Både CSS och SMC:s körteknik bygger på samma idéer. SMC:s teknik är lite mer inriktade på att köra som de flesta motorcyklister kör på gata och bana, CSS är bara inriktad på att det skall gå så fort som möjligt.
Keith Codes teknik är väl beprövad och den körstil som han (och SMC) lär ut är väl beprövad och funkar bra för de flesta men undantag finns.
Grundtanken är ju densamma eftersom det inte finns så där värst många varianter på att köra ett tvåhjuligt fordon, resten är ju "mänskligt" agerande eftersom vi som förare påverkar fordonet så mycket som vi gör.
Jag håller med om att allting inte är svart eller vitt såsom CSS och SMC ibland vill göra gällande, speciellt som de kurserna i första hand är utformade för sporthoj, men grundtanken är densamma oavsett fordon, det kräver bara en instruktör som är tillräckligt flexibel för att kunna anpassa sitt utlärande till deltagaren och deltagarens hojtyp.
Det ironiska i sammanhanget är precis som Ballou skriver att några av de främsta förarna inte kör "rätt" enligt CSS. Kevin Schwantz är ett bra exempel, Mick Doohan är ett ännu bättre exempel.
I modern tid så är det till exempel Colin Edwards som gör "fel". Men om man tittar på de absolut bästa idag, Rossi, Stoner, Lorentzo, Pedrosa så kör de med CSS-stuk. Det är väl bara Toni Elias som inte gör det med sitt helsjuka häng...
Med ursäkt för ett långt inlägg så är det bästa att göra som Roffe skriver. Gå kurser, skaffa dig verktygen, testa, testa, testa och skaffa dig sedan en personlig, väl beprövad körstil.
Oavsett vad du gör så skall du se till att kunna motivera varför du gör på ett visst sätt, om det då är rätt eller fel enligt en viss skola spelar ju mindre roll, huvudsaken är ju att det funkar för dig.
Bättre att vara medvetet inkompetent än omedvetet inkompetent, då vet man iallafall att man gör fel och har då möjlighet att ändra...