ktm640 världens sämsta buscykel ??

floodi

Sporthojsnörd
Gick med
13 Feb 2005
Ort
earth , europe , sweden , southsweden , Kalmar , S
Hoj
gul 03á
Blue skrev:
Den är inte gjord för att köras långa sträckor på bakhjulet så man får nog tycka att det är normalt att den trycker ut olja!
Den är byggd för att köras runt runt runt på en bana med 30% grus och 70%asfalt och några hopp. Bakhjulsåka ger sämre varvtider än att ha bägge sulorna i marken. ;)

Om du vrider motorn 40-50 grader framåt så kommer problemet att försvinna! :3freak


sant......
 

CR500AF

slanga sjef
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Norge Oslo
Hoj
Ktm prestige snart solgt Yamaha R6 solgt Cr500AF Aprillia SR 50 Ditech solgt
har hatt en duke og to lc4 sm den siste med 03 motor ingen blåste ut olje til vanlig! duke`n gjorde det på første oljeskift da jeg hadde helt på for mye olje:( og ja jeg kør mye og langt på bakhjulet (gammel crosspilot) blåser den ut olje er det noe galt!!!! jobber deltid som mek hos en ktm forhandler skal høre med importøren på mandag.

mvh lars
 

cbr_micke

Mmmgaht
Gick med
14 Mar 2003
Ort
Sandby
Hoj
MT10
Blue skrev:
Den är inte gjord för att köras långa sträckor på bakhjulet så man får nog tycka att det är normalt att den trycker ut olja!
Den är byggd för att köras runt runt runt på en bana med 30% grus och 70%asfalt och några hopp. Bakhjulsåka ger sämre varvtider än att ha bägge sulorna i marken. ;)

Om du vrider motorn 40-50 grader framåt så kommer problemet att försvinna! :3freak

Visserligen är väl inga hojjar gjorda för att köras på bakhjulet, men att just dessa "bus" hojjar inte gillar det,gör att jag har svårt o förstå att folk klassar den som "bus"hoj. Vad är busigt med att köra runt på en bana? Sporthojar är väl lika mycket byggda för att gå runt runt runt på bana me 100% asfalt men de spottar inte ur olja o bensin när man kör på slangen. Nu kan det ju vara så att det är något fel på jonnes hoj eftersom det är många som inte har haft problem me att de försvinner ett par dl när man kört en bit på slangen. Och när felet är åtgärdat som sedan gör att man kan köra på slangen utan att riskera att man måste stanna till för o fylla på mer olja så ÄR det ju en riktig bushoj. Men alla kan ju ha olika åsikter om varför den är busig, min åsikt är att en busig hoj är en hoj som är lätt att busa med. Enkelt va? :) :banana
 

jonnep

måttard måttard
Gick med
29 Sep 2004
Ort
Lund
Hoj
en liten lätt
CR500AF skrev:
har hatt en duke og to lc4 sm den siste med 03 motor ingen blåste ut olje til vanlig! duke`n gjorde det på første oljeskift da jeg hadde helt på for mye olje:( og ja jeg kør mye og langt på bakhjulet (gammel crosspilot) blåser den ut olje er det noe galt!!!! jobber deltid som mek hos en ktm forhandler skal høre med importøren på mandag.

mvh lars

tack lars, ja väntar med förväntan på något billigt mek :)
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
jonnep skrev:
tack lars, ja väntar med förväntan på något billigt mek :)

Enligt en mycket erfaren KTM-mek i jkpg är detta ett kardinalfel på KTM. Det drabbar vissa exemplar mer än andra. Min har gjort det från mil 1 och enda sättet att undvika det är att hålla oljenivån alldeles vid min i fönstret.

//jaG
 

jonnep

måttard måttard
Gick med
29 Sep 2004
Ort
Lund
Hoj
en liten lätt
kan man återvinna oljan då ?? om man fixar någon schysst burk som är lätt att hälla med så får man hälla tillbaka sina 2dl efter varje lång wheelie ?
 

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
Jag tycker att det låter mycket märkligt att vissa exemplar skulle ha detta fel och vissa inte. konstruktionen måste ju vara den samma. hur kan det då bli så? en lösning på ditt problem kan va att sälja den o köpa min istället :D
 

flipm0de

Radical Riders
Gick med
30 Apr 2004
Ort
Lund
Hoj
.
Zeb_Macahan skrev:
Enligt en mycket erfaren KTM-mek i jkpg är detta ett kardinalfel på KTM. Det drabbar vissa exemplar mer än andra. Min har gjort det från mil 1 och enda sättet att undvika det är att hålla oljenivån alldeles vid min i fönstret.

//jaG
får den tillräckligt med smörjning då? med tanke på att man kör dom rätt så hårt när man kör o wheelar långt på samma växel...
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
flipm0de skrev:
får den tillräckligt med smörjning då? med tanke på att man kör dom rätt så hårt när man kör o wheelar långt på samma växel...

