KTM Superduke 990

mfed

Ny medlem
Gick med
29 May 2016
Ort
Mjölby
Hoj
KTM SuperDuke 990
Har sneglat och blivit erbjuden en rätt bra deal på att byta min hoj + pengar mot en Superduke 2006 med lite över 3k på mätaren. Är det något att ha, eller bör man kolla efter en hoj som gått mindre än så?
 

1wheeldrive

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
2007 KTM 990 Superduke
LC8 är i princip en evighetsmaskin, 3k mil är ingenting om den är väl omhändertagen.
Min SD 990 -07 har rullat 4,5k nu utan några som helst problem.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Mjaa, att en ktm motor är en evighetsmaskin är väl att ta i. Men superduke 990 är jäävligt rolig så jag skulle tagit den!
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
En KTM 990 Superduke, även om den är från 06, är definitivt värd att ha!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Innan jag köpte min 08 ktm 990 sm så forskade jag i hur hållbar de va och de blev en överraskning till de positiva. En 950 eller 990 går i regel mer än 10000 mil innan man behöver byta interna delar många adventure har gått 13000+ utan byta mer än de mest vanliga felen de kan få.

De vanligaste felen är bränslepump både den till 950 förgasare och insprutaren kan lägga av innan 2000 mil.
Slavcylindern till kopplingen kan börja läcka men de är mindre vanligt och billigt fix.
Kamkejesträckarna kan tappa oljetrycket så kamkedjorna skramlar på tomgång och låga varvtal. Köper man nya så får man automatiskt de nya som har tightare mått och håller därmed trycket bättre,,kostnad ca 800kr för bägge.

Jag kommer inte på fler fel men som du hör är de små saker.
 

mfed

Ny medlem
Gick med
29 May 2016
Ort
Mjölby
Hoj
KTM SuperDuke 990
Tack för alla svar! Slog till och köpte den idag, bara vänta på att den kommer hem så jag kan prova!
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Eftersom jag inte får svar i SD-tråden frågar jag här oxå, procentuellt sett, på hur många (i %) SD behöver ventilerna justeras vid 1500 mil?
 

Fredrikmehlin

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Triumph Street Triple 675R -13
Eftersom jag inte får svar i SD-tråden frågar jag här oxå, procentuellt sett, på hur många (i %) SD behöver ventilerna justeras vid 1500 mil?

Vem skulle kunna svara på en sånn fråga?
Inte ens en ktm skruvare som skruvar varje dag kan göra det skulle jag tro, vissa shimsas vissa inte.
Det är nog individ baserat, en hojj som körs hårt behöver nog shimsas än en touringkörd hojj.
Min SD shimsades inte vid 1500 utan vid 3000mil.
 
Last edited:

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Vem skulle kunna svara på en sånn fråga?
Inte ens en ktm skruvare som skruvar varje dag kan göra det skulle jag tro, vissa shimsas vissa inte.
Det är nog individ baserat, en hojj som körs hårt behöver nog shimsas än än en touringkörd hojj.
Min SD shimsades inte vid 1500 utan vid 3000mil.
Varför skulle inte en "ktm skruvare" kunna svara på det? Han om någon borde väl ha en känsla för hur ofta det behöver justeras och inte bara kollas.
 

Fredrikmehlin

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Triumph Street Triple 675R -13
Varför skulle inte en "ktm skruvare" kunna svara på det? Han om någon borde väl ha en känsla för hur ofta det behöver justeras och inte bara kollas.

För att jag skulle kunna tänka mig att det skiljer mellan motor och motor och körstil.
Det är ju rätt dumt att göra ett uttalande, ja det är lugnt inga problem! Kör bara.
Om motorn går sönder, vad gör man då?
En LC8 i bra skick får du hosta upp 20k för.
Ventiljustering 5-8000kr kanske?

Kör tills det rasar köp ny motor, det låter ekonomiskt :).

Gör justeringen, är det för dyrt!
Byt hojj.

Folk som köper hojjar kollar ju sånt, lär ju bli rätt iskall på beg marknaden om det hoppats över en ventiljustering.

Du kan ju återkomma när nån som vet till 110% att det är grönt.
Hade varit roligt att veta om nån vågar göra ett sånt uttalande och stå fast vid det om det inte går :p
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Min dåvarande 2007 behövde inte justeras vid 1600 mil. Den började närma sig på 2 ventiler men var fortfarande i mått.
Den hojen hade gått HÅRT med mycket bana...
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Första justeringen vid 1500 är viktigast därefter kan man fuska mer med milen. Jag har läst om en Adventure som kördes drygt ett varv runt jorden 7500 mil utan justering och när de kollade spelet va de inom spec.
 

Spiido

Medlem
Gick med
19 Jun 2012
Ort
East Coast
Hoj
En jättesnabb
Jag har haft min 07 sedan 2011 eller 2012, den hade då gått ca 500mil.
Idag har den rullat ca 2400-2500, jag har aldrig behövt shimsa om den, jag kollar varje oljebyte (dvs en gång per år eller 500-750mil), den börjar närma sig på två ventiler men jag gissar att den åtminstone klarar sig till 3000mil.

Ett tips är att köpa en Motohooligan luftburk eller liknande, väldigt snabbt gjort att kolla spelet då om man vill.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Min 990 behövdes det inte heller justeras på vid 1500 mil och jag har uppfattningen att den sällan behöver justeras vid den första stora servicen. Med det sagt så skulle jag aldrig avråda någon från att kontrollera ventilerna. Det är inte värt att chansa.
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
För att jag skulle kunna tänka mig att det skiljer mellan motor och motor och körstil.
Det är ju rätt dumt att göra ett uttalande, ja det är lugnt inga problem! Kör bara.
Om motorn går sönder, vad gör man då?
En LC8 i bra skick får du hosta upp 20k för.
Ventiljustering 5-8000kr kanske?

Kör tills det rasar köp ny motor, det låter ekonomiskt :).

Gör justeringen, är det för dyrt!
Byt hojj.

Folk som köper hojjar kollar ju sånt, lär ju bli rätt iskall på beg marknaden om det hoppats över en ventiljustering.

Du kan ju återkomma när nån som vet till 110% att det är grönt.
Hade varit roligt att veta om nån vågar göra ett sånt uttalande och stå fast vid det om det inte går :p
Vet inte om det är din läsförståelse eller mitt sätt att uttrycka mig på som det är lite vajsing på men någonstans går det fel :)

För er andra som verkar ha förstått vad det är jag är ute efter, TACK :banana
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top