Jörgen Player Special
GRÖNT ÄR SKÖNT
Helt enkelt en tråd för 250SP!
Jörgen Player Special skrev:Helt enkelt en tråd för 250SP!
Torkel skrev:Lite mer rolig läsning http://www.noelsimpson.co.uk/images/
Dunlop it is Crallan, har du missat Giuseppes brev till listan? 208GP fram 110-bredd och ett bakdäck som är så nytt att det inte har något namn ännu. Softa bägge två, D207GP står som medium så det blir nog inte sämre grepp...
crallan skrev:Bra initiativ (stavade jag rätt till det där??)
Har det blivit något bestämt på däckfronten?
Njae, 200 kr dyrare blev det väl? Fast priserna är kvar på ett bakdäck till vinnaren och ett framdäck som lottas ut bland de som går i mål. Sån't gillar vi som aldrig får stå på palljäv-ln!Jörgen Player Special skrev:Japp! Det är klart med Dunlop, det blir helt nya däck 208GP. 110 fram och 160 bak. Priser som förra året!
/Jörgen
Torkel skrev:Njae, 200 kr dyrare blev det väl? Fast priserna är kvar på ett bakdäck till vinnaren och ett framdäck som lottas ut bland de som går i mål. Sån't gillar vi som aldrig får stå på palljäv-ln!
Mr Brownstone skrev:Detta kanske har diskuterats, men jag tycker att det är viktigt.
Det här med att alla ska köra med samma däck är väl till för att hålla kostnaderna nere!!??
Jag tycker dock att det blir lite fel när man aldrig byter märke. Som det är nu så har ju dunlop monopål, och kan sätta vilket pris dom vill, dom behöver inte heller ge rabatt för alla måste ju köpa ändå.
Kan inte vi som kör gemensamt kräva att man omförhandlar inför varje år med alla märken, då skulle det verkligen bli billigt. Som det är nu så kan jag ju få ett par michelin pilot race "180" för samma pris som de där moppeslangarna som man tvingas köpa till överpris!!!
Är det SVEMO som bestämmer??
Jag tror man skulle bli yr i mössan om man var tvungen att byta däckmärke hux flux varje år bara för att det blev några kronor billigare. Jag menar inte att man inte ska förhandla men i och med att Dunlop oftast är på plats på racen och däcken har fungerat bra (tänker på D207GP nu) så kan den där hundralappen man ev tjänar på att byta till ett annat märke snabbt ätas upp pga bök att anskaffa däck och dyr hjälp av Kisa att kränga däcken. (Många kan inte kränga själva, det är ett faktum! )Mr Brownstone skrev:Detta kanske har diskuterats, men jag tycker att det är viktigt.
Det här med att alla ska köra med samma däck är väl till för att hålla kostnaderna nere!!??
Jag tycker dock att det blir lite fel när man aldrig byter märke. Som det är nu så har ju dunlop monopål, och kan sätta vilket pris dom vill, dom behöver inte heller ge rabatt för alla måste ju köpa ändå.
Kan inte vi som kör gemensamt kräva att man omförhandlar inför varje år med alla märken, då skulle det verkligen bli billigt. Som det är nu så kan jag ju få ett par michelin pilot race "180" för samma pris som de där moppeslangarna som man tvingas köpa till överpris!!!
Är det SVEMO som bestämmer??
Axxexs skrev:Har diskuterats en del om det här ja! Meningen med enhetsdäck är att det blir lika för alla. Samma däck. Inte någon som har specialdäck i någon annan gummiblandning eller för att den har rätt kontakter eller pengar.
Billigare? Nja lika för alla! Vissa kunde innan det blev enhetsdäck få Dunlop max 200:- billigare per set när dom fick handlarnas dåtida inköpspris.
Att det blev ett visst märke från början kanske det var nått "skumt" med men det var iaf inte något inblandat med SVEMO!
Sen tyckte dom flesta förarna då att eftersom Dunlop hade det bästa däcket för att även köra med i regn med så var det ok. Även att Dunlop hade däck som man kunde vinna. Och att dom när SP250 kördes ihop med alla SM att dom var på plats och sålde och bytte däcken på fälgarna.
Hur många köper däck varje race i SP250? Hur många % motsvarar det i rabatt som ges tillbaka i form av vinster av däck? Köps det 10 set per race blir det 10% som ni betalar till vinnarna.
Till en 250cc racer kostar Dunlopslicksen 3300:-. Regn och intermediate mer.
Dunlop hade från början 2 års kontrakt på enhetsdäck fr.o.m 1999 med option på tredje året. Det gick ut 2001.
Helt klart skulle man nog förhandla med flera märken. Är någon intresserad av det?
jonasb46 skrev:Hur funkar det nuförtiden, åker man på regndäck eller skall man åka på 208orna i regn? Regnegenskaper?
Skulle förresten kanske behöva en omgång till min, dom verkar ha börjat ruttna sen -01 ?!
är det någon som har provat de nya däcken överhuvudtaget?Jörgen Player Special skrev:Det blir spännande att se hur våra 208GP går, både i vått och torrt.
Jörgen #31
Mr Brownstone skrev:är det någon som har provat de nya däcken överhuvudtaget?
Mr Brownstone skrev:är det någon som har provat de nya däcken överhuvudtaget?
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |