Kuggad Oplanerad Ledning Av Mc!

Mr.Clean

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
Ninja
blacktriple skrev:
Låter som sagt helt otroligt att kuggning kan ske på grund av något moment man inte behöver körkort för att få utföra.

Eller, kan det vara så att det krävs körkort för att leda en hoj? :va

En ny sport kanske? Motorcykelledning! Skulle vara kul att syssna på referat från det;

"Och dääär går starten för de tävlande i motorcykelledning. Nummer 8 får en riktigt bra start och leder före de andra som leder. Nummer 24 halkar i starten och ligger på en sistaplats men leder ändå. Fortsätter han att leda så kommer han att leda förbi hela fältet ända till han leder.
Oj, nu verkar det som att nummer 3 slutar leda. han fick en dålig start och ledde bland de sista. Troligtvis leder han dåligt på grund av dåliga leder. Han genomgick tydligen en fotledsoperation nyligen."

Tänk på det. Sådant skulle man få höra till leda...

bra skivet! :hihi

NigHtHawK

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Hoj
Skogen: KTM 400 EXC -02 / Vägen: FZR1000 -89
VTF.. nåt sånt där hade inte jag då jag körde upp... varken min körlärare eller uppkörnings snubben sa nåt om hur man skulle leda hojen.. jag gick då alldrig och släpade på hojen på uppkörningen utan körde till dom olika momenten.. enda gången jag var av hojen var då jag gjorde säkerhetskontrollen.. annars om man skulle rulla eller nåt så satt man på och rullade och de va inte nåt tjafs om det... så detta va nytt för mig.. i och för sig körde jag upp förra året innan de nya kom så det kanske e nån nymodighet eller nåt

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
lös
blacktriple skrev:
"Och dääär går starten för de tävlande i motorcykelledning. Nummer 8 får en riktigt bra start och leder före de andra som leder. Nummer 24 halkar i starten och ligger på en sistaplats men leder ändå. Fortsätter han att leda så kommer han att leda förbi hela fältet ända till han leder.
Oj, nu verkar det som att nummer 3 slutar leda. han fick en dålig start och ledde bland de sista. Troligtvis leder han dåligt på grund av dåliga leder. Han genomgick tydligen en fotledsoperation nyligen."
:lol :lol :rofl :rofl :lol :D

:)
Viker mig av garv.... :tummenupp

Bas_Rutten

En ärofull död är bättre än ett vanärat liv
Gick med
5 Sep 2005
Hoj
GSF1200N Bandit
Skaplig otur med uppkörningskontrollant du måste ha haft... Jag var så nervös på min första uppkörning att jag fick först tre försök på krypkörningsbanan som inte gick så bra... Svårt att hålla balansen när man skakar ihela kroppen.... :gnissla Men han märkte det så han sa att vi provar manöverbanan i stället. Den satt som en klapp på stjärten då allt var klockrent. Han sa att den var perfekt och vi körde bromsningen. Låste till bakhjulet lite grann, men släppte av så det var kontrollerat ändå. Fick nytt försök på 70 och sen 90, men då fegade jag för mycket med foten vilket han såg. Så då blev jag kuggad... Hade jag satt bromsningen skulle jag fått en ny chans på krypbanan. Kändes surt att jag kuggade p.g.a. att jag var nervös. Hade kört alltihop dagen innan och allt satt klockrent. Men fick en tid en vecka (!!!) efteråt och då satt allt perfekt! Hade samma gubbe i Västerås så han kände igen mig... Kändes lite drygt först men när man gick in och spikade allt så var det en skön revansch. :yoparty Efter trafiken sa han "Tack, det var ett nöje att få åka med dig idag! Har inte noterat några fel alls." och sträckte fram näven. Jag höll nästan på att flyga på karln och kyssa honom av ren glädje men utan rädsla för att han skulle ångra sig så höll jag igen.... :D

Last edited:

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
lös
sporTlovEr skrev:
Det bedriver bedrägeri på hög nivå!!!!!!!! Förmodligen hade han bråttom hem el nåt så någon/några var tvugna att kugga, det ÄR så det går till!! Spelar ingen roll om du kan köra el inte, det är upp till besiktingsmannen, de kan släppa igenom vilket skräp som helst, el någon som verkligen kan köra kan kugga bara för den är privatist, vilka de verkligen vill hålla kugg-%:en högt för att folk skall välja körskolor och bli skinnade på pengar istället.
MAKTMISSBRUK!!!!!!!!!!
De där är den största skrönan som finns... cirkulerar bland 17-18 åringar som vill ha ngt att skylla på när de kuggar.

