Kuggad!

TZR125

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2007
Ort
Nyköping
Hoj
yamaha tzr 125
Jag har haft min uppkörning, men blev kuggad:mad: :huvet det gick riktigt bra på manöverbanorna klarade dom direkt sen när jag skulle ut i trafiken gick det bra till en början, men sen så vart det dålig kontakt i radio:n som dom snackar i så jag hörde inte när dom sa att jag skulle vända:mad: och så körde jag fel en gång:huvet varför stannade jag inte och fixade till radio:n tänker jag nu i efterhand varför. :mad: det är så jäkla irriterande! fick en ny uppkörningstid 19 juli:huvet men får försöka att fixa en ny tid!
 

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Kåkjävul
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Äh, det är väl ingenting. Kuggade som en tok ifjol, bara skit med allting. Kuggade 1gång på bromsprovet och 2ggr i trafik. Jag fattar nu att det var pga att jag blev åt helvete för nervös. Min teori skulle gå ut nu den 1:a Juni och jag hade ett sista försök nu i Maj. Hade inte suttit på en knarr sedan Oktober ifjol och var 100% säker på att kugga även på sista försöket. Var faktiskt fullt införstådd med att skita i MC kortet, pallade inte börja om me teori igen. Dessutom har jag kört bil prickfritt i 18år och tävlat i motocross i min ungdom (i 5år), så jag kunde inte begripa varför det inte gick. Men, vad hände? Jo, eftersom jag nu mentalt sket i vilket hoppade jag upp på knarren och bara gled igenom uppkörningen, inte en omtagning, inte en enda kommentar från uppkörningssnubben. Det enda han sade var att det var klokt att vänta till i år med uppkörningen då jag nu hade fått tillfälle att öva sedan ifjol, jo tjena :) Kontentan är att om ni kuggar, försök att inte bygga på er nervositet för varje kuggning. Det kommer en ny säsong i värsta fall att fortsätta uppkörningen på. Kanske är det oxo bra att säga till körläraren att man skiter i hur det går för det går att köra knarr på B-kort oxo :) (inget att rekommendera, men jävligt skönt att fräsa ur sig när besvikelsen klämmer en på ballarna).
 

TZR125

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2007
Ort
Nyköping
Hoj
yamaha tzr 125
jag kör privat och jag ser det som en bra träning men kändes tungt att torska på det sättet, menmen det går fler tåg

Kolla städer i närheten, då kan man få en riktigt snabbt. Beklagar sorgen :pannkyss Lycka till nästa gång :tummenupp

Ja jag får se om jag gör det, men har tänkt att ringa VV rätt ofta så kan man få en bra tid det finns folk som avbokar sin tid men tack för tipset:)
 
Last edited:

cusenheute

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2006
Ort
Bankeryd
Hoj
RF 900 R -95
Varför kuggar ni? Jag var skitnervös och tyckte att jag körde piss, men jag klarade det ju iallafall. Det är inte svårt att ta körkort. Hade kört 1,5 timma i traik innan upkörningen och övat in manöverbanorna.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
jag ser de så här, är man nervös har man inte "pluggat" tillräkligt, har man pluggat tillräkligt behöver man inte vara nervös, men att radion ballar ur e fan taffligt.
 

Marxus

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2007
Ort
Gävle
Hoj
Null
Jag har haft min uppkörning, men blev kuggad:mad: :huvet det gick riktigt bra på manöverbanorna klarade dom direkt sen när jag skulle ut i trafiken gick det bra till en början, men sen så vart det dålig kontakt i radio:n som dom snackar i så jag hörde inte när dom sa att jag skulle vända:mad: och så körde jag fel en gång:huvet varför stannade jag inte och fixade till radio:n tänker jag nu i efterhand varför. :mad: det är så jäkla irriterande! fick en ny uppkörningstid 19 juli:huvet men får försöka att fixa en ny tid!

Radion krånglade även för mig när jag körde upp förbi ett vägbygge. Jag ruskade på huvudet då och han körde närmare och hörde då att han skrek vänd som om han vore vansinnig. Sen stannade han och sade lugnt: "Jag sa sväng höger men du åkte förbi". Klarade min uppkörning. Svårt att rå för att radion blir störd. Så mitt tips om det händer igen: Skaka på huvudet
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Varför kuggar ni? Jag var skitnervös och tyckte att jag körde piss, men jag klarade det ju iallafall. Det är inte svårt att ta körkort. Hade kört 1,5 timma i traik innan upkörningen och övat in manöverbanorna.


Kom och kör upp i Göteborg så får vi se om du klarar uppkörningen med endast 1,5 timma i trafik.

Min fader blev kuggad i trafiken (har B, D kort i Sverige och alla behörigheter i Bosnien) för att ha kört enligt den "ideella linjen" i skymda kurvor. Enligt instruktören borde han hållt till höger innan kurvan. Man vet ju inte ens vad de vill ha. Har de egna kriterier annorlunda från mc boken?. Du skulle själv kunna hitta fel hos instruktören på uppkörningen om man ska vara så petig. Fadern är liksom en yrkeschaufför som kan trafiken bättre än uppkörningssnubbarna i Göteborg, men surt är det när man inte kan överbevisa dem. Synd att inte farsan hade mc boken med sig - då hade man kunnat bevisa att han hade fel.

Jag blir glad om jag hinner ta kortet i år. Kommer förmodligen att kugga ett par gånger.

jag ser de så här, är man nervös har man inte "pluggat" tillräkligt, har man pluggat tillräkligt behöver man inte vara nervös, men att radion ballar ur e fan taffligt.

Du kan ju inte ha mer fel. Första gången jag körde upp för B var jag så nervös att jag inte visste vad som hände. Minns knappt den uppkörningen. En vecka efter utan några körningar bokade jag min andra uppkörning och klarade den för att jag lugnade ner mig. Tänkte att det spelar ingen roll om jag kuggar, kommer att ta det NÅGON gång.

Så förberedd kan man alltid vara rent tekniskt, men den mentala biten är nästan viktigast.
 
Last edited:

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Jag har haft min uppkörning, men blev kuggad:mad: :huvet det gick riktigt bra på manöverbanorna klarade dom direkt sen när jag skulle ut i trafiken gick det bra till en början, men sen så vart det dålig kontakt i radio:n som dom snackar i så jag hörde inte när dom sa att jag skulle vända:mad: och så körde jag fel en gång:huvet varför stannade jag inte och fixade till radio:n tänker jag nu i efterhand varför. :mad: det är så jäkla irriterande! fick en ny uppkörningstid 19 juli:huvet men får försöka att fixa en ny tid!

Alltså, man får ju inte kugga någon för att man körde fel väg pga att man inte hör att man skall vända. Man kan endast kuggas på om man gör fel i trafiken. Detta har inget med detta att göra. Säkert att inget annat hände annars tycker jag att du skall ta upp detta med vägverket, läraren har isåfall gjort fel!
 

lasse89

Inte alltid men nästan
Gick med
28 Dec 2005
Ort
Öland/Norge
Hoj
R6 årsmod 03
hehe körde fel typ 7 gånger:yoparty på min uppkörning för att jag inte hittade och det hördes dåligt i radion men jag klarde det ändå det vara bara att vända och köra den rätta vägen:tungan
 

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Ute i skogen
Hoj
Ktm 300 -13
Radion krånglade även för mig när jag körde upp förbi ett vägbygge. Jag ruskade på huvudet då och han körde närmare och hörde då att han skrek vänd som om han vore vansinnig. Sen stannade han och sade lugnt: "Jag sa sväng höger men du åkte förbi". Klarade min uppkörning. Svårt att rå för att radion blir störd. Så mitt tips om det händer igen: Skaka på huvudet


:D :D precis så som du beskriver hände mej :) han trådde att jag var dum i huvudet som inte hörde typ men jag blev lite små arg och sa att skiten fungerar inte som det ska så du får berätta i stället var vi ska. kör tilbaka sa han och sedan fick jag lappen hehe knappt 15min körning
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.

Du kan ju inte ha mer fel. Första gången jag körde upp för B var jag så nervös att jag inte visste vad som hände. Minns knappt den uppkörningen. En vecka efter utan några körningar bokade jag min andra uppkörning och klarade den för att jag lugnade ner mig. Tänkte att det spelar ingen roll om jag kuggar, kommer att ta det NÅGON gång.

Så förberedd kan man alltid vara rent tekniskt, men den mentala biten är nästan viktigast.

när jag vet att jag kan blir inte jag inte nervös, visst infinner sig ett visst pirr i allvarlet men inte så att jag total torskar.

plugga för tentor när jag vet att jag kan = inte nervös å de går bra,

jag blir iaf lugn av att jag vet att jag kan för att jag har plugga/tränat in för
tenta/uppkörning/test.
 

TZR125

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2007
Ort
Nyköping
Hoj
yamaha tzr 125
när jag vet att jag kan blir inte jag inte nervös, visst infinner sig ett visst pirr i allvarlet men inte så att jag total torskar.

plugga för tentor när jag vet att jag kan = inte nervös å de går bra,

jag blir iaf lugn av att jag vet att jag kan för att jag har plugga/tränat in för
tenta/uppkörning/test.

Jag var inte speciellt nervös, jag körde och tyckte det gick bra men när vi stannade sa dom att jag hade missat vändningen och då vart jag förvånad för jag hade inte hört dom säga att jag skulle vända:mad: och så var väll det nått mer fel jag gjorde som dom tyckte:confused:
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
Jag har haft min uppkörning, men blev kuggad:mad: :huvet det gick riktigt bra på manöverbanorna klarade dom direkt sen när jag skulle ut i trafiken gick det bra till en början, men sen så vart det dålig kontakt i radio:n som dom snackar i så jag hörde inte när dom sa att jag skulle vända:mad: och så körde jag fel en gång:huvet varför stannade jag inte och fixade till radio:n tänker jag nu i efterhand varför. :mad: det är så jäkla irriterande! fick en ny uppkörningstid 19 juli:huvet men får försöka att fixa en ny tid!

Låter lite tramsigt att de skulle kugga dig för att du kört fel. Jag menar har du redan B-kort så kan du uppenbarligen den biten. Det viktiga är ju att du med säkerhet kan framför din mc i trafiken. Alla kör fel någon gång. Kanske var mer än radion som du bör tänka på tills nästa gång?

Själv knackade jag ett par gånger på hjälmen och körde även fel en gång men fick godkänt med beröm ändå. Väldigt olika det där.
 

cusenheute

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2006
Ort
Bankeryd
Hoj
RF 900 R -95
Kom och kör upp i Göteborg så får vi se om du klarar uppkörningen med endast 1,5 timma i trafik.

Min fader blev kuggad i trafiken (har B, D kort i Sverige och alla behörigheter i Bosnien) för att ha kört enligt den "ideella linjen" i skymda kurvor. Enligt instruktören borde han hållt till höger innan kurvan. Man vet ju inte ens vad de vill ha. Har de egna kriterier annorlunda från mc boken?. Du skulle själv kunna hitta fel hos instruktören på uppkörningen om man ska vara så petig. Fadern är liksom en yrkeschaufför som kan trafiken bättre än uppkörningssnubbarna i Göteborg, men surt är det när man inte kan överbevisa dem. Synd att inte farsan hade mc boken med sig - då hade man kunnat bevisa att han hade fel.

Jag blir glad om jag hinner ta kortet i år. Kommer förmodligen att kugga ett par gånger.

.

Isåfall rekommenderar jag Jönköping! Visst ska man hålla en bra linje genom kurvorna, men man behöver ju inte vara någon Valentino Rossi direkt...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top