Kungaklassen - 250SportProduction

crallan

#73 250R
Gick med
13 May 2003
Ort
Mölle
Hoj
TZ 250 -99
Bra initiativ :tummenupp (stavade jag rätt till det där??)
Har det blivit något bestämt på däckfronten?
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Lite mer rolig läsning http://www.noelsimpson.co.uk/images/

Dunlop it is Crallan, har du missat Giuseppes brev till listan? 208GP fram 110-bredd och ett bakdäck som är så nytt att det inte har något namn ännu. Softa bägge två, D207GP står som medium så det blir nog inte sämre grepp...
 

crallan

#73 250R
Gick med
13 May 2003
Ort
Mölle
Hoj
TZ 250 -99
Torkel skrev:
Lite mer rolig läsning http://www.noelsimpson.co.uk/images/

Dunlop it is Crallan, har du missat Giuseppes brev till listan? 208GP fram 110-bredd och ett bakdäck som är så nytt att det inte har något namn ännu. Softa bägge två, D207GP står som medium så det blir nog inte sämre grepp...

Nu när du säger det har jag nog läst det.. märkligt vad en del saker bara går ut ur huvudet med en gång igen :huvet ..

ps Får jag vara Clemente?? ds
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Jörgen Player Special skrev:
Japp! Det är klart med Dunlop, det blir helt nya däck 208GP. 110 fram och 160 bak. Priser som förra året!

/Jörgen
Njae, 200 kr dyrare blev det väl? Fast priserna är kvar på ett bakdäck till vinnaren och ett framdäck som lottas ut bland de som går i mål. Sån't gillar vi som aldrig får stå på palljäv-ln! :hihi
 

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
Torkel skrev:
Njae, 200 kr dyrare blev det väl? Fast priserna är kvar på ett bakdäck till vinnaren och ett framdäck som lottas ut bland de som går i mål. Sån't gillar vi som aldrig får stå på palljäv-ln! :hihi

Pris som i pris till segraren... :)

/JPS
 

Mr Brownstone

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2004
Ort
SKARA
Hoj
Aprilia rs250 sp
Detta kanske har diskuterats, men jag tycker att det är viktigt.
Det här med att alla ska köra med samma däck är väl till för att hålla kostnaderna nere!!??
Jag tycker dock att det blir lite fel när man aldrig byter märke. Som det är nu så har ju dunlop monopål, och kan sätta vilket pris dom vill, dom behöver inte heller ge rabatt för alla måste ju köpa ändå.
Kan inte vi som kör gemensamt kräva att man omförhandlar inför varje år med alla märken, då skulle det verkligen bli billigt. Som det är nu så kan jag ju få ett par michelin pilot race "180" för samma pris som de där moppeslangarna som man tvingas köpa till överpris!!!
Är det SVEMO som bestämmer??
 

crallan

#73 250R
Gick med
13 May 2003
Ort
Mölle
Hoj
TZ 250 -99
Mr Brownstone skrev:
Detta kanske har diskuterats, men jag tycker att det är viktigt.
Det här med att alla ska köra med samma däck är väl till för att hålla kostnaderna nere!!??
Jag tycker dock att det blir lite fel när man aldrig byter märke. Som det är nu så har ju dunlop monopål, och kan sätta vilket pris dom vill, dom behöver inte heller ge rabatt för alla måste ju köpa ändå.
Kan inte vi som kör gemensamt kräva att man omförhandlar inför varje år med alla märken, då skulle det verkligen bli billigt. Som det är nu så kan jag ju få ett par michelin pilot race "180" för samma pris som de där moppeslangarna som man tvingas köpa till överpris!!!
Är det SVEMO som bestämmer??

Håller med!
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Har diskuterats en del om det här ja! Meningen med enhetsdäck är att det blir lika för alla. Samma däck. Inte någon som har specialdäck i någon annan gummiblandning eller för att den har rätt kontakter eller pengar.

Billigare? Nja lika för alla! Vissa kunde innan det blev enhetsdäck få Dunlop max 200:- billigare per set när dom fick handlarnas dåtida inköpspris.

Att det blev ett visst märke från början kanske det var nått "skumt" med men det var iaf inte något inblandat med SVEMO!

Sen tyckte dom flesta förarna då att eftersom Dunlop hade det bästa däcket för att även köra med i regn med så var det ok. Även att Dunlop hade däck som man kunde vinna. Och att dom när SP250 kördes ihop med alla SM att dom var på plats och sålde och bytte däcken på fälgarna.

Hur många köper däck varje race i SP250? Hur många % motsvarar det i rabatt som ges tillbaka i form av vinster av däck? Köps det 10 set per race blir det 10% som ni betalar till vinnarna.

Till en 250cc racer kostar Dunlopslicksen 3300:-. Regn och intermediate mer.

Dunlop hade från början 2 års kontrakt på enhetsdäck fr.o.m 1999 med option på tredje året. Det gick ut 2001.

Helt klart skulle man nog förhandla med flera märken. Är någon intresserad av det?
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Mr Brownstone skrev:
Detta kanske har diskuterats, men jag tycker att det är viktigt.
Det här med att alla ska köra med samma däck är väl till för att hålla kostnaderna nere!!??
Jag tycker dock att det blir lite fel när man aldrig byter märke. Som det är nu så har ju dunlop monopål, och kan sätta vilket pris dom vill, dom behöver inte heller ge rabatt för alla måste ju köpa ändå.
Kan inte vi som kör gemensamt kräva att man omförhandlar inför varje år med alla märken, då skulle det verkligen bli billigt. Som det är nu så kan jag ju få ett par michelin pilot race "180" för samma pris som de där moppeslangarna som man tvingas köpa till överpris!!!
Är det SVEMO som bestämmer??
Jag tror man skulle bli yr i mössan om man var tvungen att byta däckmärke hux flux varje år bara för att det blev några kronor billigare. Jag menar inte att man inte ska förhandla men i och med att Dunlop oftast är på plats på racen och däcken har fungerat bra (tänker på D207GP nu) så kan den där hundralappen man ev tjänar på att byta till ett annat märke snabbt ätas upp pga bök att anskaffa däck och dyr hjälp av Kisa att kränga däcken. (Många kan inte kränga själva, det är ett faktum! :tungan )
Lite speciell situation i år i och med att D207GP inte görs längre men tidigare år så har det enligt mig inte funnits några alternativ. Hoppas nu att de nya däcken funkar minst lika bra!
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Är inte ordinariepriset 35% mer för "gatåkare" än det priset som TL ger för dom däcken?

Skulle det varit fritt med däck och man som en förare som inte ens tagit licensen skulle gå till en lokal däckfirma och frågat om rabatt för att man tänkte börja rejsa, vad skulle man få i rabatt av dem då? 10% kanske? Då får man få ge 3700:- för Dunlopdäck vilket är en tusing mer än vad som man får ge idag. Som exempel bara..
 

jonasb46

160 varv på ringen (2006)
Gick med
14 Jul 2004
Ort
Malmö
Hoj
RSV4 Factory, RS 250
Hur funkar det nuförtiden, åker man på regndäck eller skall man åka på 208orna i regn? Regnegenskaper?
Skulle förresten kanske behöva en omgång till min, dom verkar ha börjat ruttna sen -01 ?!

Axxexs skrev:
Har diskuterats en del om det här ja! Meningen med enhetsdäck är att det blir lika för alla. Samma däck. Inte någon som har specialdäck i någon annan gummiblandning eller för att den har rätt kontakter eller pengar.

Billigare? Nja lika för alla! Vissa kunde innan det blev enhetsdäck få Dunlop max 200:- billigare per set när dom fick handlarnas dåtida inköpspris.

Att det blev ett visst märke från början kanske det var nått "skumt" med men det var iaf inte något inblandat med SVEMO!

Sen tyckte dom flesta förarna då att eftersom Dunlop hade det bästa däcket för att även köra med i regn med så var det ok. Även att Dunlop hade däck som man kunde vinna. Och att dom när SP250 kördes ihop med alla SM att dom var på plats och sålde och bytte däcken på fälgarna.

Hur många köper däck varje race i SP250? Hur många % motsvarar det i rabatt som ges tillbaka i form av vinster av däck? Köps det 10 set per race blir det 10% som ni betalar till vinnarna.

Till en 250cc racer kostar Dunlopslicksen 3300:-. Regn och intermediate mer.

Dunlop hade från början 2 års kontrakt på enhetsdäck fr.o.m 1999 med option på tredje året. Det gick ut 2001.

Helt klart skulle man nog förhandla med flera märken. Är någon intresserad av det?
 
Last edited:

Mr Brownstone

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2004
Ort
SKARA
Hoj
Aprilia rs250 sp
Känner at jag behöver förtydliga mig, Jag är absolut inte emot at alla kör på samma däck, men man skulle kanske förhanla om lite då och då så skulle vi kanske få en bättre deal från ngn annan (eller dunlop). När en handlare har monopål på en marknad så gynnar det väl aldrig köparen som dessutom måste köpa! Man kanske skulle ge dom 1 eller 2 årskontrakt o sedan blir det omförandling där alla får vara med??
 

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
jonasb46 skrev:
Hur funkar det nuförtiden, åker man på regndäck eller skall man åka på 208orna i regn? Regnegenskaper?
Skulle förresten kanske behöva en omgång till min, dom verkar ha börjat ruttna sen -01 ?!

Det blir spännande att se hur våra 208GP går, både i vått och torrt.

Jörgen #31
 

jonasb46

160 varv på ringen (2006)
Gick med
14 Jul 2004
Ort
Malmö
Hoj
RSV4 Factory, RS 250
Bara på 4-taktssläde, sliter bakdäck som satan, jämfört med Pirelli/Metzeler.
Dom är ganska spetsiga så Hondan blev ganska sladdrig i framänden, men det
behöver inte vara nåt problem med Aprilian.

Mr Brownstone skrev:
är det någon som har provat de nya däcken överhuvudtaget?
 

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
Mr Brownstone skrev:
är det någon som har provat de nya däcken överhuvudtaget?

207gp var ett ganska gammalt däck, men det funkade bra, alla var väl nöjda med det. 208 har en bättre gummiblandning och ska ge bättre fäste på alla underlag.

mvh
/JPS
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top