Kungaklassen - 250SportProduction

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Nyteknik skrev:
Fördelarna med en standardklass är uppenbara. Men "the bottom line" är att en 250 SP inte ger samma kick som en Racer.

Kan man tänka sig att byta kolvar en eller två gånger per säsong och vev varannan får man köra en motorcykel som väger 110 kg körklar, har torrkoppling, magnesiumhjul, aluminiumtank, 85 hk, slicks och lever om som om djävulen själv bodde bakom kåporna.

Jo visst är en "racer" hårigare och säkert vildare, men anledningen och den största fördelen med SP är förutom pengakostnaden är ju att alla har likvärdigt material.
Det var den största anledningen till att jag valde denna klassen, att veta att jag inte är slagen på förhand. Ska jag någonsin byta klass så blir det std 600 pga det likartade materialet mellan de tävlande.

Fast det är klart, det är ju fyrtakt :näsblod
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
sleven skrev:
...anledningen och den största fördelen med SP är förutom pengakostnaden är ju att alla har likvärdigt material...att veta att jag inte är slagen på förhand.
I SP precis som i alla andra klasser är det relativt stor skillnad på förarnas förmåga. Så att vem som helst kan vinna ett SP-lopp för att materialet är lika för alla är ju inte sant. Man vet innan ett race vilka som kommer att köra i mål före, vilka man kan ha en fight med och vilka som kommer köra i mål efter. Så är det också i 250 Racer - och troligen i alla andra klasser.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
sleven skrev:
att veta att jag inte är slagen på förhand.

Det är lugnt, du kan vinna på snart sagt alla hojar som är med både i 125 och 250-SM. Men man inbillar sig gärna att man är efter pga materialet.....
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Chris Ash skrev:
Det är lugnt, du kan vinna på snart sagt alla hojar som är med både i 125 och 250-SM. Men man inbillar sig gärna att man är efter pga materialet.....
Det vore onekligen intressant att byta hoj med Dobrich, Mårtensson eller Cajback på Sviestad.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Nyteknik skrev:
Det vore onekligen intressant att byta hoj med Dobrich, Mårtensson eller Cajback på Sviestad.

Japp, men intressant är också att Christian Bach tex körde 1.02 på Knutstorp och höga 53 på Sviestad med en sån hoj du har under slutet av 90-talet.

Det hade knappast skiljt mer än en knapp sekund med en ny RS250R.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Chris Ash skrev:
Japp, men intressant är också att Christian Bach tex körde 1.02 på Knutstorp och höga 53 på Sviestad med en sån hoj du har under slutet av 90-talet.

Det hade knappast skiljt mer än en knapp sekund med en ny RS250R.
53 på Sviestad med en Honda RS 250 i orört originalskick? :3freak

Tja, varför inte? Perfekt inställd och med en överjävlig pilot är det nog inte omöjligt. Men grymt imponerande - en dryg sekund långsammare än Watz.
 
Last edited:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Jörgen Player Special skrev:
Så du menar att du vinner i 250racer om du byter hoj med tex DP?
Nej, jag menar vad jag skrev: att lika material för alla inte innebär samma förutsättningar för alla eftersom föraren inte är en oväsentlig del av helheten. Många i 250 SP är slagna på förhand eftersom det är så stor skillnad på förarnas förmåga.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Nyteknik skrev:
53 på Sviestad med en Honda RS 250 i orört originalskick? :3freak

Tja, varför inte? Perfekt inställd och med en överjävlig pilot är det nog inte omöjligt. Men grymt imponerande - en dryg sekund långsammare än Watz.

Det är den hojen som Roy Möller körde på ifjol och som Magnus Jönsson kör i år.
Christian Bach var svensk mästare 97 och hade en del grymma fighter med Watz, Palander och Maaranen under slutet av 90-talet så han var av det överjävligare slaget....
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Som exempel kan man ju ta Ronnie Ourö-Nielsen som kört 1.09.2 på Åsen med den hojen jag har.
80% förare och 20% hoj är väl vad Jeremy Burgess brukar säga?
 

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
Nyteknik skrev:
Nej, jag menar vad jag skrev: att lika material för alla inte innebär samma förutsättningar för alla eftersom föraren inte är en oväsentlig del av helheten. Många i 250 SP är slagna på förhand eftersom det är så stor skillnad på förarnas förmåga.


Ja vilken skitklass SP är, där alla kör på likvärdigt material och har jämnast förutsättningar i hela SM-cirkusen! Att inte ALLA som kör SP fattat detta! Det är ju jävligt märkligt...
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jörgen Player Special skrev:
Ja vilken skitklass SP är, där alla kör på likvärdigt material och har jämnast förutsättningar i hela SM-cirkusen! Att inte ALLA som kör SP fattat detta! Det är ju jävligt märkligt...
Lugn och fin nu. Tror inte Nyteknik menar det på det sättet. Jag tycker alla ska köra det de känner för men man vurmar kanske för en klass och då propagerar man för den - så som du gör för SP. tex.
 

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
Goodstuff skrev:
Lugn och fin nu. Tror inte Nyteknik menar det på det sättet. Jag tycker alla ska köra det de känner för men man vurmar kanske för en klass och då propagerar man för den - så som du gör för SP. tex.

Ska fan sluta med RR

/JPS
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Jörgen Player Special skrev:
Ska fan sluta med RR

/JPS
Vet inte riktigt vad du menar. Vad jag menar är att för många är 250 SP instegsklass i racing samtidigt som den är öppen för förare med A-licens. Det gör att skillnaden mellan den som är snabbast resp. långsammast är stor; förra året på Sviestad hela tio sekunder. Likheten i material skapar alltså inte per definition jämna race.
 

DP #70

Fattig student
Gick med
27 Oct 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TZ250 -04, Honda CBR100RR -08
Nyteknik skrev:
Vet inte riktigt vad du menar. Vad jag menar är att för många är 250 SP instegsklass i racing samtidigt som den är öppen för förare med A-licens. Det gör att skillnaden mellan den som är snabbast resp. långsammast är stor; förra året på Sviestad hela tio sekunder. Likheten i material skapar alltså inte per definition jämna race.

När man åker på likvärdigt material så vet man...att kan han köra så fort då kan jag också göra det.
Man slipper bli ifrånåkt av en lika duktig förare bara för att han har en snabbare hoj.

Som på de två EMen på Anderstorp 2003 och 2004. Jag tappade ca 2 sek/varv bara på rakan, därmed inte sagt att jag hade vunnit om min hoj varit lika snabb som deras i toppen var...MEN, jag hade vart bra mycket närmare.
 

JRL

Lacke
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Mullsjö
Hoj
Aprilia RSW 125
sleven skrev:
Jo visst är en "racer" hårigare och säkert vildare, men anledningen och den största fördelen med SP är förutom pengakostnaden är ju att alla har likvärdigt material.
Det var den största anledningen till att jag valde denna klassen, att veta att jag inte är slagen på förhand. Ska jag någonsin byta klass så blir det std 600 pga det likartade materialet mellan de tävlande.

Fast det är klart, det är ju fyrtakt :näsblod
Och man får inte vara med i 2-takt forumet :tungan
 

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
kimpa26 skrev:
Har någon en drevlista till aprilia 250 för alla olika banor!!!!! :gnissla :fyllisar

Här är några drevningar som folk använder.

ARC 14-42
KGA 14-43 14-44
LMS 14-41 14-42 14-43
Knudan verkar allt möjligt funka! 13-42 till 14-43

Gör en lista så du ser utväxlingarna, då är det lite lättare att planera vilka växlar man ska åka på.

MVH
/JPS
 

DP #70

Fattig student
Gick med
27 Oct 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TZ250 -04, Honda CBR100RR -08
Jörgen Player Special skrev:
Här är några drevningar som folk använder.

ARC 14-42
KGA 14-43 14-44
LMS 14-41 14-42 14-43
Knudan verkar allt möjligt funka! 13-42 till 14-43

Gör en lista så du ser utväxlingarna, då är det lite lättare att planera vilka växlar man ska åka på.

MVH
/JPS

ARC 14-41
KGA 14-42
LMS 14-42 (tror jag)
Knutstorp 13-42 (tror jag)

Det var nog vad jag körde med i alla fall. :)
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top