Kursade hojjen nyss, vad ska man inhandla?

Veratio

Medlem
Gick med
2 Apr 2005
Hoj
Kawasaki Z900RS -18
Jag sålde precis min Z1000. Tycker det var för mycket att köra med för en nybliven kortinnhavare samt att försäkring och bensinkostnader är högre än vad som är försvarbart. Jag har tänkt rätt mycket på vad för cykel jag ska ha nu och jag hade valt ut en Yamaha XT660R. Jag kollade försäkringen och den låg på runt 7500:- helår (förutom första året, där den skulle kosta ca 5500 iom att Yamaha betalar helförsäkringen då).

Så jag kollade omkring och fastnade för en BMW GS 650, från 2003 och framåt. De verkar gå runtom 60.000:-. Helförsäkring för mig i Stockholm max 2300:-. 50 hk låter lite men vad jag hör är det lagom för cykelsorten.

Någon som har några tankar när det gäller just denna hoj? För- eller nackdelar? Lurar jag mig själv när jag tänker att en GS 650 skulle duga?

All input är mycket välkommen! Tack i förhand förresten!

Mvh

//Niclas

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Veratio skrev:
2050351 Jag sålde precis min Z1000. Tycker det var för mycket att köra med för en nybliven kortinnhavare samt att försäkring och bensinkostnader är högre än vad som är försvarbart. Jag har tänkt rätt mycket på vad för cykel jag ska ha nu och jag hade valt ut en Yamaha XT660R. Jag kollade försäkringen och den låg på runt 7500:- helår (förutom första året, där den skulle kosta ca 5500 iom att Yamaha betalar helförsäkringen då).

Så jag kollade omkring och fastnade för en BMW GS 650, från 2003 och framåt. De verkar gå runtom 60.000:-. Helförsäkring för mig i Stockholm max 2300:-. 50 hk låter lite men vad jag hör är det lagom för cykelsorten.

Någon som har några tankar när det gäller just denna hoj? För- eller nackdelar? Lurar jag mig själv när jag tänker att en GS 650 skulle duga?

Mvh
//Niclas
Hmmm 187kg torrvikt och 50hk är ju ingen hit! Vad skall du ha hojen till?

M A N G E

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
hojlös =(
Veratio skrev:
2050351 Jag sålde precis min Z1000. Tycker det var för mycket att köra med för en nybliven kortinnhavare samt att försäkring och bensinkostnader är högre än vad som är försvarbart. Jag har tänkt rätt mycket på vad för cykel jag ska ha nu och jag hade valt ut en Yamaha XT660R. Jag kollade försäkringen och den låg på runt 7500:- helår (förutom första året, där den skulle kosta ca 5500 iom att Yamaha betalar helförsäkringen då).

Mvh

//Niclas
hmm har du kollat med bilsport mc?? där kostar en hel helår nåt 3000 på mig.. (offroadförsäkringen) måste dock va 24 år jag fyller i nov. :huvet .. annars har yamaha en försäkring genom länsförsäkring.. där betalar jag 4200 eller va fan det nu är halv helår..

420

Vaddå knäskrap?
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
HP2
Köp aldrig en hoj som duger. Då kommer du tröttna på den på ett par dagar.
Själv tycker jag att gs650n är bra tråkig, men den är säkert bra till det som den är byggd för.
D.v.s transportera en mindre person relativt långt på lite sämre vägar.

danielss

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
finns många att välja på
Veratio skrev:

Mvh

//Niclas

Hej!

Sitter i samma tankegångar som dig F650GS eller Xt660R.
Först var jag inne på en XTX som jag var och provkörde när den kom, men den har jag släppt då jag tycker 69 900:- är FÖR mycket. Fick upp ögonen för "GS:n" tror det är en riktigt fin hoj, försäkringen är ju "billig". Hojen hörs ju vara näst intill vibrationsfri. Tror den funkar riktigt bra på långa turer sen är den lite rappare än "R" samt riktigt soppa snål - handtags värmare = Mkt bra.

Nu har jag dock svängt tillbaka mot "R" efter prissänkningen.
Själv är jag ute efter en billig pendel hoj och att kunna fara ut och lufta mig när tillfälle ges. "R" är ju billigare än GS:n i inköp. Försäkringen för mig 395:-/mån och inget krav på garage nattetid halvförs, avställförs 55:- / mån. Värdeminskningen från 54 900:- tror jag inte blir våldsam.

Som sagt detta är ju bara "jag" men Bmw tror jag är valet om man vet med sig att man kommer åka ofta och länge. Så sett är ju Inköp, försäk, förbruk samt värdeminskn (historiskt sett) väldigt lågt. / Daniel

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Bmw-hojar är svårslagna vad gäller ekonomi men satsa på Scarvern istället. Den är förvisso ful som stryk men 17" hjulen gör den MYCKET roligare att köra än GSen.

Veratio

Medlem
Gick med
2 Apr 2005
Hoj
Kawasaki Z900RS -18
Utmärkta svar allihop!

Jag vill kunna köra billigt. Ekonomi är en stor faktor. Jag vill kunna roa mig på grus + dåliga stigar. Jag vill kunna åka längre sträckor på motorväg.

Då mina alternativ förmodligen kommer att bli en ett-två år gammal GS650 eller en ny 660 R så är den första utgiften ungefär lika. Jag önskar verkligen att det fanns en GS850 eller något sådant, med kanske 70 hk, då vore det en riktig hit.

Roligt att danielss har samma hojjar som mig och funderar på! Tycker själv att det är två relativt olika hojjar. Det är enormt skönt i varje fall att bara ha två kvar att välja bland.

Tack för svaren!

//Niclas

Är inte Scarvern mer en landsvägsmaskin än GS?

Josef skrev:
2051273 Bmw-hojar är svårslagna vad gäller ekonomi men satsa på Scarvern istället. Den är förvisso ful som stryk men 17" hjulen gör den MYCKET roligare att köra än GSen.

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Veratio skrev:
2051428 Utmärkta svar allihop!

Jag vill kunna köra billigt. Ekonomi är en stor faktor. Jag vill kunna roa mig på grus + dåliga stigar. Jag vill kunna åka längre sträckor på motorväg.

Då mina alternativ förmodligen kommer att bli en ett-två år gammal GS650 eller en ny 660 R så är den första utgiften ungefär lika. Jag önskar verkligen att det fanns en GS850 eller något sådant, med kanske 70 hk, då vore det en riktig hit.

Roligt att danielss har samma hojjar som mig och funderar på! Tycker själv att det är två relativt olika hojjar. Det är enormt skönt i varje fall att bara ha två kvar att välja bland.

Tack för svaren!

//Niclas

Om jag var ute efter något i den klassen så skulle jag definitivt satsa på Kawas nya ER6:a. Den har fått urbra kritik och verkar vara en riktigt bra mellanklass bushoj/glidare/halvrace(med lite god vilja). En riktig allround

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Veratio skrev:

Jo, visste inte att du skulle ut i skogen när jag svarade.
Grus är imo kul med 17"hjul men till "dåliga stigar" ska du nog eg ha en GS.
Men vem vill åka motorväg och stig med samma däck (eller hoj)?
Blir bara dyrt och dåligt...

danielss

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
finns många att välja på
Absolut inget fel i att tjacka begat kan tänka mig själv det, men nytt är nytt och har så också sitt mervärde enligt mig.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept