Kurvtagning

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Hur ska man på rätt sätt ta kurvor i trafiken? Hört lite om att man ska skära så mycket som möjligt i egen fil eller nåt liknande?!
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
FreddaAbborre skrev:
Hur ska man på rätt sätt ta kurvor i trafiken? Hört lite om att man ska skära så mycket som möjligt i egen fil eller nåt liknande?!


Taskigt med svar...

Formulerar om lite: Hur ska man ta kurvor på ett bra sätt som uppkörningsledaren gillar?
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Man ska använda hela sin körbana och skära in mot centrum av kurvorna.

Alltså, innan en högerkurva håller man mot mittlinjen och skär in mot högerkanten i kurvan för att i utgången av kurvan gå mot mittlinjen igen. Typ.
Man gör kurvans radie större så att säga. I ett svagt essparti kör man nästan rakt fram bara. Man rätar ut kurvorna.

Hmm... :va
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Håll dig hellre runt mitten på din körbana än tänka på spår.

Kör du i grupp kan du inte hålla på o försöka skära.

Glöm knäskrapning i trafiken. Ett brunnslock kan sätta dig i rullstol - hoppas du tyckte det var värt det då....
 

junnu

Liten men naggande gooooooo
Gick med
31 Jan 2005
Ort
Pörtom
Hoj
sextresex ninnnnja
Samt tänk på att i vänster böj, kommer din överkropp ganska fort in på mötandes körbana..
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
håll dig först och främst i egen fil. Dock på öppen väg utan mitt linje får man använda hela körbanan om sikten är fri.

I vänstersväng, håll till höger, skär kurvan jämnt närmare mitt linjen. Detta när möjlighet finns (inge grus eller andra hinder). Annars ta kurvan saktare.

Det körskoleläraren vill är ju att ta tar kurvan med säkerhet. Inte med osäkerhet och oviljan att svänga.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Esquire; sådant svar jag ville ha! Självklart ska man köra med förnuft och inte köra knäskrap och "luta" sig in i andra körfältet.
 

Rolle85

Ska börja övningsköra nu...
Gick med
31 Jan 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki GPX 600R
Alltså, jag fattar fortfarande inte? Om jag kommer in i en vänsterkurva säger vi, ska jag då placera hojen mot strecken i mitten av hela vägen? Eller ska jag dra mig mot höger sida av körbanan?

Sen undrar jag fortfarande, vart ligger man på vägen när de inte är kurva?
Som jag förstått det:
Vanlig landsväg = i min fil ligger jag strax till vänster om min egna mittlinje i mitt körfält?

När jag sedan kommer och stannar och ska till höger i en korsning säger vi lägger jag mig där jag ligger på landsväg, dvs lite åt höger. Ska jag till vänster ligger jag lite åt vänster i mitt körfält?
När jag ska rakt fram ligger jag i mitten av mitt körfält?
Kan man förkorta detta så?

mv hHenke
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Jag tror inte man behöver använda andra körfältet i laglig hastighet. Man brukar nästan kunna åka i mitten hela tiden utan att skära alls.

@Rolle: allt sånt står i teoriboken för mc med fina bildexempel.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Tänk som sagt var på at ta det extra lugnt i skymda vänsterkurvor. Jag har själv varit nära att skalla en buss en gång. :brinnerup
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top