Därför man skall lära sig att växla på bakhjulet :hihi

Gummans Duke släpper ingen olja iaf,(kört lådan ut) har inte heller hört något från dom andra som kör Lc4 i "gänget" om detta problem.
 
Last edited:

jonnep

måttard måttard
Gick med
29 Sep 2004
Ort
Lund
Hoj
en liten lätt
Nä som Zeb Mac.... sa... det verkar bara vara vissa lc4or som drabbas av detta... men det som irriterar mig är att det inte finns någon lösning... får väll testa att lära mig och växla och se om det blir samma läckage på lägre varv ?

men det borde väll gå att återvinna oljan som kommer i min flaska ? bara hälla på i motorn igen så man slipper köpa olja lika ofta som man tankar ?
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Men gud vad ni tjatar! :rolleyes:
Det ÄR inget fel på hojarna, det ÄR mer på vissa exemplar än andra och det ÄR ingen fara. :fakta

Det är väl inte så farligt att se till oljan då och då och fylla på lite ibland?
 

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
Emmi skrev:
Men gud vad ni tjatar! :rolleyes:
Det ÄR inget fel på hojarna, det ÄR mer på vissa exemplar än andra och det ÄR ingen fara. :fakta

Det är väl inte så farligt att se till oljan då och då och fylla på lite ibland?

Om det rinner ut 1-2dl efter varje lång wheelie kan det ju blir lite jobbigt i längden..
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
eisbaer skrev:
Om det rinner ut 1-2dl efter varje lång wheelie kan det ju blir lite jobbigt i längden..

Fast det gör ju inte det efter varje wheelie, utan bara så länge det blir för mycket olja i motorn. Det rinner ju bara ut tills det är lagom för att köra.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
eisbaer skrev:
Om det rinner ut 1-2dl efter varje lång wheelie kan det ju blir lite jobbigt i längden..

Jag har en liten teori i ämnet.

När vissa 660 har fullt i fönstret har 1.9 liter olja hällts i.
När andra 660 har fönstret fullt har 2.1 liter olja hällts i.

Därav att vissa pumpar ut något allt vid fullt fönster och pumpar ut 2 dl.

Tror jag iallafall..

//jaG
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
jonnep skrev:
men det borde väll gå att återvinna oljan som kommer i min flaska ? bara hälla på i motorn igen så man slipper köpa olja lika ofta som man tankar ?

Gör såhär istället: När du märker att den slutar spotta ut olja så fyll inte på, det kommer ju resultera i att den spottas ut igen, det är väl ingen mening?

Förmodligen har du nu precis på minstrecket och då har ju motorn så mycket den behöver för att funka klanderfritt. Se bara till att oljan håller sig runt min och inte för mycket under. Min har gått så i 300 mil nu och den verkar inte ha tagit någon som helst skada, den toppar fortfarande 189 på sviestadsrakan :D

//jaG
 

ceasar

Vivi Ducati
Gick med
9 May 2003
Ort
Sthlm/Nacka
Hoj
Ducati 1198S Corse
Zeb_Macahan skrev:
Min har gått så i 300 mil nu och den verkar inte ha tagit någon som helst skada, den toppar fortfarande 189 på sviestadsrakan :D
//jaG

Nähä, min toppade 189, din gjorde väl bara 186 eller nåt.. :fatta! :hihi
 

flipm0de

Radical Riders
Gick med
30 Apr 2004
Ort
Lund
Hoj
.
Vi testade att fylla på med olja till exakt MIN strecket...(Kall motor) sen var vi ute o körde några mil.. det verkar ha slutat spruta olja nu.. och när man mäter oljan med stickan (när den är varm) så visar den mellan min o max.

Jonne körde några långa wheelies men det kom inte ut en droppe! :banana


Så antagligen så hade den för mkt olja innan... Det ända konstiga är att sist den spruta olja så gick det ju inte att mäta något med stickan.. alltså så pumpa den ut för mkt :va

Men men... Det verkar fungera bra nu som sagt.. vi får hoppas att det håller så att han inte säljer den :död
 

jonnep

måttard måttard
Gick med
29 Sep 2004
Ort
Lund
Hoj
en liten lätt
woooohooo... tack för hjälpen alla.... nu går det att wheela LÅNGT igen...

inte en droppa olja... flaskan har gått från genomskinlig till vit på insidan dock... vet inte riktigt vad det kan vara men ingen olja iaf... så jävla grymt...

TACK
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
jonnep skrev:
woooohooo... tack för hjälpen alla.... nu går det att wheela LÅNGT igen...

inte en droppa olja... flaskan har gått från genomskinlig till vit på insidan dock... vet inte riktigt vad det kan vara men ingen olja iaf... så jävla grymt...

TACK

Det är ju ganska bra tryck från vevhusventilationen in i flaskan. Det kommer "ånga" med luften med, därav den vita färgen.

//jaG
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top