Sorgligt men sant. 250R har förarna själva att skylla då man på Knutstorp i fjol slängde igen dörren i ansiktet på de nybörjare man tidigare inbjudit till klassen för att säkerställa dess överlevnad. Jag kan inte påminna mig om att man någon gång tidigare under mina fem säsonger använt sig av en procentregel för att utesluta långsamma ekipage. Det sänder ett klart och tydligt budskap till omvärlden om att deltagarna i klassen inte välkomnar vissa, vilket alltid hämmar återväxten. Jag tror, tyvärr, att klassen återigen kommer att börja föra en tynande tillvaro. Destå roligare för 250SP som mot alla odds verkar ha fått ett uppsving.Torkel skrev:24 anmälda till Sviestadloppet, ska vi bli 30 i år? (Förövrigt är det 19 anmälda till 250R... <- Goodstuff)
Teddy skrev:Sorgligt men sant. 250R har förarna själva att skylla då man på Knutstorp i fjol slängde igen dörren i ansiktet på de nybörjare man tidigare inbjudit till klassen för att säkerställa dess överlevnad. Jag kan inte påminna mig om att man någon gång tidigare under mina fem säsonger använt sig av en procentregel för att utesluta långsamma ekipage. Det sänder ett klart och tydligt budskap till omvärlden om att deltagarna i klassen inte välkomnar vissa, vilket alltid hämmar återväxten. Jag tror, tyvärr, att klassen återigen kommer att börja föra en tynande tillvaro. Destå roligare för 250SP som mot alla odds verkar ha fått ett uppsving.
Tynande tillvaro? Det tror inte jag. Det var väl länge sedan så många körde 250? Och jag tror att förare som Oscar och Cajback har ökat intresset ytterligare. Att en eller flera förare inte fick starta på Knutstorp förra året för att de var för långsamma framstod ganska tidigt som en engångsföreteelse. Jag tycker det är konstigt och lite trist att inte fler 250SP-förare tar steget vidare till 250 Racer.Teddy skrev:Sorgligt men sant. 250R har förarna själva att skylla då man på Knutstorp i fjol slängde igen dörren i ansiktet på de nybörjare man tidigare inbjudit till klassen för att säkerställa dess överlevnad. Jag kan inte påminna mig om att man någon gång tidigare under mina fem säsonger använt sig av en procentregel för att utesluta långsamma ekipage. Det sänder ett klart och tydligt budskap till omvärlden om att deltagarna i klassen inte välkomnar vissa, vilket alltid hämmar återväxten. Jag tror, tyvärr, att klassen återigen kommer att börja föra en tynande tillvaro. Destå roligare för 250SP som mot alla odds verkar ha fått ett uppsving.
Teddy skrev:Sorgligt men sant. 250R har förarna själva att skylla då man på Knutstorp i fjol slängde igen dörren i ansiktet på de nybörjare man tidigare inbjudit till klassen för att säkerställa dess överlevnad. Jag kan inte påminna mig om att man någon gång tidigare under mina fem säsonger använt sig av en procentregel för att utesluta långsamma ekipage. Det sänder ett klart och tydligt budskap till omvärlden om att deltagarna i klassen inte välkomnar vissa, vilket alltid hämmar återväxten. Jag tror, tyvärr, att klassen återigen kommer att börja föra en tynande tillvaro. Destå roligare för 250SP som mot alla odds verkar ha fått ett uppsving.
Nyteknik skrev:Jag tycker det är konstigt och lite trist att inte fler 250SP-förare tar steget vidare till 250 Racer.
Nu är jag anmäld och har betalat.Torkel skrev:24 anmälda till Sviestadloppet, ska vi bli 30 i år? (Förövrigt är det 19 anmälda till 250R... <- Goodstuff)
sege skrev:Jag skulle grymt gärna köra 250r i framtiden men mekandet skrämmer mig förbaskat så det blir nog inte så. Jag vill köra, inte skruva.
sege skrev:Jag skulle grymt gärna köra 250r i framtiden men mekandet skrämmer mig förbaskat så det blir nog inte så. Jag vill köra, inte skruva.
Torkel skrev:24 anmälda till Sviestadloppet, ska vi bli 30 i år? (Förövrigt är det 19 anmälda till 250R... <- Goodstuff)
sege skrev:Jag skulle grymt gärna köra 250r i framtiden men mekandet skrämmer mig förbaskat så det blir nog inte så. Jag vill köra, inte skruva.
Det stämmer som Chris skriver: hur mycket man skruvar med och kontrollerar sin racer har med hur mycket man gillar det och/eller i vilken grad man är ett kontrollfreak. De nödvändiga kontrollerna tar varken lång tid eller är svåra att göra. Själv är jag skapligt okunnig om hur en motorcykel egentligen fungerar men är inne på min andra 250-racer och har efter fyra genomförda tävlingar inte fått ett enda haveri. Därtill kör jag med OK´s bensin och olja. Detta låter extremt tjatigt i somligas öron men jag skriver det för att du ska få en balanserad bild av vad det innebär att äga och underhålla en racer.Chris Ash skrev:Bara för att det finns de som skruvar dygnet runt så måste man inte göra det. De rena rutinkontrollerna tar kanske en timme om dagen, relaterat till kicken det är att köra racer så är det ingenting.
