Kurvteknik

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
Tjenixen hoppas jag inte skämmer ut mig för mycket nu.
Har funderat lite kring det här sen jag var uppe på rörken i söndags. Där kör man ju smc svängen, själv brukar jag gena dvs jag siktar mycket tidigare mot apex. Detta leder ofta till att jag tappar flytet efter några kurvor så jag förstår att jag gör fel och att smc svängen är rätt.

Men när jag ska lägga ner hojen med smc svängen lutar jag på hojen först vilket leder till att styret faller in åt kurvan sen trycker jag på styret med innerhanden för att motstyra och hänger håller i med ytterbenet mot tanken.

Det känns inte så säkert eftersom att motstyrningen blir mindre påtaglig. Jag får ett bättre spårval men mindre nerlägg. En övning vi fick göra var att köra banan med en hand på tanken då blir det ännu tydligare då jag inte kan motstyra. Är detta rätt och jag behöver träna mer eller gör jag nåt fel?

Tidigare har jag kört mycket med armarna dvs. jag lägger mig rätt placerad när jag ser apex i en rätt linje lutar jag mig inåt och trycker ner hojen med styret för att få motstyrning. Således faller inte hjulet inåt i kurvan. Detta resulterar i mer nedlägg men jag kommer långt ut från kanten och får hitta rätt spår igen. Är detta helt fel? Några tips på hur jag blir bättre?

Tack på förhand.

//Dafe
 

Macco

Vilsen
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Jönköping
Hoj
GSXR750 -07, CX500 -80 och RD125-74
En del är naturbegåvningar men de flesta av oss måste öva för att bli bra :)

Ett bra tips är att gå en SMC-kurs, då får du hjälp av instruktörer när du är på banan och kör och det är mycket bättre än att läsa på ett forum där förståsigpåare som jag ska försöka förklara hur du ska göra :)
Fast det va kanske det du va och körde på rörken?

Lite småsaker jag föreslår iallafall:

Försök ta apex lite senare, du ska träffa apex efter att ha kört mer än halva kurvan. Det gör att du får ett öppnare spår ut ur kurvan och inte behöver göra några korrigeringar som stör flytet.

Kör lugnt tills du känner att du fått in flytet, använd bromsarna så lite som möjligt försök som sagt få in ett lugnt flyt. När man hittar flytet kommer tempot och hastigheten av sig själv.

Skippa att luta kroppen eller hänga i knävecket i början, det blir bara ett störmoment innan du hittat flytet. Hänga kan du börja göra när du fått upp tempot och fotpinnarna tar i och du behöver mer markfrigång :)

Motstyr gör du redan, hade du intre gjort det hade du kört av i första svängen.
Kör mycket, gärna på bana, försök inte sätta varvrekord det första du gör, som sagt ta det lugnt. När flytet kommer kommer tempot öka.

Hoppas jag fattat dig rätt och att det hjälper något.
/Marcus
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Tjena. Jag känner igen mig i din beskrivning när det gäller att i kurvan ”trycka på innerhandtaget”
jag har haft/har lite av samma problem.
För mig blir körningen mjukare och ”mindre brytig” när jag håller löst i styret och därmed låter mc gå ”sin egen väg” i kurvan.
Jag har upplevt att jag får bort ”trycka på innerhandtagstendensen” när jag lutar in överkroppen mera i kurvan + har ordentlig gaskontroll.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...jag stör mig en smula på uttrycket "smc-svängen", det är nästan som något negativt laddat?

Det handlar om att ta höjd och räta ut utgången, och det är win-win, man kan slå på hårdare, med mer marginaler (man driftar inte ut lika mycket mot banans kant) - men samtidigt så ser man mycket mer genom böjen (trafiksäkerhetsvinsten).

Det handlar mycket om att räta upp hojen tidigt, att få ett rakt spår ut.

Jag har en favoritsektion på Gelleråsen - esset - att hämta ordentligt med höjd innan sista vänstern gör att man åker åttor runt de flesta där, i stort sett alla som inte förstått grejen skär sista vänstern alldeles för tidigt, och driftar ofelbart i en vid båge ut mot banans högerkant, fortfarande med nedlägg, och kan inte slå på.

Leta efter kryssen...det sitter ett tämligen högt upp i vänstern ut på rakan i esset..

Tar man ut, snabbstyr och får till den där kurvan så kan man gå på mycket, mycket hårdare, och har helt plötsligt massor av marginaler tillgodo - det är inte en defensiv linje, men rätt rask för oss dödliga. :)

/J
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Hakuna matata...hitta flytet och harmonin först, utan att fundera för mkt på allt i början, kör smc-kurser och gocartbanor är fantastiskt:tummenuppBe en instruktör köra bakom dig och komma med tips och råd till dig och ta till dig av deras erfarenheter::)
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Dafe skrev:
Men när jag ska lägga ner hojen med smc svängen lutar jag på hojen först vilket leder till att styret faller in åt kurvan sen trycker jag på styret med innerhanden för att motstyra och hänger håller i med ytterbenet mot tanken.


Motstyrningen sker bara som ett kort moment precis när du påbörjar svängen. Motstyrningen är det som gör att hojen börjar luta!

Sedan är det bara att slappna av och låta hojen styra sig själv runt kurvan, ditt jobb nu är att ha gaskontroll och använda blicken för att bedöma hur bra apex du hittade och sedan bedöma hur bra du hittade utgången av kurvan, sedan är kurvan klar och du kan ge järnet.

Börjar du försöka styra mer i kurvan utan att det absolut krävs pga andra hojar i vägen (racing) eller liknande så är det bara tecken på att något blev fel från början.

Är du inte nöjd med apex/utgången så låt det bli som det blir så länge du inte kör av banan, gör dina ändringar på nästa varv istället.

Har du massor av plats kvar i utgången så kan du prova köra lite fortare nästa gång. Har du för lite plats kvar så flytta fram svängpunkten och motstyr snabbare. Får du överlevnadsreaktioner när du flyttar fram svängpunkten så sänk hastigheten i ingången.
 

Hoke

Medlem
Gick med
13 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Geggmoppe
Härligt att du reflekterar över det hela, bara detta i sig är ett stort plus :tummenupp
Kom å kör på Rörken fler gånger, och som redan sagts i tråden, förklara för någon instruktör och be dem titta lite extra på dig.
(men skynda dig, det är inte många gånger kvar i år)

Att klämma runt tanken istället för om styret är bara bäst!:D
 

Magne

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2010, BMW, R1200GS
Ytterligare tips:
1. anpassa hastigheten till den hastighet du vill ha genom kurvan och gör det så tidigt att du i lugn och ro kan koncentrera dig på kurvtagningen.

2. Gör som du har lärt på kursen och glöm inte blicken.

Sedan, träna om och om i igen. Varje gång du tar en kurva tänk på din teknik. Få svängar langs vägen? -gör då kurvan tvärare än den är genom en sen svängpunkt.
 

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
Motstyrningen sker bara som ett kort moment precis när du påbörjar svängen. Motstyrningen är det som gör att hojen börjar luta!

Sedan är det bara att slappna av och låta hojen styra sig själv runt kurvan, ditt jobb nu är att ha gaskontroll och använda blicken för att bedöma hur bra apex du hittade och sedan bedöma hur bra du hittade utgången av kurvan, sedan är kurvan klar och du kan ge järnet.

Börjar du försöka styra mer i kurvan utan att det absolut krävs pga andra hojar i vägen (racing) eller liknande så är det bara tecken på att något blev fel från början.

Är du inte nöjd med apex/utgången så låt det bli som det blir så länge du inte kör av banan, gör dina ändringar på nästa varv istället.

Har du massor av plats kvar i utgången så kan du prova köra lite fortare nästa gång. Har du för lite plats kvar så flytta fram svängpunkten och motstyr snabbare. Får du överlevnadsreaktioner när du flyttar fram svängpunkten så sänk hastigheten i ingången.

Ok då är jag på rätt väg. Instruktören tyckte att jag var lite för feg med gaskontrollen. Blicken funkar bra tycker jag själv och utgånger blir väldigt bra med smc svängen. Dock så blir inte nedlägget lika stort samt farten lägre än innan. Men som sagt då kommer jag ut fel ur kurvan och får placera om mig. När jag väl siktat in mig mot apex ska jag låt hojen göra jobbet och öka farten gradvis, har jag förståt rätt?

//Dafe
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Vill tro att jag fått till min kurvteknik ganska bra efter ett par körningar på rörken/tuvängen och gelleråsen.

Känns bra iaf, man känner att man får flyt.
Och fick positiv feedback sist.

Ett fel som jag tror många gör (jag gjorde oxå) är att köra för fort in i kurvan.
Då blir det svårt att få bra gaskontroll och gasa sig ur kurvan.

På t ex rörken finns ingen anledning alls att gasa på raksträckan, det enda som händer är att man kommer ikapp framförvarande..

problemet när det går för fort är att man måste göra allting mer stressat och fel för att hålla sig kvar på banan.

så kör ett par varv där du puttrar på och nästan åker löjligt sakta in i kurvan, då kommer du kunna ge mkt mer gas både i och på väg ut ur kurvan..
då kommer du märka att det räcker fint att bara "motstyra" en gång på väg in i kurva, sen mosar du bara på genom den och har bra fart/spår ut.
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Dafe skrev:
En övning vi fick göra var att köra banan med en hand på tanken då blir det ännu tydligare då jag inte kan motstyra. Är detta rätt och jag behöver träna mer eller gör jag nåt fel?

Klart du kan motstyra med bara en hand på styret. Ska du svänga åt ena hållet så trycker du lite på styret och ska du svänga åt andra så drar du lite i styret.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Jag har en favoritsektion på Gelleråsen - esset - att hämta ordentligt med höjd innan sista vänstern gör att man åker åttor runt de flesta där, i stort sett alla som inte förstått grejen skär sista vänstern alldeles för tidigt, och driftar ofelbart i en vid båge ut mot banans högerkant, fortfarande med nedlägg, och kan inte slå på.

Leta efter kryssen...det sitter ett tämligen högt upp i vänstern ut på rakan i esset..

Tar man ut, snabbstyr och får till den där kurvan så kan man gå på mycket, mycket hårdare, och har helt plötsligt massor av marginaler tillgodo - det är inte en defensiv linje, men rätt rask för oss dödliga. :)

/J

Dom där kryssen som ligger utlagda på Gelleråsen går inte att använda om man som du säger skall åka fort. Jag testade för skojs skull i helgen och det gick käpprätt åt h-e....

Däremot är dom en snäll pekpinne på hur man ska börja tänka.

/ Jens
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Dom där kryssen som ligger utlagda på Gelleråsen går inte att använda om man som du säger skall åka fort. Jag testade för skojs skull i helgen och det gick käpprätt åt h-e....

Däremot är dom en snäll pekpinne på hur man ska börja tänka.

/ Jens

Med andra ord, bra för oss vanliga dödliga att börja med. :)
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top