KTMs 690/790/1290-adventure

Nerf

Medlem
Gick med
16 May 2008
Hoj
Depends
Tjenare.

Nu är CB650Rn ett tidigare kapitel och jag ser mig själv köra något icke-naket och mer upprätt.
Därför tittat på nya 690/790/1290, men har ni några erfarenheter kring någon utav dessa ?

Jag tror (?) att 690 är för grusig, sträckor på 6-10 mil för en färd till kusten med eller utan passagerare inbillar jag mig är okomfortabelt ?

1290 är väl för lite grusig för dess tyngd ?

Kan 790 vara mellantinget ? (finns som både standard och R-variant.)

Det lär inte bli någon värsting-enduro-stock-körning, utan lite grusbus och samtidigt kanske någon kortare resa på 10mil+/- där jag eventuellt även plockar med en partner där bak, utöver det vardagliga nöjesåkandet.
Jag har dock inga erfarenheter kring någon utav cyklarna (inte provkört någon än), så hör gärna era åsikter :)

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
adventure R 790, känns väldigt bra till mycket.

För den som vill ha lite mer kan väntan på Husqvarna 901 Norden vara väntan värd :kär

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
adventure R 790, känns väldigt bra till mycket.

För den som vill ha lite mer kan väntan på Husqvarna 901 Norden vara väntan värd :kär

Till skillnad från Adventure 790 så är ju Norden 901 en snygg hoj. 790 adv har ett utseende bara en mor kan tycka om. Eller möjligen också om man läser väldigt mycket japanska tecknade serier.

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Till skillnad från Adventure 790 så är ju Norden 901 en snygg hoj. 790 adv har ett utseende bara en mor kan tycka om. Eller möjligen också om man läser väldigt mycket japanska tecknade serier.

Ja, inte sedan Triumph introducerades Speed Triple har det lanserats en hoj med ett så flyende framlyse. Fast är inte Norden 901 rätt fugly också? Jag tycker den ser enormt klossig och plastig ut, men smaken är ju som röven.

Edit:
Även om jag kör 1290 själv så skulle jag tro att exempelvis Honda Africa Twin skulle kunna vara ett alternativ som är värt att kika på.

Last edited:

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Hoj
Bmw 850 adv
Hade jag inte köpt min 790 hade jag nog köpt en tenere 700.

790n är helt fantastisk både på och utanför för väg, grymt med Quick shifter och 20 liters tank. Pigg som fan är den också men verkligen inte en supersnygg hoj :D Men prestandan gjorde att valet blev enkelt.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM

Helt klart. Det har aldrig varit KTMs strategi att vara snygga. Inget de levererar har varit eller är snyggt. Det är inte därför man väljer ktm. Med det sagt så skulle BMW vara barnet som inte en en mor kunnat se på utan att kräkas...
Men det var ett litet sidospår..

Nerf

Medlem
Gick med
16 May 2008
Hoj
Depends
Jo visst är 901 Norden är riktig fin cykel i sitt ursprung (vad man sett som concept)(tänk om 890 adventure blir lika snygg :O).
Men kollade in lite graphics-kit till 790 och visst kan den se bra mycket roligare ut då :) (även om dom utstickande båda tankarna har sitt utseende....)

790R+Orange+1.png

7da3c03a97f3fc04e153c44092190489.jpg

ktm-790-Adventure-R_rr-tech-orange_2000x.jpg

20200524_124418-jpg.2349828

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag tycker att det är en märklig fixering vid utseende. Det har ju ändå gjorts mycket få snygga hojar efter Ducati 916.

Antingen kör man väl men hojen och uppskattar egenskaperna.

Eller så sitter man bakom tangentbordet och dömer utseendet efter hur alla andra verkar tycka... ungefär som popmusiken på reklamradion. Skräp.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jo visst är 901 Norden är riktig fin cykel i sitt ursprung (vad man sett som concept)(tänk om 890 adventure blir lika snygg :O).
Men kollade in lite graphics-kit till 790 och visst kan den se bra mycket roligare ut då :) (även om dom utstickande båda tankarna har sitt utseende....)

790R+Orange+1.png

7da3c03a97f3fc04e153c44092190489.jpg

ktm-790-Adventure-R_rr-tech-orange_2000x.jpg

20200524_124418-jpg.2349828

Uttrycket “att sminka en gris ligger ju nära till hands”. Eller ja, sminka en syrsa mer kanske. Tenere 700 som tipsades om ovan är inget du funderat på? Snyggare med plus att du slipper kvalitetsproblemen som man ofta får med KTM, vad det verkar.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag har bara kört Ktm senaste 17 åren å ägt minst lika många å har flertalet av dom kvar å inte haft några kvalité problem..
Problemen har nog mer me å göra hur man sköter om sina hojar..

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har bara kört Ktm senaste 17 åren å ägt minst lika många å har flertalet av dom kvar å inte haft några kvalité problem..
Problemen har nog mer me å göra hur man sköter om sina hojar..

Eller hur långt man kör dem... 17 hojar på 17 år låter inte som att du lägger 5-10.000 mil på varje?

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Eller hur långt man kör dem... 17 hojar på 17 år låter inte som att du lägger 5-10.000 mil på varje?

Tugga mil är inte min grej... Knappt utanför 08 området varken me hoj eller bil.. Men de blir typ 100 timmar enduro om året å de är inte många mil då.. Så enduro hojar byts varje eller var annat år.. Medans landsväg hoj eller motard används flera år.. En har jag haft sen 2004..

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det finns ju en R variant på 1290'n som är grusig.
Ser en del riktigt coola grus-filmer/bilder på vårt KTM twin forum (PM'a om du köper så skickar jag inbjudan).
Finns en 1090 R och en 1190 R också.
Många med R verkar köra dubbel uppsättning fälgar och däck för att enkelt switcha emellan.
Något som också många grusälskare med S verkar gilla.
Är man extreeem grusare så är nog 1290'n för tung, då är nog 790R bättre.

Jag har haft min 1290 T sedan Mars 2015 utan problem men många här vet jue mycket bättre... ;)
Nåväl, några problem finns det.
De vanligaste är eker-fälgar som inte är runda och sen finns (fanns?) en del problem när det blev display istf mätare.
Luftfilter som dammade igen var också ett problem på tidiga modeller.

Går som ett skott, behöver inte vända för grus, inga problem att skjutsa, sitter bekvämt utan att vara dubbelböjd.

Helt fantastisk hoj tycker jag! :tummenupp

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Briggs & Stratton
690 går alldeles utmärkt att köra 80 mil om dagen på om man vill. Har gjort så flera ggr. 10 mil tar du utan att du ens märker att du sitter ner. Byt sadel till någon bättre bara så e du hemma!

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Hoj
Bmw 850 adv
Jag tycker att det är en märklig fixering vid utseende. Det har ju ändå gjorts mycket få snygga hojar efter Ducati 916.

Antingen kör man väl men hojen och uppskattar egenskaperna.

Eller så sitter man bakom tangentbordet och dömer utseendet efter hur alla andra verkar tycka... ungefär som popmusiken på reklamradion. Skräp.

Kan bara hålla med.

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...