Edit: Sen kan du göra som Nyteknik också och bara tanka, smörja kedjan och köra.
Nyteknik skrev:Jag tycker det är konstigt och lite trist att inte fler 250SP-förare tar steget vidare till 250 Racer.
Det är inget nytt att man skruvar lite mer med en racer än med en gathoj. Men varför skulle det skrämma någon som har kört 250SP ett par säsonger och både fått växtvärk och lärt sig skruva lite?Jörgen Player Special skrev:Tycker inte alls det är konstigt... Här är några anledningar
Kolvbyten på 250racer 50 mil - kolvbyte vartannat år
Bestyckning på 250racer ofta - bestyckning SP aldrig
Bensin till 250racer "racesoppa" - bensin till SP "pump"
Vevaxel 250racer 200-300 mil - Vevaxel till SP 1600 mil
Räcker det så här eller vill du ha fler?
/JPS
Har du klickat på mitt namn och läst vad som står på min Profil/Skrivbord? Jag krossar myten om racebensin och gör så att blommorna blommar. Detta är viktigt och något som även berör dig!Jörgen Player Special skrev:Bensin till 250racer "racesoppa" - bensin till SP "pump"
Just detta med bestyckning tycker jag är en av de riktigt roliga aspekterna med hårdtrimmad 2T. För första gången sedan skolan får man äntligen en orsak till att leka med sin miniräknare, man lär sig om väder och vind och man får arbeta i en central del av motorcykeln. En gång i fjol när jag hade demonterat förgasarna och var i full färd med att byta munstycken sade Per Träff till mig; "Det där är själva essansen" och visst har han rätt, förgasarna är motorcykelns hjärta.Jörgen Player Special skrev:Bestyckning på 250racer ofta - bestyckning SP aldrig
Teddy skrev:Några kommentarer bara.
Har du klickat på mitt namn och läst vad som står på min Profil/Skrivbord? Jag krossar myten om racebensin och gör så att blommorna blommar. Detta är viktigt och något som även berör dig!
Nyteknik skrev:Det är inget nytt att man skruvar lite mer med en racer än med en gathoj. Men varför skulle det skrämma någon som har kört 250SP ett par säsonger och både fått växtvärk och lärt sig skruva lite?
Jörgen Player Special skrev:Varje kolv kostar 600 så jag nöjer mig med att byta vartannat år. När du byter kolv öppnar jag nästa öl och lägger på en korv till på grillen. nej förresten, jag lägger på en entrécote. När du byter vev är jag antagligen på semester för de pengarna..
Sedan kommer vi till den stora fördelen med SP och 125jr. Hojarna är lika prestandamässigt. Min hoj går lika fort som Olssons och Dahlgrens, det är bara för mig att bli bättre förare så kan jag med vinna. I alla andra klasser måste du ha en större plånbok för att kunna vinna. Man kanske inte måste, men helt klart underlättar det.
/JPS
En kompis har konverterat sin bil till Etanol, det ska ju gå att göra på tvåtaktare också fast tydligen fungerar det inte med vilken olja som helst, ricinolja har jag för mig. Så det känns kanske inte som ett alternativ på en motor som går på maxvarv för det mesta. Men det vore optimalt för miljön om det gick att få det tillförlitligt.Jörgen Player Special skrev:Tja Teddy!
Jag och några till har kört OK alkylat och samtliga är eniga om effektminskning jämfört med blyfri 95. Men om alla i SP enades om OK alkylat så vore det toppen för miljön. Så gärna för mig!
/JPS
oscar skrev:Nu börjar det nästan likna blåryk vs. diesel-diskussionen... Är det inte bara bättre att folk kör vad de vill köra vare sig det är racer, SP, diesel eller depåmoppe!?
Jörgen Player Special skrev:Varje kolv kostar 600 så jag nöjer mig med att byta vartannat år. När du byter kolv öppnar jag nästa öl och lägger på en korv till på grillen. nej förresten, jag lägger på en entrécote. När du byter vev är jag antagligen på semester för de pengarna..
Sedan kommer vi till den stora fördelen med SP och 125jr. Hojarna är lika prestandamässigt. Min hoj går lika fort som Olssons och Dahlgrens, det är bara för mig att bli bättre förare så kan jag med vinna. I alla andra klasser måste du ha en större plånbok för att kunna vinna. Man kanske inte måste, men helt klart underlättar det.
/JPS
Fördelarna med en standardklass är uppenbara. Men "the bottom line" är att en 250 SP inte ger samma kick som en Racer.Torkel skrev:Håller för övrigt med JPS om fördelarna med standardklasser men samtidigt kan jag inte tänka mig en roligare hoj att köra än en 250R! Men då får man finna sig i att bli varvad både en och två gånger eftersom man kör med EM-förare, inte så kul att veta att man är slagen på förhand...
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |