Kurvteknik?

StorBjärn

Thunder The Savior
Gick med
14 Feb 2005
Hoj
Ducati Monster S2R
Hejsan! Har nyligen tagit kortet...
Funderar lite hur man ska ta en kurva "rätt"
Har kolla på många bilder från ex Rörken där fler kommenterar "ja det blir tydligt vad jag gör för del" osv men jag ser inte vad folk gör för fel i kurvorna?
Ska jag sitta rakt på hojjen och luta med? ska jag hänga utanför hojjen?
Böjda eller raka armar? luta mig frammåt? eller kanske lägga ut benet som motardförarna gör?

Har varit ute och spanat in Rörken men inte haft tid att komma ut dit någon måndag tyvärr! Dock verkar instruktörerna väldigt trevliga.

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Hoj
690 SMC-R
En sak är säker... du blir inte bättre av att läsa dig till det iaf! Ut o träna o ta hjälp av instruktör... :tummenupp Dom är duktiga vissa

StorBjärn

Thunder The Savior
Gick med
14 Feb 2005
Hoj
Ducati Monster S2R

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
trampcykel
Allt beror väl på vad du har för mål med körningen, om det är att bli snabb runt en bana så är det väl bara å kika på Rossi å grabbarna. Annars så skulle jag säga att det som står i teoriboken gäller, sitt avslappnat med lätt böjda armar. Du skall inte hålla emot med armarna vid inbromsning, håll emot med magen. Svänger det lätt behöver du inte göra så mycket, svänger det kraftigt så försöker du flytta vikt innåt kurvan för att inte behöva lägga ner hojen lika mycket. Dvs flytta stjärten inåt och luta inåt med överkroppen, fortfarande avslappnad i kroppen så fjädringen kan sköta sitt jobb.
Jag har även fått höra att man inte ska lägga så mycket vikt på innerfotpinnen så att den kan vika upp sig ifall den skulle ta i marken.
Motstyrning bör du kolla på också! Det tar dom upp i FULL KONTROLL, antar att det var den någon länkade till här tidigare. De visar även lämpligt spårval för gatkörning...

Det är vad jag läst mig till hittills, ska till rörken på måndag tänkte jag. Kanske ses där ;)

Last edited:

StorBjärn

Thunder The Savior
Gick med
14 Feb 2005
Hoj
Ducati Monster S2R
Allt beror väl på vad du har för mål med körningen, om det är att bli snabb runt en bana så är det väl bara å kika på Rossi å grabbarna. Annars så skulle jag säga att det som står i teoriboken gäller, sitt avslappnat med lätt böjda armar. Du skall inte hålla emot med armarna vid inbromsning, håll emot med magen. Svänger det lätt behöver du inte göra så mycket, svänger det kraftigt så försöker du flytta vikt innåt kurvan för att inte behöva lägga ner hojen lika mycket. Dvs flytta stjärten inåt och luta inåt med överkroppen, fortfarande avslappnad i kroppen så fjädringen kan sköta sitt jobb.
Jag har även fått höra att man inte ska lägga så mycket vikt på innerfotpinnen så att den kan vika upp sig ifall den skulle ta i marken.
Motstyrning bör du kolla på också! Det tar dom upp i FULL KONTROLL, antar att det var den någon länkade till här tidigare. De visar även lämpligt spårval för gatkörning...

Det är vad jag läst mig till hittills, ska till rörken på måndag tänkte jag. Kanske ses där ;)

Klart vi ses där =) Btw var det du som fick punka vid rörken för några veckor sedan?

jetson

Guest
Är i samma situation, har först idag börjat få lite koll på hur jag ska bromsa/växla ner och ge gas precis innan jag går in i kurvan. Börjar känna mig lite mer säker i kurvorna, mer o mer ju säkrare jag är på vilken växel/varvtal jag ska ligga på eftersom jag kan fokusera på svängen då istället.

Kan inte riktigt ge några råd då jag inte vet exakt hur man ska ta en kurva än, men det är bara träna. Hade riktigt kul ikväll, perfekt kväll för kurvig landsväg :)

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
trampcykel
Klart vi ses där =) Btw var det du som fick punka vid rörken för några veckor sedan?

Nix, har bara vart där och kollat en gång tidigare. Förra veckan tänkte jag åka men var tvungen att plugga till en tenta :(

Har hunnit få lite hjälp av racerepairs.se med fjädringen också, kanonjobb och service :tummenupp. Så det ska bli kul att prova på bana :)

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...