Edit: Det blev en Husqvarna 701 SM -17.
Hej,
Kanske fel fråga att ställa på ett forum dedikerat till sporthojar men jag gör ett försök.
Enstånkor har alltid intresserat mig men det har aldrig blivit något köp av men nu när jag sålt min sporthoj ska det bli en. Frågan är hur kvaliteten och livslängden (mil) är på KTMs och "Husqvarnas" enstånkor när det gäller modellerna 690 SMC-R, 690 Duke R och 701, modellern jag väljer mellan? Gäller nya hojar av 2017 års modell.
Jag har tyvärr läst en del om problem med dessa hojar men det har varit på äldre modeller även om jag nyss läste om en kille i England vars plast vid avgasröret smält lite på hans helt nya SMC-R efter bara någon dag (originalavgassystem). Verkar vara en designmiss som förr eller senare påverkar alla? Plasten ligger ju mer eller mindre på ljuddämparen. Eller har jag fel?
Felen som jag läst om vet jag inte om det beror på att folk misshandlar hojarna och/eller inte servar korrekt (alla påstår självklart att man kört snällt och servat enligt manual eller ännu oftare) eller om det beror på bristande kvalitet från tillverkaren? Problemen finns ju uppenbarligen, om än på äldre modeller.
KTM 690 SMC-R 2017
86,000 kr
67 hk vid 7500 rpm
68 nm vid 6000 rpm
1000 mil serviceintervall
12 l bensintank
141 kg torr
Husqvarna 701 SM 2017
91,000 kr
74 hk vid 8,000 rpm
71 Nm vid 6,750 rpm
1000 mil serviceintervall
13 l bensintank
145 kg torr
KTM 690 Duke R 2017
96,000 kr
75 hk vid 7500 rpm
70 nm vid 5500 rpm
1000 mil serviceintervall
14 l bensintank
149,5 kg torr
Skulle vilja åka ner och köra Stelviopasset. Skakar man sönder om man gör den resan på en enstånka? Hur blir det om man kör Autobahn för att sträckköra och komma ner snabbare? Ska man kanske istället ta mindre (långsammare) vägar ner? Någon här som gjort den resan på en enstånka?
Hur många mil håller en enstånka från KTM/"Husqvarna" om man inte smiskar motorn hela tiden och om man sköter servicintervallarna? Kollar man på Blocket så verkar köparna (SMC-R) sälja sina redan vid 1000-1500 mil.
Som det ser ut just nu är 690 Duke R mest intressant då den är mer praktisk, men man vet aldrig vad det blir i slutändan.
Hej,
Kanske fel fråga att ställa på ett forum dedikerat till sporthojar men jag gör ett försök.
Enstånkor har alltid intresserat mig men det har aldrig blivit något köp av men nu när jag sålt min sporthoj ska det bli en. Frågan är hur kvaliteten och livslängden (mil) är på KTMs och "Husqvarnas" enstånkor när det gäller modellerna 690 SMC-R, 690 Duke R och 701, modellern jag väljer mellan? Gäller nya hojar av 2017 års modell.
Jag har tyvärr läst en del om problem med dessa hojar men det har varit på äldre modeller även om jag nyss läste om en kille i England vars plast vid avgasröret smält lite på hans helt nya SMC-R efter bara någon dag (originalavgassystem). Verkar vara en designmiss som förr eller senare påverkar alla? Plasten ligger ju mer eller mindre på ljuddämparen. Eller har jag fel?
Felen som jag läst om vet jag inte om det beror på att folk misshandlar hojarna och/eller inte servar korrekt (alla påstår självklart att man kört snällt och servat enligt manual eller ännu oftare) eller om det beror på bristande kvalitet från tillverkaren? Problemen finns ju uppenbarligen, om än på äldre modeller.
KTM 690 SMC-R 2017
86,000 kr
67 hk vid 7500 rpm
68 nm vid 6000 rpm
1000 mil serviceintervall
12 l bensintank
141 kg torr
Husqvarna 701 SM 2017
91,000 kr
74 hk vid 8,000 rpm
71 Nm vid 6,750 rpm
1000 mil serviceintervall
13 l bensintank
145 kg torr
KTM 690 Duke R 2017
96,000 kr
75 hk vid 7500 rpm
70 nm vid 5500 rpm
1000 mil serviceintervall
14 l bensintank
149,5 kg torr
Skulle vilja åka ner och köra Stelviopasset. Skakar man sönder om man gör den resan på en enstånka? Hur blir det om man kör Autobahn för att sträckköra och komma ner snabbare? Ska man kanske istället ta mindre (långsammare) vägar ner? Någon här som gjort den resan på en enstånka?
Hur många mil håller en enstånka från KTM/"Husqvarna" om man inte smiskar motorn hela tiden och om man sköter servicintervallarna? Kollar man på Blocket så verkar köparna (SMC-R) sälja sina redan vid 1000-1500 mil.
Som det ser ut just nu är 690 Duke R mest intressant då den är mer praktisk, men man vet aldrig vad det blir i slutändan.
Last edited: