Kuggad på lågfart, tips mottages tacksamt!

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Om inget annat hjälper kan du driva ner hojen. En kugg mindre fram eller två kuggar större bak. Gör stor skillnad i krypfart.

Skickat från min SM-G398FN via Tapatalk

Det är fortfarande samspelet koppling-gas-bakbroms som provförrättaren vill se och bedöma kompetensen kring.

Du lär dig faktiskt bättre om utväxlingen är högre…
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jätte jätte tack till alla som svarat!
Den här frågan är ju subjektiv men hade varit kul med input.. Gör jag det onödigt svårt för mig själv genom att köra upp på Ninja 650 2017?

Vissa påstår det, att svängradien etc skall vara dålig men jag har bara skolans SV650 att jämföra med, tyckte dom kändes ganska lika, och SV650 ska ju vara lättkörd sägs det.. Jag har inte så mycket att jämföra med som sagt, har bara spenderat tid på dessa två hojar och en Virago från 86.. :)
Ninja 650 är inga problem. Höga clipons och rejält styrutslag samt man sitter hyfsat upprätt. Kommer gå kanon.
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jätte jätte tack till alla som svarat!
Den här frågan är ju subjektiv men hade varit kul med input.. Gör jag det onödigt svårt för mig själv genom att köra upp på Ninja 650 2017?

Vissa påstår det, att svängradien etc skall vara dålig men jag har bara skolans SV650 att jämföra med, tyckte dom kändes ganska lika, och SV650 ska ju vara lättkörd sägs det.. Jag har inte så mycket att jämföra med som sagt, har bara spenderat tid på dessa två hojar och en Virago från 86.. :)


Inte Viragon, okay...?






Det enda rent konkreta tipset jag kan dela med mig av är att man inte behöver snigla fram. Rask promenadtakt, typ 5-7 km/h fungerar. Givet att provförrättaren inte goes full nazi.


Begreppet "Full Nazi" kan fö behöva förtydligas i sammanhanget...

4689135700000578-5100273-image-a-55_1511182107467.jpg
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Hade uppkörning för A igår på körskolans Sv650, klarade allt utan anmärkning förutom lågfarten, vilket var helt rätt för den var inte bra, alls
Menar du att där skulle finnas en risk för att Provförrättaren hade fel?
De kuggar folk dagligen, tror nog de vet vad de gör
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jätte jätte tack till alla som svarat!
Den här frågan är ju subjektiv men hade varit kul med input.. Gör jag det onödigt svårt för mig själv genom att köra upp på Ninja 650 2017?

Vissa påstår det, att svängradien etc skall vara dålig men jag har bara skolans SV650 att jämföra med, tyckte dom kändes ganska lika, och SV650 ska ju vara lättkörd sägs det.. Jag har inte så mycket att jämföra med som sagt, har bara spenderat tid på dessa två hojar och en Virago från 86.. :)
Ninja 650 är ju bara fortsättningen på ER-6, som ansetts vara en gedigen nybörjarhoj. Kan itne påstå att Ninja 650 kändes mer svårkörd än nåt annat på lågfarten. Den har hyfsat låg utväxling, svänger lätt och villigt och är välbalanserad och sådär japanskt välkammad.

De som säger att den skulle vara problematisk förväxlar den antagligen med zx6r-hojarna.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Ninja 650 är ju bara fortsättningen på ER-6, som ansetts vara en gedigen nybörjarhoj. Kan itne påstå att Ninja 650 kändes mer svårkörd än nåt annat på lågfarten. Den har hyfsat låg utväxling, svänger lätt och villigt och är välbalanserad och sådär japanskt välkammad.

De som säger att den skulle vara problematisk förväxlar den antagligen med zx6r-hojarna.
Det där är din uppfattning. Enligt min stab på 20 pers så är den trögstyrd och högt utväxlad. Vem har rätt? - Vi!
 

Pergreger

Ny medlem
Gick med
17 May 2023
Hoj
Kawasaki Ninja 650 2017
Var ute nu ikväll och provade med de tips jag fått här, jobbade med koppling och dragläge sen tidigare men gav lite gas då och då när jag kände att det behövdes i vissa svängar, det kändes bättre.. Nu satte jag bara ner foten 1 gång istället för.. 4.. Och var aldrig över 5 km/h. Vet inte om det är "rätt" enligt inspektören med både såg och kändes bättre!
 

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A
Var ute nu ikväll och provade med de tips jag fått här, jobbade med koppling och dragläge sen tidigare men gav lite gas då och då när jag kände att det behövdes i vissa svängar, det kändes bättre.. Nu satte jag bara ner foten 1 gång istället för.. 4.. Och var aldrig över 5 km/h. Vet inte om det är "rätt" enligt inspektören med både såg och kändes bättre!
Snyggt! Om du skulle råka sätta ner foten en gång på uppkörningen så är inte det hela världen, så länge som resten ser kontrollerat och stabilt ut. Med det sagt så är det ju bra att öva tills det sitter som ett rinnande vatten, för att du ska klara det under den extra stress som en uppkörningssituation innebär.
När jag körde upp för sista gången så ertappade jag mig själv med att sitta och tänka på annat samtidigt som jag gjorde lågfarten, ett tecken på att jag hade tränat så mycket att allting satt i ryggmärgen.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jätte jätte tack till alla som svarat!
Den här frågan är ju subjektiv men hade varit kul med input.. Gör jag det onödigt svårt för mig själv genom att köra upp på Ninja 650 2017?

Vissa påstår det, att svängradien etc skall vara dålig men jag har bara skolans SV650 att jämföra med, tyckte dom kändes ganska lika, och SV650 ska ju vara lättkörd sägs det.. Jag har inte så mycket att jämföra med som sagt, har bara spenderat tid på dessa två hojar och en Virago från 86.. :)
Jag skulle helt klart tro att en sportigare hoj hämmar dig på lågfarten.

Faktum är att jag själv körde upp på morsans Virago 535. Funkade klockrent. Numera kör jag blandade hojar, allt ifrån Harley till Yamaha R1. När jag kör R1an så måste jag tänka mig för så fort det går långsamt, för den beter sig på ett helt annat sätt när man vänder runt i låga hastigheter än vad en glidare gör. Det känns som att den har större svängradie, men det är ju högst subjektivt då jag inte provmätt. Den känns oavsett väldigt annorlunda. Jag gissar att det även kan ha med en högre tyngdpunkt att göra, det känns liksom som att den välter snabbare och mer okontrollerat om man råkar luta lita för mycket i låg hastighet... Ett brett customstyre ger ju även en viss hävstångseffekt som inte finns där på en sporthoj med smalt cliponstyre, vilket såklart också bidrar till hur hojen känns att svänga med.

En hoj med låg tyngdpunkt, upprätt körställning och "normal" lutning på framgaffeln (Virago funkar bevisligen, men jag skulle inte köra chopper med långgaffel på uppkörningen om vi säger så...) skulle jag välja alla dagar i veckan.

Försök också jobba aktivt med kopplingen, istället för att styra hastigheten runt banan med gasen så är det lättare att hålla kopplingen mestadels inne och hålla motorvarvet uppe (dvs smågasa lite så att du alltid ligger en bit över tomgång och inte riskerar motorstopp om du råkar vara oförsiktig med kopplingen) för att sedan sköta nödvändig hastighetsökning genom att släppa ut kopplingen lite istället för att gasa på. Även på ettan så kommer hojens tomgångsvarv att driva upp hastigheten högre än vad du ska hålla på lågfarten, så dra in kopplingen, håll motorvarvet över tomgång och reglera farten genom att jobba med dragläget.
 
Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag skulle helt klart tro att en sportigare hoj hämmar dig på lågfarten.

Faktum är att jag själv körde upp på morsans Virago 535. Funkade klockrent. Numera kör jag blandade hojar, allt ifrån Harley till Yamaha R1. När jag kör R1an så måste jag tänka mig för så fort det går långsamt, för den beter sig på ett helt annat sätt när man vänder runt i låga hastigheter än vad en glidare gör. Det känns som att den har större svängradie, men det är ju högst subjektivt då jag inte provmätt. Den känns oavsett väldigt annorlunda. Jag gissar att det även kan ha med en högre tyngdpunkt att göra, det känns liksom som att den välter snabbare och mer okontrollerat om man råkar luta lita för mycket i låg hastighet... Ett brett customstyre ger ju även en viss hävstångseffekt som inte finns där på en sporthoj med smalt cliponstyre, vilket såklart också bidrar till hur hojen känns att svänga med.

En hoj med låg tyngdpunkt, upprätt körställning och "normal" lutning på framgaffeln (Virago funkar bevisligen, men jag skulle inte köra chopper med långgaffel på uppkörningen om vi säger så...) skulle jag välja alla dagar i veckan.

Försök också jobba aktivt med kopplingen, istället för att styra hastigheten runt banan med gasen så är det lättare att hålla kopplingen mestadels inne och hålla motorvarvet uppe (dvs smågasa lite så att du alltid ligger en bit över tomgång och inte riskerar motorstopp om du råkar vara oförsiktig med kopplingen) för att sedan sköta nödvändig hastighetsökning genom att släppa ut kopplingen lite istället för att gasa på. Även på ettan så kommer hojens tomgångsvarv att driva upp hastigheten högre än vad du ska hålla på lågfarten, så dra in kopplingen, håll motorvarvet över tomgång och reglera farten genom att jobba med dragläget.
1684476689714.jpeg
1684476657518.png
1684476376459.png
1684476420120.png

Osäker på om du menar att ninja 650 är en ”sportigare hoj” eller ej men skriver ändå.

Ninja 650 är en nakenhoj(er6) med kåpor. Styrutslaget är rejält, styret högt och fotpinnar lågt. Se jämförelser mellan er6n, er6f, ninja 650 och zx6r.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Min högst personliga åsikt är att uppkörningsresultatet är en utkomst av att man inte längre vare sig tränar eller kör upp med den så kallade "garagevändningen".

Övningens syfte var att öva bland annat balans och reglagekontroll och därmed göra eleven trygg med framförandet av motorcykeln i extremt låga hastigheter eller rent av stillastående. "Garagevändningar" gnuggades lite överallt och alla som tog sig till en uppkörning - oavsett om de övade privat eller på trafikskola - hade övat hundratals eller kanske tusentals gånger och därmed byggt upp en bra balans och en bra känsla för reglagen.

Så mitt tips är att öva den gamla klassiska "garagevändningen". En del anser att den är trams som inte har med motorcykelkörning att göra. Jag anser att den kommer att förbättra exakt det som TS saknar.
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Min högst personliga åsikt är att uppkörningsresultatet är en utkomst av att man inte längre vare sig tränar eller kör upp med den så kallade "garagevändningen".

Övningens syfte var att öva bland annat balans och reglagekontroll och därmed göra eleven trygg med framförandet av motorcykeln i extremt låga hastigheter eller rent av stillastående. "Garagevändningar" gnuggades lite överallt och alla som tog sig till en uppkörning - oavsett om de övade privat eller på trafikskola - hade övat hundratals eller kanske tusentals gånger och därmed byggt upp en bra balans och en bra känsla för reglagen.

Så mitt tips är att öva den gamla klassiska "garagevändningen". En del anser att den är trams som inte har med motorcykelkörning att göra. Jag anser att den kommer att förbättra exakt det som TS saknar.


...och när man kan och klarar den åt ett håll är det dags att bli nybörjare igen åt andra hållet - och därmed bli ödmjuk kring hur mycket man har att lära.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Min högst personliga åsikt är att uppkörningsresultatet är en utkomst av att man inte längre vare sig tränar eller kör upp med den så kallade "garagevändningen".

Övningens syfte var att öva bland annat balans och reglagekontroll och därmed göra eleven trygg med framförandet av motorcykeln i extremt låga hastigheter eller rent av stillastående. "Garagevändningar" gnuggades lite överallt och alla som tog sig till en uppkörning - oavsett om de övade privat eller på trafikskola - hade övat hundratals eller kanske tusentals gånger och därmed byggt upp en bra balans och en bra känsla för reglagen.

Så mitt tips är att öva den gamla klassiska "garagevändningen". En del anser att den är trams som inte har med motorcykelkörning att göra. Jag anser att den kommer att förbättra exakt det som TS saknar.
Nu var ju jag inte med på garagevändningens tid. Men det är ju ändå ungefär samma hantering som testas, om än kanske lite mindre extremt. Övar man tillräckligt och får bra instruktioner på hantering i låg fart så klarar man lågfartstestet.

Jag har sagt det tidigare men jag tror inte att jag skulle klara lågfarten på min viffer rakt upp och ner idag, delvis för att det blir rubbat trångt mellan handtag och tank vid fullt utslag så jag måste tänka om lite hur jag skall greppa och gasa jämfört med den Hornet jag körde upp med (eller den ER6a jag hade efter uppkörning). Vet inte riktigt hur den beter sig svängmässigt för att komma in mellan konerna heller, i det hänseendet var ändå garagevändningen mer anpassad för olika uppkörningscyklar iom att man fick min-cirkel plus en halvmeter som gräns (har säkert fel här på måtten men något liknande väl?)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag övade och körde upp med en ZXR750, så nog fan går det att göra garagevändningen med både det ena och det andra. Visst, man kan få klättra lite på hojen och stundom känna sig som en trial-förare, men har man bara övat tillräckligt så att balans och reglagekontroll sitter så…

TS behöver naturligtvis inte grotta ner sig i några exakta regler kring garagevändningen. Huvudsaken är att det är krypkörning både rakt fram och vid sväng som övas. Följa rak linje i lägsta möjliga hastighet, köra åttor runt två konor eller just garagevändning är nog alla bra exempel.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Jag gjorde garagevändningen med en Suzuki Maruder 800, bra hoj för ändamålet faktiskt.

År 2004

Jag skulle kugga direkt om jag skulle köra upp nu utan träning. Inte i trafik dock kanske.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Osäker på om du menar att ninja 650 är en ”sportigare hoj” eller ej men skriver ändå.

Ninja 650 är en nakenhoj(er6) med kåpor. Styrutslaget är rejält, styret högt och fotpinnar lågt. Se jämförelser mellan er6n, er6f, ninja 650 och zx6r.
Det är ju lite lätt förvirrande när man har samma namn på flera olika hojmodeller. Volvo V70 sedan och Volvo S80 kombi liksom.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Har inga konkreta tips att ge utöver de som redan getts men det sitter väldigt mycket i huvet..

Har du någon hojåkare du kan ta hjälp av när du tränar?
Mycket ligger i att träna upp självförtoendet så man känner sej bekväm och har kul med det man gör.

Har en bekant som körde upp privat på en GSX-R750 från 1986 utan vansinnigt mycket träning, var själv lite överraskad att han klarade det på första försöket..

Screenshot_20230520_063019_Samsung Internet.jpg

Finns klipp där Japanska mc poliser tävlar på konbana, stora hojar och små killar som ser ut att övervinna naturlagarna...

Liknande klipp:
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top