Nollvision
Jag är min egen nemesis.
De kan även besluta om återkallning för fortkörning eller liknande som normalt bara ger böter om man har flera incidenter under en viss period. Sist jag fick en fortkörningsböter (tror det var typ 90 på 70-väg) så fick jag frågan om jag hade fått böter tidigare under de senaste 5 åren, för då kunde Transportstyrelsen ha åsikter om mitt körkortsinnehav.Man bör också tänka på att det är Transportstyrelsen som tar beslutet om återkallelse eller inte vilket beror på vad polismannen skrivit i sin rapport. Finns fall där folk tror att det bara blev böter för rödljus eller stopplikt men efter några dagar fått ett brev som säger att man också blivit av med kortet. (Ok, två brev, det första med en chans att yttra sig om händelsen).
Polismannen som rapporterar behåller bara körkortet om han anser att risken är stor att det blir återkallat.
Tror dock att det kräver lite mer än 2-3 milda fortkörningar under 5 år för att de faktiskt ska ta kortet. Men risken finns där. Och när det kommer till stopplikt och rödljus har i alla fall jag blivit inpräntad sedan gammalt med att kortet sitter löst om man struntar i sånt. Så i de fallen tror jag risken är högre.