Kurvteknik vad inte göra?

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag svarade just på samma fråga:

Inom SMC kallar vi det Bromskontroll som ett samlingsnamn eftersom vi har många bromsövningar.
Precis som med gaskontroll som också innehåller flera gasövningar

På SMC-språk heter trailbrake "planeringsbroms"

Nästa stora problem för vad vi ska kalla "gasövningarna" när vi har elhojar? :D
Såg det och denna tråd ger inte lika mycket språkkramp. Vi kan använda pådrag då ellok, diesellok och ånglok alla har pådrag men bara dieselloket gasas. :)
Jag kan acceptera, och faktiskt gilla, Galne Danskens språk men SMC-språk i detta fall ger språkkramp. :rodnar
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Såg det och denna tråd ger inte lika mycket språkkramp. Vi kan använda pådrag då ellok, diesellok och ånglok alla har pådrag men bara dieselloket gasas. :)
Jag kan acceptera, och faktiskt gilla, Galne Danskens språk men SMC-språk i detta fall ger språkkramp. :rodnar
Pådragskontroll, accelarationskontroll, eller fartökningskontroll kanske?
Jag ska fråga Jesper vad han tycker det ska heta på danska... :)
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Det där är årets missuppfattning/generalisering. Ett däcks fäste beror på 100-tals faktorer och en av de största är vikt. Mer vikt = mer fäste. När du bromsar så ökar du vikten på framhjulet och därmed fästet, ända fram till den punkt att det fysiska fästet inte längre räcker till.
Det är därför man ska bromsa mjukt förbi svängpunkten och in i kurvan (trailbrake) för då ökar fästet.
Kanske är det så. Men det innebär också att trycket minska på bakhjulet vid inbromsning, som lättare får släpp. Och vid acceleration minskar förstår även trycket på framhjulen som då lättare tappar greppet. Ett komplicerat ämne hur som helst.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kanske är det så. Men det innebär också att trycket minska på bakhjulet vid inbromsning, som lättare får släpp. Och vid acceleration minskar förstår även trycket på framhjulen som då lättare tappar greppet. Ett komplicerat ämne hur som helst.
Fast med tillräckligt fäste för bakhjulet behöver man inte framhjulet ut ur böj.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Kanske är det så. Men det innebär också att trycket minska på bakhjulet vid inbromsning, som lättare får släpp. Och vid acceleration minskar förstår även trycket på framhjulen som då lättare tappar greppet. Ett komplicerat ämne hur som helst.
Att bakhjulet lyfter/tappasr fästet vid hård broms är inget problem om man har en god balans i övrigt. Vem av oss har aldrig gjort långa "moppesladdar" med både cykel, moped och mc?

Sedan finns det ju ytterligheter...

 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
1: Tog kortet och kunde typ inte köra hoj.
Yepp, kan det fortfarande inte. Rätt kass faktiskt. Men har kul.
trailbraking som gäller på både gata och bana. Alltid två fingrar på bromsen för beredskap och börja bromsa mjukt in i kurvan om det behövs. Mycket flyt, säkert och mycker roligare körning. Enkelt att justera linjerna med både gas och broms.
Kör bil på samma sätt. Justerar linjen med att samtidigt justera broms, gas och styrning.
Gillar därför inte att vissa moderna bilar slår av gasen om man bromsar...

Har därför svårt att köra hyrkart som bara bromsar på bakhjulen, värdelöst.
Är ingen Hamilton direkt.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Att bakhjulet lyfter/tappasr fästet vid hård broms är inget problem om man har en god balans i övrigt. Vem av oss har aldrig gjort långa "moppesladdar" med både cykel, moped och mc?

Sedan finns det ju ytterligheter...

Haha Så najs att han styr in den så mycket med bakhjulet i luften. Chris Vermulen är också rätt duktig på det där. =)

Det där borde vara SMC Steg 1. Moahaha
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Yepp, kan det fortfarande inte. Rätt kass faktiskt. Men har kul.

Kör bil på samma sätt. Justerar linjen med att samtidigt justera broms, gas och styrning.
Gillar därför inte att vissa moderna bilar slår av gasen om man bromsar...

Har därför svårt att köra hyrkart som bara bromsar på bakhjulen, värdelöst.
Är ingen Hamilton direkt.
Hyrkart och även tävlingskartar har bara bakbroms (växlade har frambromsar) men man stampar bara till så att baken kommer ut och motstyr sladden genom kurvan, typ drifting.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det är skillnad på gossar och män.
Vermulen fixerar nog ändå hojen bättre än de flesta smc-gubbar ens lyckas göra med knäna.
Så kan det ju vara, och precis som i många andra sporter är det olika lagar och regler i olika klasser, och RR-folk har helt klart andra fysiska lagar än oss andra.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Appappapap! Nu ska vi inte tro att MotoGP gudarna alltid är bättre på förankring än SMC instruktörerna! Hade Lorenzo gått SMC steg 1 och förstått att han behövt stompgrips för att förankra sig bättre på duccen så hade Ducati haft ytterligare en världsmästare!

Någon i ducatistallet köpte stompgrips åt Jorge för 49:90 på macken bredvid banan men då var det för sent...





Obs* Irony mode On *
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Men du skall inte gnugga pungen mot tanken 👍
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top