Kuggad uppkörning!

raoul

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2015
Hoj
2006, Honda CB600F Hornet
Hej, hej!

På min sida havet har vi andra banor och regler så jag kan inte ge dig några tips om det, men vill ändå uppmuntra dig med att förutom att öva, så kan bara att ta en paus några dagar hjälpa. Jag hade en riktig svacka en period när jag övningskörde då speciellt bromsning gick riktigt skit. Jag tog time-out ett tag, alla runtomkring sa att "nu kommer du av dig helt", men när jag kom tilllbaka så gick det mycket bättre. Mitt råd är att ta en paus och sedan öva mer. Se till att du känner dig glad, lugn och säker på vad du gör så går det säkert vägen.

OT: Jag gillar ditt val av hoj, efter Hornet (som ju är en Honda och därför lite mysigare i mina papper) så måste Banditen vara en av de coolaste hojarna man kan ha :yoparty (Jo, jo, jag gillar otrendiga 600-hojar och jag står för det...)

IMB

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2016
Hoj
Suzuki Gsf600s -03
Long time no see :hej

Jag kan tillägga att jag hade kört både privat och med körskola. På lektionen efter den kuggade uppkörningen sa min lärare (som varit MC-lärare i typ 20 år..) att han inte förstod varför jag hade kuggat! Gjorde ju att det kändes både bättre och sämre samtidigt..

Klarade iaf uppkörning nummer 2 galant och snubben jag hade då hade inget att klaga på! :banana

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
frugans uppkördningar landsväg då tekniska konbaner aldrig var ett problem:

#1 du kör FÖR försiktigt och deffensivt
#2 Hon laddar på mer med uppkörning 1 i huvudet. Då fick hon avslag för att hon var för offensiv...

Här börjar hon fundera på om hon orkar med att ta kortet och tröttna totalt.
Jag lyckas övertala henne att testa en tredje.

Tredje gick galant där hon lyckas hitta en fart och framtoning som passade kontrollanten.

JA alltså de där uppkörningarna kan man bli fundersam på ibland...

Last edited:

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Om det stämmer som du säger. Så är ju uppkörningsmannen dum i huvudet. Varna andra för stället. O kör upp någon annanstans.

Morti

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2016
Hoj
Ingen just nu :)
Jag hade min uppkörning förra året och då minns jag inget om att någon sa att man skulle ha en viss växel, det var mer att man skulle komma upp i rätt hastighet snabbt efter u svängen på vägen tillbaka innan inbromsningen i slutet

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Fråga uppkörningsmannen innan på vilket sätt just han/hon vill du ska köra

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Om det stämmer som du säger. Så är ju uppkörningsmannen dum i huvudet. Varna andra för stället. O kör upp någon annanstans.

Uppkörningsmannen med all sin erfarenhet gjorde bedömningen att uppköraren inte var mogen/färdig för ett körkort.
Han gjorde det säkert i all välmening för att personen i fråga skall ha en större möjlighet att överleva som motorcyklist :tummenupp

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
När dottern tog kortet nu i höst ville kontrollanten prata med mig efteråt (körde dit med henne bakpå):

Han: -Du, du bör kolla hojen, det är BRA mycket mer än 10 häst i den där.

Jag: -Det FINNS ingen slöare 125-a än YBR125. Den gör prick 95 med mig på, inte en kilometer till.

Han: -Vafan, hon kom ju upp i hastigheter som ingen annan gör på konbanan och jag fick ligga på för att inte hamna efter vid påfarterna!

Jag: -Tja, hon har iofs bara kört med oss gubbar, kan bero på det. :)

Skickat från min iPhone med Tapatalk

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Uppkörningsmannen med all sin erfarenhet gjorde bedömningen att uppköraren inte var mogen/färdig för ett körkort.
Han gjorde det säkert i all välmening för att personen i fråga skall ha en större möjlighet att överleva som motorcyklist :tummenupp
Vi har ju iofs inte Hört kontrollantens, historia. Kan ju vart annat som spelade in. Men var det bara fel växel. Så låter det överdrivet, det är ju sånt man med tiden lär sig ändå. Jag känner då ingen som kör runt på tok-fel växlar

Husker

Medlem
Gick med
25 Oct 2008
Hoj
Z1000SX
Dem gör ju en helthets bedöming, antaglingen kände han att du inte klarade av att hantera hojjen på det sätt han ville att du skulle uppvisa.

Gött att du fxade det andra försöket :tummenupp

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...