kör lite längre då och då så beslöt jag mig för att leta efter en maskin som inte vibrerade så satans.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
http://www.youtube.com/watch?v=7MUR_dcu7O0 - enligt dom.

Kan Kawasaki z1000 vara något?

Då får du nog öva upp din engelska.

De säger "not as LIVELY as the -06" (typ) pga att de tidiga modellerna hade brantare gaffelvinkel.

Brant gaffelvinkel = mer snabbsvängd, men också mer nervös. För mig är det ett argument FÖR 05-06 snarare än tvärtom.

Det betyder hur som helst definitivt inte att den är "felbalanserad".

Last edited:

Wallingstam

Snabbast
Gick med
19 Sep 2010
Hoj
Just nu letas det nytt! Tidigare: KTM Superduke 990 - Honda CBR 929 Fireblade - Honda Varadero 125
Jo det finns egentligen bara en anledning att ja tvekar på SD:n och det är för att den saknar rad 4ans ljud! Annars hade det varit ett enkelt val

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Jag tycker du ska testköra BMW K1300R innan du bestämmer dig. Den testades i tidningen Bike 10 2011.

appel_mx

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
KTM 1190 Adventure - R 2014
Har kört motocross i 15 år och har kört mkt motard på senaste, sen blev de en 1250 bandit och nuu en SD.... fyy faan säger jag bara... köp Superduke,,, får leta efter roligare alround hoj. kör både lång semester och bana fungerer super :)

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Hondan är skitbra på allt:
Smidig, man tänker inte på att det är en litersfyra mellan knäna.
Drag genom hela registret.
Inga vibrationer.

Sd:n nyser och frustar, skakar och skälver. Jag hade valt SuperDuken alla dagar i veckan, just för att hondan är så bra att den är karaktärslös.

Wallingstam

Snabbast
Gick med
19 Sep 2010
Hoj
Hoken: Då börjar det bli lite väl dyrt för min plånbok tyvärr! Tänkte mig något mellan 07-09, förmodligen hämtat ifrån tyskland också för att få ner priset ytterliggare lite

Hoken78

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2009
Hoj
2010 Kawasaki Z1000
Hoken: Då börjar det bli lite väl dyrt för min plånbok tyvärr! Tänkte mig något mellan 07-09, förmodligen hämtat ifrån tyskland också för att få ner priset ytterliggare lite

ahaa, då är ja me=) lycka till med köp, tror du får ganska kul på vilken du än väljer

Wallingstam

Snabbast
Gick med
19 Sep 2010
Hoj
Det tror jag också :) är nog helt underbara cyklar alla dom 3 jag väljer mellan, men just nu så lutar det extra åt superduken. Då är nästa fråga, vanliga SD eller SD-r?

Man vill ju gärna åka bra, men då kan man ju byta sadel och ställa om dämparna på R modellen, men frågan är ju om den blir tillräckligt skön av dom grejerna så att den kan matcha SD i komfortåkningen?

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC