Kungaklassen - 250SportProduction

Treble

Medlem
Gick med
16 Feb 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
EX: Honda CBR1000RR -06, Suzuki TL1000S -00, Aprilia RS250 -00, Aprilia RS125 -03, Aprilia RS50 -02
Jösse skrev:
Är där någon som väger omkring 65kg i SP250 ?

2004 års vinnare Filip Backlund vägde typ ?


Hoppas inte det! :D
Själv ligger man på 75 utan klädsel :arsele

Anja kommer du på kursen den 9 april? :D Ses vi väl där :yoparty


//David
 

Treble

Medlem
Gick med
16 Feb 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
EX: Honda CBR1000RR -06, Suzuki TL1000S -00, Aprilia RS250 -00, Aprilia RS125 -03, Aprilia RS50 -02
Är det någon här inne som kör utan oljepump på sin 250?
Plockade ut vevven i helgen för renovering o balansering, då såg jag att där var oljehåll direkt in på lagren.
Har hört om en del som kör utan medans andra säger att man inte kan köra så. Någon som kan rentvätta detta? :va

MVH David
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Jösse skrev:
Är där någon som väger omkring 65kg i SP250 ?

2004 års vinnare Filip Backlund vägde typ ?


Typ 54kg Backlund.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Treble skrev:
Är det någon här inne som kör utan oljepump på sin 250?
Plockade ut vevven i helgen för renovering o balansering, då såg jag att där var oljehåll direkt in på lagren.
Har hört om en del som kör utan medans andra säger att man inte kan köra så. Någon som kan rentvätta detta? :va

MVH David


Enligt Suzuki:s kithandbok som var till RGV250 så står det där att motorn kan köras antingen med oljepumpen eller med olja blandad i bensinen till racing. Är Suzuki som tillverkat motorn till RS250 så dom borde veta tycker man.

Kommer inte riktigt ihåg hur det ser ut i blocket men antingen går det bara oljesmörjning till 2 av 3 lager i veven eller så var det att det bara sitter 2 hål i blocket till att smörja lagerna. Hur det tredje lagret får smörjning kommer jag inte ihåg? Men med oljepumpen så får man även trycksatt smörjning av kolvarna.

Tar man bort oljesmörjningen från pumpen på en SP-hoj så måste man enligt reglementet låta både pumpen och oljebehållaren sitta kvar!
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
På vägen hem från Falken så jiddrade Axxexs om att det kommit en ny SP-hoj i form av en diesel. Någon som har en länk till den, bilder etc.?

//oscar
 

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
oscar skrev:
På vägen hem från Falken så jiddrade Axxexs om att det kommit en ny SP-hoj i form av en diesel. Någon som har en länk till den, bilder etc.?

//oscar

Det går rykten om att aprilia tänker slänga in en av sina mindre twinnar 450, 500 eller 550 i 250 chassit. Framförallt skriker amerikanska marknaden efter en sådan. Men hur långt projektet är gånget, det vet nog bara aprilia..
Men helt klart skulle det vara en intressant med en riktig entypsklass!

/JPS
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Wohha, porr. Jag körde 250 för första gången idag hemma på gatan.
När jag sen satte mig på min 400a kändes det som en stor customhoj..

Nu ska jag bara försöka mecka bort raceväxlingen också.
Kan Guru-Jörgen kanske beskriva noggrant här i tråden hur man gjorde och gärna rita någon fin bild i paint också ?

Ingen ifrån Stockholm eller närliggande län som ska köra på Falken?
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Hoppas du förstår av den här bilden hur man ändrar växlingslägena.
 

Bifogat

  • 100_1289q.JPG
    100_1289q.JPG
    73.8 KB · Visningar: 137

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Axxexs skrev:
Hoppas du förstår av den här bilden hur man ändrar växlingslägena.

Jag hoppas jag hajjar. Det är en grej som ska ner istället för upp. Hur det går återstår att se. Tack snälla för bilden iallafall, kalas!
 

Treble

Medlem
Gick med
16 Feb 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
EX: Honda CBR1000RR -06, Suzuki TL1000S -00, Aprilia RS250 -00, Aprilia RS125 -03, Aprilia RS50 -02
Axxexs skrev:
Enligt Suzuki:s kithandbok som var till RGV250 så står det där att motorn kan köras antingen med oljepumpen eller med olja blandad i bensinen till racing. Är Suzuki som tillverkat motorn till RS250 så dom borde veta tycker man.

Kommer inte riktigt ihåg hur det ser ut i blocket men antingen går det bara oljesmörjning till 2 av 3 lager i veven eller så var det att det bara sitter 2 hål i blocket till att smörja lagerna. Hur det tredje lagret får smörjning kommer jag inte ihåg? Men med oljepumpen så får man även trycksatt smörjning av kolvarna.

Tar man bort oljesmörjningen från pumpen på en SP-hoj så måste man enligt reglementet låta både pumpen och oljebehållaren sitta kvar!



Det är två hål som smörjer mittlagret och "svänghjuls lagret". De andra lagret får lite smöjning från växellådsoljan där kopplingen sitter.
Hur har du löst de med att byta mitt lagret? Enligt beställnings nummrena finns där inget lager där :va
Såg att du hade nån handbok, till vilken hoj? Har du den på dator eller Bokform?

MVH David
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Treble skrev:
Det är två hål som smörjer mittlagret och "svänghjuls lagret". De andra lagret får lite smöjning från växellådsoljan där kopplingen sitter.
Hur har du löst de med att byta mitt lagret? Enligt beställnings nummrena finns där inget lager där :va
Såg att du hade nån handbok, till vilken hoj? Har du den på dator eller Bokform?

MVH David


Ska man byta mittenlagret på veven så måste man köpa hela mittenpartiet av veven. Samma gäller om man bara behöver byta packboxen där.

Har haft handböcker till RGV250,RS250 och Kit-boken till RGV250 men lämnat iväg dom när dom hojarna såldes. Har för mig att det går att ladde ner från ett engelsk rgv-forum.

Tror inte att veven får smörjning från växellådsoljan? Sitter ju en yttre packbox på veven där.
 

Treble

Medlem
Gick med
16 Feb 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
EX: Honda CBR1000RR -06, Suzuki TL1000S -00, Aprilia RS250 -00, Aprilia RS125 -03, Aprilia RS50 -02
Axxexs skrev:
Ska man byta mittenlagret på veven så måste man köpa hela mittenpartiet av veven. Samma gäller om man bara behöver byta packboxen där.

Har haft handböcker till RGV250,RS250 och Kit-boken till RGV250 men lämnat iväg dom när dom hojarna såldes. Har för mig att det går att ladde ner från ett engelsk rgv-forum.

Tror inte att veven får smörjning från växellådsoljan? Sitter ju en yttre packbox på veven där.


De e så pass! Men de är ju inte bra, de går ju inte o lösa ett sånt mitt parti! Kostar en förmögenhet.
Okej, jag får leta upp någon sida om du inte kan maila en sida till mig? :banana

Där är ju ingen packbox på utsidan av vevhuset på vevev. den är på insidan.
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Tack igen Axxexs för beskrivande bild. Vi fixade gatväxling istället, eller rättare sagt, jag hade jobbat 15 timmar i sträck så pappa fick fixa.
Det var väldigt skönt med vanlig växling eftersom jag körde bana idag.

Nu är licensens fixad också och mitt första mål är satt. Att bli snabb.. :rolleyes:
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top