Att folk blir kuggade för "orättvisa" punkter ibland beror nog ofta på helheten i deras körning. Om uppkörningsledaren märker att personen kör osäkert, gör flera småmissar osv så gör han/hon en helhetbedömning att personen i fråga inte är lämplig i trafiken än och för att kugga måste de gå på ngn paragraf. Sen att personen då inte gjort ngn jättetabbe resulterar i att punkten som är anledningen för att personen inte blir godkänd är väldigt tafatt.

När den kuggade personen sedan kommer hem och berättar för sina vänner att han/hon blev kuggad för att han/hon missade att "titta i döda vinkeln" så låter det orättvist eftersom en av vännerna som körde upp via trafikskola minsan kommer ihåg att han också missade titta i döda vinkeln men blev ändå godkänd. Anledningen är ju inte att han har gått på trafikskola, det är säkerligen så att hans totala körsätt var säkrare än personen som kuggade.

Har själv vänner som blivit kuggade på bromsprovet på mc för att de låst ett fram/bakhjul medan andra som också gjort det gått igenom.

Blev lite rörigt, men summa summarum, det är ingen lag på att minst ett antal ska bli kuggade varje dag. Det finns ingen skillnad i bedömming trafikskola/privatist.....

paprika

fattig men glad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 660 ´04 & KTM EXC 250´05
fezt skrev:
De där är den största skrönan som finns... cirkulerar bland 17-18 åringar som vill ha ngt att skylla på när de kuggar.

Att folk blir kuggade för "orättvisa" punkter ibland beror nog ofta på helheten i deras körning. Om uppkörningsledaren märker att personen kör osäkert, gör flera småmissar osv så gör han/hon en helhetbedömning att personen i fråga inte är lämplig i trafiken än och för att kugga måste de gå på ngn paragraf. Sen att personen då inte gjort ngn jättetabbe resulterar i att punkten som är anledningen för att personen inte blir godkänd är väldigt tafatt.

När den kuggade personen sedan kommer hem och berättar för sina vänner att han/hon blev kuggad för att han/hon missade att "titta i döda vinkeln" så låter det orättvist eftersom en av vännerna som körde upp via trafikskola minsan kommer ihåg att han också missade titta i döda vinkeln men blev ändå godkänd. Anledningen är ju inte att han har gått på trafikskola, det är säkerligen så att hans totala körsätt var säkrare än personen som kuggade.

Har själv vänner som blivit kuggade på bromsprovet på mc för att de låst ett fram/bakhjul medan andra som också gjort det gått igenom.

Blev lite rörigt, men summa summarum, det är ingen lag på att minst ett antal ska bli kuggade varje dag. Det finns ingen skillnad i bedömming trafikskola/privatist.....

Word!

Men i det här fallet känns det som om han borde få en chans att visa sig lite mer tycker jag iaf.

njelger

Guest
Leda hojen på uppkörningen? Nu är det någon som varit jäkligt bajsnödig på VV. När fan kom det med? Måste man putta bilar?

:kocko :kocko :kocko

CeltaniC

They Drive, We Ride!
Gick med
21 Jun 2005
Hoj
SV650S K3 "SE"
fezt skrev:

Där tog jag åt mig faktiskt :mad: men jag ser vart du vill komma och det är en vettig förklaring och förstår att många blir så här. Men ta mig fan inte min! det var fan sjukt! *read below* och jag frågade inspektören om det var något annat han ville påpeka. Men det var bara det och dessutom vet jag att jag kollade...... ibland finns det unga förare som kör exemplariskt och ändå blir totalt råägda...

drovy

Ps. guess what
Gick med
30 Jan 2005
Hoj
Honda CBR600RR, Suzuki SV650-06, Yamaha R6-08
Forsberg skrev:
Seriöst, borde man inte anmäla/överklaga sånt här? Det är ju fan så det spritter i hela kroppen när man läser sånt här.

Tycker det borde vara så jäkla mycket bättre om SMC kunde ha hand om uppkörningarna, man tycker ju att dom borde veta vad dom håller på med...

ja en del av uppkörnings nissarna är inte helt kloka.. en kompis till mig som tog körkort i våras körde upp på en gsx-r 600 killen är arton "mellan kort". då när han kommer dit lobbar förrättaren ur sig kommentaren "jag hatar sporthojs förare, du kan lika gärna åka hem" efter ett tar till tokiga kommentarer ute på banan förstog killen att det här var rätt kört. så han åkte hem å ringde vv å förklarade hur det gått till. Då sa dom att förrättaren fått en del varningar för sånt här och så fick han en ny tid dagen efter som han klarade.. lite konstigt att man får jobba kvar om man håller på så... :fatta!

Bas_Rutten

En ärofull död är bättre än ett vanärat liv
Gick med
5 Sep 2005
Hoj
GSF1200N Bandit
fezt skrev:

Att folk blir kuggade för "orättvisa" punkter ibland beror nog ofta på helheten i deras körning. Om uppkörningsledaren märker att personen kör osäkert, gör flera småmissar osv så gör han/hon en helhetbedömning att personen i fråga inte är lämplig i trafiken än och för att kugga måste de gå på ngn paragraf.

Det finns ingen skillnad i bedömming trafikskola/privatist.....

Helt sant! Att VV skulle ha en viss kvot att kugga är vansinnigt!!! :kocko Med tanke på vilka köer de har för uppkörning vore det nästan rimligare att påstå att de skulle godkänna fler tveksamma fall... Nu säger jag ABSOLUT INTE att det är så! :fatta!

Det är som sagt en helhetsbild av körningen som bedöms. På samma sätt som du inte ska bryta mot trafikregler, glömma bort att titta i döda vinkeln eller låta bli att ha bromsberedskap då högerregeln gäller måste man också vara säker och tydlig i sina beslut och anpassa sin körning till omgivande trafik. Detta innebär att du blir kuggad om du kör för sakta och därmed inte följer gällande trafiktempo. En kille som körde upp samma dag som mig blev kuggad p.g.a. det. Han körde helt felfritt i övrigt med höll för lågt tempo. Det var enda killen som blev kuggad den dagen för övrigt.

Främsta anledningen till att fler privatister blir kuggade än körskoleelever är troligen p.g.a. att de har haft sämre lärare. Väldigt stor del av Sveriges befolkning som har haft körkort i femton tjugo trettio år skulle troligtvis bli kuggade om de skulle köra upp idag. Detta då de inte kör som VV anser. Alldeles för få människor håller sig ajour med ändringar av trafikregler med mera. Har massor av exempel på trafikregler som massor av människor bryter mot dagligen som skulle snabbt resultera i kuggning.

drovy skrev:
ja en del av uppkörnings nissarna är inte helt kloka.. en kompis till mig som tog körkort i våras körde upp på en gsx-r 600 killen är arton "mellan kort". då när han kommer dit lobbar förrättaren ur sig kommentaren "jag hatar sporthojs förare, du kan lika gärna åka hem" efter ett tar till tokiga kommentarer ute på banan förstog killen att det här var rätt kört. så han åkte hem å ringde vv å förklarade hur det gått till. Då sa dom att förrättaren fått en del varningar för sånt här och så fick han en ny tid dagen efter som han klarade.. lite konstigt att man får jobba kvar om man håller på så... :fatta!

VV har kontrollanter för kontrollanterna också som följer med på uppkörningar och kontrollerar att alla bedömer lika. Tyvärr stämmer det inte alltid....

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
lös
Du behöver inte ta åt dig det minsta........ jag citerade ett inlägg om att uppkörningsledarna kuggar folk för att gå hem tidigare, eller kuggar fler privatister för att gynna körskolorna.
Det har inget med din historia att göra. Och du om ngn vet ju hur det gick till när du blev kuggad, så varför ta åt dig när du vet att du blev kuggad på en fånig punkt och inget annat...

CeltaniC skrev:
Där tog jag åt mig faktiskt :mad: men jag ser vart du vill komma och det är en vettig förklaring och förstår att många blir så här. Men ta mig fan inte min! det var fan sjukt! *read below* och jag frågade inspektören om det var något annat han ville påpeka. Men det var bara det och dessutom vet jag att jag kollade...... ibland finns det unga förare som kör exemplariskt och ändå blir totalt råägda...

CeltaniC

They Drive, We Ride!
Gick med
21 Jun 2005
Hoj
SV650S K3 "SE"
fezt skrev:
Du behöver inte ta åt dig det minsta........ jag citerade ett inlägg om att uppkörningsledarna kuggar folk för att gå hem tidigare, eller kuggar fler privatister för att gynna körskolorna.
Det har inget med din historia att göra. Och du om ngn vet ju hur det gick till när du blev kuggad, så varför ta åt dig när du vet att du blev kuggad på en fånig punkt och inget annat...
Mitt änlägg var inte alls inriktat till dig :) utan jag tog åt mig på det du skrev om (kanske inte var så tydligt, my bad) och ville visa att jag var en av de drabbade. Känns så fel när man läser om alla andra som blev drabbade :(

Last edited:

jonnep

måttard måttard
Gick med
29 Sep 2004
Hoj
en liten lätt
blacktriple skrev:
Låter som sagt helt otroligt att kuggning kan ske på grund av något moment man inte behöver körkort för att få utföra.

Eller, kan det vara så att det krävs körkort för att leda en hoj? :va

En ny sport kanske? Motorcykelledning! Skulle vara kul att syssna på referat från det;

Tänk på det. Sådant skulle man få höra till leda...

hahahaha :hihi :hihi :hihi :hihi

RebelZero

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
CBR 1000 RR
Jag skall erkänna att min uppkörning gick som en påse skit pga att jag var nervös som en fjortis på fest hos HA.

Lyckades efter lite lugnande kommentarer från inpektören att ta mig igenom krypen felfritt. Rev en kon på högfartsbanan, klarade på andra.. men är osäker om jag höll 50.

I trafiken så missade jag en 30 skylt som satt lite skumt till och körde 45-50 på 30 väg.. Men jag fick godkänt och inte en kommentar.

Dock så blev jag ju av med kortet efter 13 dar... så det där löser tydligen sig självt.

Reb0

Ukiwaza

Nemo me impune lacessit
Gick med
2 Jul 2005
Hoj
GSXR 1000 K7
njelger skrev:
Leda hojen på uppkörningen? Nu är det någon som varit jäkligt bajsnödig på VV. När fan kom det med? Måste man putta bilar?

:kocko :kocko :kocko

2005/01/01
Nej bilar måste man bära hehe!!!!!!

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Frick skrev:
HA HA HA

otroligt att dom kan kugga folk för sånt

ser det ju inte som någon stor problem om man kommer fell med hojen när man leder den

Tänk om du får vobble när du backar in den i garaget.. läskiga saker de

/Fanta :rofl

Da Fris

Segla gör dom som ej har råd med bensin
Gick med
21 Nov 2004
Hoj
Ducati 1098S, TM 450 MX Fi
Mr.Clean skrev:
mats hette denna.. men vadå finns det mer än en ?
Jepp, av det jag kommer ihåg så hette våran oxå Mats. Mörkhårig med en vinröd BMW-cykel modell större. Vad jag mer minns så sa min lärare till mig att de hade två provförrättare de (VV) använde sig av i Karlskrona.

Skager

Keep it burning
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
660-04
Tycker man ska få bogsering av bil som en punkt, först får man bogsera en bil i rusning och visa att man kan byta körfält, man ska kunna bogsera på landsväg, start i uppförsbacke eller varför inte i nedförsbacke. Sen turas man om och får vara den som blir bogserad, givetvis ska det finnas en tid för varje moment som man måste klara för att inte bli kuggad. :tungan Slutmomentet ska självklart vara bogsering av ett fordon vägandes över 1.5 ton på halkbana :tummenupp

Ska skriva till vv på en gång och se om dom inte kanske ska diskutera detta, då vi alla strävar efter en säkrare trafikrytm och mindre olyckor.

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Jag blev kuggad för en idiotgjej när jag tog B-körkort för åtta år sedan. Uppkörningsgubben var känd för att kugga för det ena och det andra. Jag skulle parkera på en parkeringsplats, körde in och parkerade mellan två bilar. Stängde av motorn och drog handbromsen. När allt var färdigt säger han:

"Du kör bra, är uppmärksam osv men tuvärr så gick du inte ur bilen när du parkerade och då har du enbart stannat så jag kan inte godkänna dig" :huvet :mad:

Körde upp två veckor senare, godkänt utan några anmärkningar.

Har hört från folk jag känner som har fått rådet att ta mellankort pga att de inte klarar av att leda hojen brevid. :kocko När jag läste i mc-boken om att leda hojen ingick som ett moment i uppkörningen trodde jag först inte att det var sant :3freak

Last edited:

Mr.Clean

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
Ninja
Da Fris skrev:
Jepp, av det jag kommer ihåg så hette våran oxå Mats. Mörkhårig med en vinröd BMW-cykel modell större. Vad jag mer minns så sa min lärare till mig att de hade två provförrättare de (VV) använde sig av i Karlskrona.

stämmer bra det.. det var han jag hade.. :huvet hoppas man får den andra nästa gång då :gnissla

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha