kurvtagning gata

Ess2

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2006
Hoj
Flera
Förvånad!!
Motstyrning kommer normalt av sig själv Du har säkert redan nyttjat det utan att tänkt på det, det går inget vidare att "styra" med en hoj om Du har lite fart, det blir minst sagt vingligt.
På den "gamla goda tiden" med CB 750 (inget under av bromsar eller väghållning) kom man ner med motstyrning så att höger passagerar "pinnen" gick i (vänster lite värre med centralstöd som ger en "kul" effekt när det går i)utan att någon hade något namn på det.

Janne_1956

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1100-89
Kan kanske stämma det Ess2, men när man nu tänker på det så känns det i alla fall bra ;)

Minns inte hur det var när jag körde min CB 750 men minns dock effekten med centralstödet.

_Prowler_

Galning
Gick med
26 Aug 2006
Hoj
XT 660x köpes!!!
jag kör supermotard och jag har skrapat i med foten i kurvor, oftast små rondeller, foten är på fotpinnen och den är ju som bekant bredare än en fotpinne

jag tog lättmc-kortet för en månad sen men är inne på andra sommaren, första lagliga för min del, just passerat 350 mil, så mycket har ja suttit på en motard, dom timmar som jag har räjsat på en cross, inte ens jag har en aning

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
Inte för att jag är någon specielt duktig racingförare men jag har precis så som elve beskrev hittat en väg med ett parti rliga kurvor (En uppförsbacke i mitt fal med 3 st 90 - 180 kurvor) som jag bara älskar och för varje gång som jag körde igenom så gick det lite fortare o lite säkrare blev jag oxå. Ta inga onödiga risker på almän väg du vet alldrig vad som finns bakom nästa kurva. Men hur som helst jag kom så långt ner tillslut att jag skrapade fotpinnen på min gammla cbr. nu vet jag hur långt ner jag vågar gå. Har dock inget störe behov av att sätta ut knät då jag inte har några knäpuckar

Cbr har alltid haft lågt satta fotpinnar för komfort, problemet blir väl att dom tar i vid lite aktivare körning.

En sak bara. Åk vägen som ni tänker köra såpass fort på ett varv först för att se skicket på den, så ni inte går in med knät i backen i en sväng för att se ett lass grus i utgången.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Motorvägspåfarter och rondeller är bra att lära sig nedläggningsfrigångsvinkeln på.
Bara att öka tills det tar emot.
Då ökar man inte mer...
Angående motstyrningen så håller jag helt med Jörgen.
Jag har till och med lite problem med modernare hojar emedan jag är för invand med att brottas.
Märks särskilt vid kursförändringar.
Tycker det är roligare att få ta i lite..

Gammelman

Madman
Gick med
16 Apr 2007
Hoj
GSX-R 1100
Se inte knäskrap som ett kvitto på att du kör fort. Speciellt på landsväg är förhållandena så stokastiska att man har tagit för stora risker om man lagt ner så att knät trycks ner i backen. OBS, nu menar jag inte de nedlägg och kurvhastigheter som knäpuckswannabe:erna presterar utan när man kör så fort att knät hamnar i backen utan att man riskerar att få sträckskador i ljumsken.

Vill du lära dig köra fort så LÄR DIG KÖRA MJUKT!! Kan du inte det så kan du lägga ner "köra fort" direkt.

Ut och kör på små vägar. Använd inte bromsen utan rulla in i svängen, lägg ner och ge samtidigt lite gas så att hojen stabiliserar sig. Öka gasen sakta så du har bra driv ut ur svängen ... gör detta gång på gång på gång till det sitter och släpp sedan efterhand gasen senare och senare inför en kurva. Inom ett par år har du lärt dig att dosera bromsen in i kurvorna också och då börjar det gå fort ..
Lycka till :tummenupp
OK ja har en fråga inte riktigt om att plåga puckarna snarare om olika sätt att lägga på gas ut ur kurvan min kan protestera vilt även i en bra (linje) igenom...så det slutar med att den ÄTER däck !

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
jag kör supermotard och jag har skrapat i med foten i kurvor, oftast små rondeller, foten är på fotpinnen och den är ju som bekant bredare än en fotpinne

jag tog lättmc-kortet för en månad sen men är inne på andra sommaren, första lagliga för min del, just passerat 350 mil, så mycket har ja suttit på en motard, dom timmar som jag har räjsat på en cross, inte ens jag har en aning

Ööh.. va?

Sportster

315:405= gött ljud
Gick med
26 Mar 2006
Hoj
Sportster

Jösses... fan va grymt...

Robin-R

R600 #12
Gick med
16 Sep 2006
Hoj
Suzuki GSXR 600 2006
varför är det aldrig någon som tar upp däcktemperaturen? Dom bandagar jag har varit på har jag upplevt att dom som kör av(i gatgrupperna), kör oftast av i början av körpassen. De som inte använder däckvärmare. Själv kör jag utan däckvärmare och känner att jag behöver ca tre varv tex gelleråsen innan jag kan lita på fästet. På gatan känns det aldrig som jag får upp någon temperatur, även fast man ligger på elakt på lämpliga vägar tex krokig långsam väg. man kanske skulle ha ett par värmare sitta på i garaget.
Ingen annan som funderat på däcktemp på gata?

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
varför är det aldrig någon som tar upp däcktemperaturen? Dom bandagar jag har varit på har jag upplevt att dom som kör av(i gatgrupperna), kör oftast av i början av körpassen. De som inte använder däckvärmare. Själv kör jag utan däckvärmare och känner att jag behöver ca tre varv tex gelleråsen innan jag kan lita på fästet. På gatan känns det aldrig som jag får upp någon temperatur, även fast man ligger på elakt på lämpliga vägar tex krokig långsam väg. man kanske skulle ha ett par värmare sitta på i garaget.

Gatdäck kräver väl inte samma temp som slicks iaf, men jo temperaturen är en stor faktor till att folk går ikull o de pratas lite för lite om det.

MackieMack

M.F.
Gick med
8 Jul 2007
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 K7 Kawasaki ZX9R -01 *Såld* KTM 640 -04 Prestige *Såld*
Jag håller med Tarasus och även AndreasNO. Insikten om motstyrning är förlösande om man har problem.http://vulcanrider.se/Articles/FULL_KONTROLL_SVENO.pdf Har man inga problem så har man redan medfödd talang upptäckt detta.

Jag har bara ägt gamla svårkörda skithojar hela mitt liv (vad väghållning anbelangar, alltså med stor gaffelvinkel, stort försprång och vek ram). Och på sådana hojar räcker det inte med att luta sig in i böjen som på en modern sporthoj, man måste brotta omkull dem med motstryrning och konservativt spårval: långt ut till höger innan en vänsterböj osv. Kör man så på en SH så har man nog en bra start.

Men sedan så finns det en värld av fjädringsinställning och däckskunskap som jag är kass på. Men det finns det säkert andra duktiga sporthojstjejer och --killar här som kan.

/J

Läste igenom "boken". Riktigt bra tipps faktiskt! Tack som f*n. =)

//Marcus

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Jag är novis på det här med sporthojsåkning - tycker att det är lite knepigt att ta kurvor i högre hastigheter, men det säger väl sig självt :tungan

När man taggar inför en kurva i högre hastighet - vad ska man tänka på då? Är det inget knäskrap = vurpa, eller vad är det som gäller?

Hur inleder jag ett knäskrap?

Aj aj..kraschvarning i faggorna. Edit:såg attt du redan vart där...fundera inte på knäskrap på gatan, lär dig köra få erfarenhet i kroppen, gå gärna smc-kurser och bandagar och knäskrapa där om nu knäskrapa är ett kvitto på att ha kul och kunna köra hoj fort:rolleyes: :rolleyes:

Last edited:

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Aj aj..kraschvarning i faggorna. Edit:såg attt du redan vart där...fundera inte på knäskrap på gatan, lär dig köra få erfarenhet i kroppen, gå gärna smc-kurser och bandagar och knäskrapa där om nu knäskrapa är ett kvitto på att ha kul och kunna köra hoj fort:rolleyes: :rolleyes:

Du vet nog själv vad knäskrap handlar om :)
Man åker inte fortast o man är inte coolast om man gör knäskrap, men lik förbannat vill man göra det.
Vissa mer än andra, men alla vill gärna ha skrapat dendär lilla pucken... :)

Men satsa på att göra det på bana.

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.

har aldrig kört bana å jag vet inte var mina däck får för temp på gata men temp på mina SuperCorsa på gata tar kortare stund än de nuvarande bakelit däcket jag har i bak å de är STOR skillnad... de känns som att man har samma sunkiga grepp oavsett temp bakelit däcket har

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
OK ja har en fråga inte riktigt om att plåga puckarna snarare om olika sätt att lägga på gas ut ur kurvan min kan protestera vilt även i en bra (linje) igenom...så det slutar med att den ÄTER däck !

Om den äter däck så prova högre däckstryck och hårdare fjädring

out4speed

Tabernakel
Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Ducati 1000ss
Ja e oxå hest!

Man är galen om man knäskrapar på gata!
Så du har inte testat i öjabykurvan här i växjö eller i nån av våra otaliga avfarter :)

Gjorde det själv när jag var yngre, mest för att visa att det går utan problem, men hade då över 30 bankörningar i mej :)
Finns som du säger ingen som helst mening med knäskrap på vanlig väg.

Thure

Tjoo tjoo
Gick med
30 Jan 2006
Hoj
Kawasaki zx10r 04
Borde ingå en BKK kurs för hoj ungefär som halkbanan för bilar när man tar kortet.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...