Kungen?

Quazar

BikerBoyz
Gick med
6 May 2008
Ort
Söderut
Hoj
ingen
Tjenare alla glada sporthojsforumsnubbar!
Kom på en rolig fråga såhär innan jag skulle lägga mig för dagen:
Har Kungen nåt mc-kort? För han borde väl ha ha hunnit tagit det på den tiden då man fortfarande fick med det till vanliga b-körkortet? Inte för att han behöver bry sig om våra lagar i Sverige men ändå, bara för sakens skull?
Skulle ju vara en rolig tanke att möta kungen på en stor fet HD med drottningen bakpå en solig sommarkväll på en kurvig väg :D
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Knugen och Salvia på en blå Road King Classic utrustad med King&Queen-dyna. :hihi
 

Pizzabagarn

Guest
Jag tror Maud Olofsson kör en GSX 750 ES Borlänge Edition.
Clark Olofsson däremot kör Maud i 2:an.
 

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Örebro
Hoj
två ben och inga hjul kvar
Jag kan fråga næsta gång jag har bjudit in mig sjælv på middag!
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
När han tog bilkort så fick han som alla andra mc på köpet.
Undrar om han hade Berra som lärare :)
 

P-G

Fiii fan
Gick med
23 Dec 2003
Ort
Bulten
Hoj
S1000RR
men hallå, han har ju såklart en sån här...
 

Bifogat

  • 08bking.jpg
    08bking.jpg
    32.8 KB · Visningar: 73

Clic!

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Ort
Söder
Hoj
Daytona 955i
Saxat från MCPoolens sajt:

Just CBX 750 F har dessutom en rolig historia runt sig.
Vid Kungens statsbesök i Japan 1984 skänkte Honda en röd CX 750 F till Hans Majestät Konungen Carl XVI Gustaf. Detta exemplar kunde av praktiska skäl (nåja) inte levereras utan HRC valde en maskin som redan fanns i lager hos Skoglunds Honda Center. Skogis var vid tidpunkten den ledande Honda-återförsäljaren i Stockholm och undertecknad fick i uppdrag tillsammans med Rolf Mählberg från Hondaimporten att leverera nämnda maskin till Hans Majestät. Då Honda uppenbarligen inte litade på sina produkter skickades en mekaniker från HRC till Stockholm för att förbereda leveransen.
Det fanns två varianter av CBX 750 F 1984. Den första hade enkellyse, saknade gaffelstabilisator och hade smärre mot senare varianten avvikande detaljer som blinkersinfästningarna fram och kamaxellagringarna. Den första versionen hade längre blinkersarmar vilka efterhand visade sig kunna vibrera sönder. Helt sonika tog HRC den senare versionen, kabbade av den och monterade på första versionens detaljer. Detta tog tre dagar. Batteriet preparerades noggrant, kanske för noggrant skulle det senare visa sig. Efter mycket om och men lastades maskinen upp på släpet för avfärd till Drottningholms slott. Då dyker Olle Palmqvist upp i hangten-tröja på sin Guldvinge. Han kan inte motstå frestelsen och vi far iväg.
Väl framme vid Drottningholm ska det alltså komma en bil med släp, en CBX 750 F och två personer. Dock var vi tre samt ytterligare en motorcykel. Vid denna tidpunkt hade inte terrorismen kopplat sitt grepp och utan direkta kontroller var vi så inne på slottsområdet. CBX:en lastades av, putsades en sista gång innan det stora ögonblicket skulle komma.
Innan Ögonblicket inträdde fick vi dock vänta en stund, en ganska lång stund dessutom. Vi väntade i för ändamålet avsett rum och bjöds på apelsinjuice och trevligt prat av tjänstepersonalen. Då vi besökte toaletten fann vi till vår häpnad en transparent toalettring med ingjuten taggtråd. Senare berättade HMK att han själv tillverkat denna vid något fabriksbesök. Så närmar sig då Ögonblicket och vi står stela som pinnar och förevisar. Kronprinsessan Victoria, Madeleine och Carl Philip var närvarande tillsammans med en ganska bister adjutant. Så ska då CBX:en startas och vi trycker stolta på startknappen för att i samma stund förstå att kapaciteten i batteriet försvunnit i alla tester.... HMK skrattar gott och säger att samma sak hände när HMKs nya BMW skulle förevisas. Det blev till att springa igång maskinen...... Samtidigt står kronprinsessan Victoria och leker med ett papperdragspel och adjutanten skickar Carl Philip att hämta en hjälm så att han kan åka med sin pappa. Carl Philip återvänder med en megastor hockeyhjälm som tydligen skulle kunna fungera.
Hur som så for HMK iväg över gräsmattorna i sin kostym. Inte alla normala delar av motorcykelutrustningen fanns på plats och jag ska kanske inte gå in närmare på detaljerna.
Olle hade ju sin guldvinge med sig och denna föll tydligen HMK i smaken. Så han provar även nämnda maskin och vi får då tillfälle att erbjuda HMK hedersmedlemsskap i Gold Wing Club of Sweden vilket HMK till vår förvåning omedelbart accepterar.
Några veckor senare ringer samme bistre adjutant och meddelar att HMK önska byta sin CBX 750 F till en mindre maskin med customlook. Det skulle vara en CM 400 T i mörkblått (Royal blue?) i stället vilken inte preparerades på samma sätt och inte fick samma startproblem.
Att HMK kunde köra motorcykel så pass vant blev en överraskning och det blev även en rolig anekdot för undertecknad att få leverera den.
Något senare blev det så dags att överlämna alla intensulier för medlemsskapet i Gold Wing Club, vilket innebar tröjor och medlemskort.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top