Kuggad på lågfart, tips mottages tacksamt!

Pergreger

Ny medlem
Gick med
17 May 2023
Hoj
Kawasaki Ninja 650 2017
Hej, första inlägget här.
Hade uppkörning för A igår på körskolans Sv650, klarade allt utan anmärkning förutom lågfarten, vilket var helt rätt för den var inte bra, alls. Allmänt nervös och spänd, enligt inspektören gick det för fort och var vingligt, såg allmänt osäkert ut och jag är beredd att hålla med, nytt försök den 14 juni, men då lär jag nog köra med min Ninja 650 om jag ändå ska ligga och öva med den tills nästa uppkörning.

Nu till min fråga, har kollat runt lite på tips men blir inte riktigt klok på vad som är rätt väg att gå, vill ju fortsätta träna, men ändå träna "rätt".. Inspektören sa något om att jag måste lära mig att styra mer med höfterna? Syftar han på att jag skall jobba mer med överkroppen och motlut, eller är detta något annat jag missat helt?
Han menade att jag även använde kopplingen fel, men fick ingen förklaring till det så jag kliar mig i huvudet på den punkten, vill gärna ha ett svar där med..

Försöker ha blicken långt fram dit jag vill åka men så fort jag kommer ner under typ 5 km/h känner jag att jag förlorar balansen och då är det lätt att en fot åker i marken :/


Tack!
 

Bifogat

  • Screenshot_20230516-102713_Firefox.jpg
    Screenshot_20230516-102713_Firefox.jpg
    167.1 KB · Visningar: 62

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Finns gott om övningsvideor på youtube när det körs lågfart. Både i form av svenska övningskörningsvideor men också gymkhana-övningar. Kan vara värt att kolla tips därifrån.

Har du satt upp en egen lågfartsbana och övat? Annars föreslår jag att du köper konor på biltema och nöter själv. Måtten på banorna går att hitta på nätet.

Inspektören sa något om att jag måste lära mig att styra mer med höfterna? Syftar han på att jag skall jobba mer med överkroppen och motlut,
Troligen är det motlut och balansera med överkroppen. Exempelvis om du svänger åt höger kan du luta lite åt vänster för att kunna ta svängen extra långsamt.

eller är detta något annat jag missat helt?
Att använda bakbromsen kan ge mer styrsel vid lågfart.

Den roterande massan som uppstår när du varvar motorn kan faktiskt påverka balansen vid lågfart, det går att känna i hojen. Ge varv och känn efter.

Han menade att jag även använde kopplingen fel, men fick ingen förklaring till det så jag kliar mig i huvudet på den punkten, vill gärna ha ett svar där med..
Skulle jag gissa så är det mer motorvarv och slir på kopplingen som eftersöks. Det ger bättre kontroll än att släppa ut kopplingen helt eller köra på tomgång.

Försöker ha blicken långt fram dit jag vill åka men så fort jag kommer ner under typ 5 km/h känner jag att jag förlorar balansen och då är det lätt att en fot åker i marken :/
Så mycket lägre än 5km/h borde du inte behöva köra, men tappar du balansen vid 5km/h får du öva mer.
 
Last edited:

Pergreger

Ny medlem
Gick med
17 May 2023
Hoj
Kawasaki Ninja 650 2017
Skulle jag gissa så är det mer motorvarv och slir på kopplingen som eftersöks. Det ger bättre kontroll än att släppa ut kopplingen helt eller köra på tomgång.
Låter logiskt, Tack! Han kändes dock lite luddig i sin genomgång med gruppen innan vi började, då lät det som att han inte ville att man skulle ge någon gas alls och enbart köra på tomgång/med kopplingen :/
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Låter logiskt, Tack! Han kändes dock lite luddig i sin genomgång med gruppen innan vi började, då lät det som att han inte ville att man skulle ge någon gas alls och enbart köra på tomgång/med kopplingen :/
Svårt att gissa när jag inte sett hur du kör.

Det kan vara att du inte ska ge varv hela tiden utan köra mer aktivt.
hjälpgas + siira & tomgång + rulla
istället för
gasa konstant och bara justera sliret på kopplingen.
 
Last edited:

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
@Sniglom har hjälpt flera till körkort.
Bra påpekanden!


Får jag trycka lite extra på:


Blicken.
Du skall vara så hemma i övningen att du kan lägga blicken i horisonten och ta in konornas position med det indirekta seendet.



Rörligheten.
Du skall vara mer utav apekatt ombord på hojen. Bryt ner hojen under dig, balansera upp med överkroppen: just höfterna är ledpunkten.


Dessa två punkter - ihop med övning så
klart, ger dig balansen du behöver.
Balansen ger dig självförtroendet, självförtroendet ger dig den förmåga att manövrera hojen som uppkörningsförättaren vill se.


Även Snigloms påpekande om kopplingen stämmer - använd kopplingen för att jämna ut motorns kraftpulser och tillåt dig ett lite högre motorvarv genom att vara aktiv med kopplingen.
Mjölka lite på gasen så låter det som om du vet precis vad du håller på med.

Lycka till!
 

Pergreger

Ny medlem
Gick med
17 May 2023
Hoj
Kawasaki Ninja 650 2017
Ja, tur att man har en månad på sig att öva känner jag.. När kommer hjälpgasen in i bilden? När man känner att balansen börjar försvinna?
 

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A
Ah, de klassiska uppkörningsnerverna! Dem har jag fått erfara både en och två gånger. Otroligt vad de kan ställa till med.

Det jag försökte tänka på när jag gjorde lågfarten var följande:
- Att kämma åt med låren mot tanken (inte jättehårt men tillräckligt för att känna mig förankrad på hojen)
- Att ha blicken högt, nästan överdrivet långt borta och hela tiden titta dit jag ville åka. Du behöver inte titta direkt på konerna, du ser dem ändå som folk här redan har påpekat.
- Att ta ut svängarna ordentligt och skapa dig marginaler.

Jag tränade mycket hemma på gatan i att köra åttor i lågfart.
Om du har möjlighet, ta en eller två manöverlektioner med körskola för att få lite rutin.

Annars har du fått jättebra tips redan, så jag ska inte spamma tråden i onödan.
Lycka till nästa gång, förhoppningsvis kan du hålla huvudet kallt då!
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Viktigast, efter du vant dig vid att hantera reglagen(broms, koppling, gas)är blicken, tittar du nära kommer du vingla om du är "normal", lyft blicken!

Skit i att öva lågfartsbanan innan du kan köra långsamt, när du känner dig trygg att köra rakt och svänga kors och tvärs i gångfart, alltså bekväm på hojen, då börjar du öva på banan.

Have fun!. . . Det är lika viktigt det med! ?


Ed. Ser ju att exakt det jag skrev redan är postat innan mitt inlägg så. . . . jag kanske skulle läsa innan jag postar. . . . ?
Aja, får stå kvar.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ja, tur att man har en månad på sig att öva känner jag.. När kommer hjälpgasen in i bilden? När man känner att balansen börjar försvinna?
Det beror ju på hur du menar, du kommer få underkänt om du kör runt med 6k rpm på motorn hela banan. Men dels stöttar du med gasen när det börjar gå tungt när du slirar ut kopplingen, annars får du motorstopp, och det är generellt sett lättare att krypköra med rejält förhöjd tomgång och slira på kopplingen jämfört med att släppa ut kopplingen helt och ha väldigt låga varv.

Den roterande massan i motorn skapar en tröghet (gyroeffekt) som hjälper dig att hålla balans på hojen, och den ökar med varvet. Samma effekt har du med hjulen, det går ju tyngre och tyngre att brotta runt hojen ju fortare det går, då är det en nackdel, i konbanan en fördel :)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Blicken —> Balansen —> Tryggheten med gas/koppling/bakbroms —> Körkortet

Blicken i horisonten. Mjuk i armarna, öva öva öva öva.

Trånga åttor är bra för att frikoppla överkropp från underkropp och vara mjuk i armarna OCH lyfta blicken.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Blicken ska vara dit du vill, inte där du är eller dit du inte vill. Gärna långt upp med, för kroppen följer blicken. Så även när man kör bil, även om det känns mindre där.
Olika personer löser det på olika sätt, jag sitter som en säck potatismos när jag fiser långsamt, och det är extremt viktigt med avslappnade armar, spänner du armarna förlorar du båe känsla och kontroll, och det gör dig ännu mer spänd och... Ja, du ser.
Det bästa sättet är att nöta, nöta och nöta. Gärna med lite omväxling från att fisa skitlångsamt och dra iväg på en liten vända för att tömma huvudet och få omstart.

När man sedan tagit kortet börjar man försöka hantera alla rödljus utan att behöva sätta ner fötter genom att krypa extra skitlångsamt. :hihi
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Förutom alla värdefulla tipps du redan fått tolkar jag det som att du övar endast privat så då kan det vara värt pengarna att boka in 2 lektioner hos en körskola och få deras instruktioner för låg och högfart. Vet att det är väldigt dyrt med körskolelektioner men det är dyrt med flera uppkörningar/kuggningar också.

Lycka till, öva öva öva öva..........
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Alla är olika och alla tips passar inte alla. Jag hade lite småstrul med lågfarten i början, även om det nog var momentet som var enklast för mig, jämfört med högfarten.

Fick massa tips av läraren hur jag skulle titta, sitta, klämma med låren, gasa osv. Gick inget bra. Till slut sket jag i alla tips, körde så det kändes rätt för mig och bara nötte på. Till slut kom jag över en tröskel och det släppte bara. Fortsatte att nöta och räknade hur många gånger jag kunde klara lågfarten i rad utan att klanta mig. När jag kände mig riktigt kaxig så var jag nöjd.

Tro fan att man var galet nervös på uppkörningen ändå. Körde mycket sämre än vanligt, dock godkänd. Jag misstänker att redan behärskar lågfarten men bara behöver boosta självförtroendet med fler lyckade omgångar.

Det enda rent konkreta tipset jag kan dela med mig av är att man inte behöver snigla fram. Rask promenadtakt, typ 5-7 km/h fungerar. Givet att provförrättaren inte goes full nazi.
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Tror inte någon skrivit detta innan, ifall det redan är skrivet kan du ignorera mitt svar :)

Vid låg fart och kraftiga styrutslag kan du förflytta din tyngpunkt åt motsatt håll som du svänger dvs. svänger du vänster så kasar du arlset mot höger sida. Samma princip som "motlut" men du förflyttar hela dig på hojjen istället för att bara luta överkroppen.
Sen som de andra skrivit, varv, koppling, blicken.
Jag rekommenderar också åtminstone en lektion på manöverbanan om du inte tagit en redan.
Lycka till!
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Ett till tips är att vid övning alltid köra så långsamt att ABS lampan fortfarande lyser/blinkar. Åtminstone på min hoj släcks den vid 5km/h.
 

WeHlee

Medlem
Gick med
7 Apr 2018
Ort
Åkersberga
Hoj
Cbr600fa -11fa. Wr250r-08
Förutom bra generella tips som ovan är de bara nöta nöta för att få in känslan, precis som att lära använda sig en koppling första gången man kan få instruktioner men man måste öva upp så man får känslan för det? jag och polaren fyllde några PET-flaskor och övade på , först lite påhittade "övningar " sen när man trodde att man kunde åka sakta gjorde vi den riktiga banan och öva.
 

Bifogat

  • IMG_0848.JPG
    IMG_0848.JPG
    3.3 MB · Visningar: 19

Pergreger

Ny medlem
Gick med
17 May 2023
Hoj
Kawasaki Ninja 650 2017
Jätte jätte tack till alla som svarat!
Den här frågan är ju subjektiv men hade varit kul med input.. Gör jag det onödigt svårt för mig själv genom att köra upp på Ninja 650 2017?

Vissa påstår det, att svängradien etc skall vara dålig men jag har bara skolans SV650 att jämföra med, tyckte dom kändes ganska lika, och SV650 ska ju vara lättkörd sägs det.. Jag har inte så mycket att jämföra med som sagt, har bara spenderat tid på dessa två hojar och en Virago från 86.. :)
 

mzkjelle660

Sporthojsnörd
Gick med
10 Dec 2019
Ort
Falun
Hoj
08 Yamaha Wr250R, 04 Bmw f650 Dakar , HL500
Om inget annat hjälper kan du driva ner hojen. En kugg mindre fram eller två kuggar större bak. Gör stor skillnad i krypfart.

Skickat från min SM-G398FN via Tapatalk
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top