Kvällsfunderingar. Riva vägg?

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Gästerna har gått hem, vinet är slut och jag har en tigersåg. :näsblod

Jag bor i en liten lägenhet med ett rum och ett jättetrångt kök. Mellan köket och rummet finns en värdelös vägg. Jag skulle lätt kunna tänka mig att vara utan den, för då skulle köket kännas så mycket större och gästerna skulle slippa placera sig vid bordet i bestämd ordningsföljd.

Jag har aldrig rivit väggar förut. Hur gör man? Hur mycket av väggen ska jag riva? Hur löser jag alla "problemen" som finns angivna på den bifogade bilden? Är det över huvud taget en bra idé?

Bifogat

• väggsomskabort3.jpg
    väggsomskabort3.jpg
    117 KB · Visningar: 776
skulle älska o riva den vägen..
man har slagit ner nåra i sitt liv.
de där med lufttrumman blir skitfult oavsett.
hur de ser ut i helhet = inte så snyggt men ur praktisk synvinkel bättre..
är de mycke höjdskillnad?

om du ska riva så börja med o fästa upp trumman om den sitter i vägen.
sen tar du bort gipset (antar de e gipsvägg där) så du kommer åt kontakten.
räcker o slå hål så kan du riva för hand sen..
när du ser hur elen går kan du ta fram tigersågen o röja resten..
ska de göras riktigt bör du ju få dit en elare som tar bort kontakten åt dig..
annars klippa o skruva o isolera skiten..vilket fösäkingsbolaget säkert inte gillar om du gör fel o de börjar brinna där..
du lär ju även få riva ovanför dörrposten så de blir fritt upp till taket.
lister för golv (ganska breda) + till vägen kommer behövas..
jag skulle inte gjort de om jag var du o är osäker.

Rocky skrev:
2501220 Hade mer än gärna rivit din vägg om jag inte hade 25mil enkel resa till haninge, men ingår en middag med dig så kommer jag. :D

Jag är inge vidare på mat, men jag bor granne med en pizzeria! vafan står det stockholm i din profil för då?

ozeo skrev:
2501238 skulle älska o riva den vägen..
man har slagit ner nåra i sitt liv.
de där med lufttrumman blir skitfult oavsett.
hur de ser ut i helhet = inte så snyggt men ur praktisk synvinkel bättre..
är de mycke höjdskillnad?

om du ska riva så börja med o fästa upp trumman om den sitter i vägen.
sen tar du bort gipset (antar de e gipsvägg där) så du kommer åt kontakten.
räcker o slå hål så kan du riva för hand sen..
när du ser hur elen går kan du ta fram tigersågen o röja resten..
ska de göras riktigt bör du ju få dit en elare som tar bort kontakten åt dig..
annars klippa o skruva o isolera skiten..vilket fösäkingsbolaget säkert inte gillar om du gör fel o de börjar brinna där..
du lär ju även få riva ovanför dörrposten så de blir fritt upp till taket.
lister för golv (ganska breda) + till vägen kommer behövas..
jag skulle inte gjort de om jag var du o är osäker.

Höjdskillnaden är en centimeter ungefär.

Väggen är inte gips utan nåt konstigt poröst blåaktigt, tror jag. Jag har ju inte kollat :va

Ventiltrummekanalen till skafferiet går uppe i taket ovanför dörrkarmen. Tror att den bästa lösningen är att låta övre delen av väggen vara kvar.

Jag ska inte göra det än, och inte utan handledning. Jag lovar.

anja skrev:
2501267 Höjdskillnaden är en centimeter ungefär.

Väggen är inte gips utan nåt konstigt poröst blåaktigt, tror jag. Jag har ju inte kollat :va

Ventiltrummekanalen till skafferiet går uppe i taket ovanför dörrkarmen. Tror att den bästa lösningen är att låta övre delen av väggen vara kvar.

Jag ska inte göra det än, och inte utan handledning. Jag lovar.

är det en smal vägg är de lekablock el vad dom kallas tro jag.
slägga :yoparty
att lämna övre delen komma se fullt ut..sorry.
och är även den gjord i sån där vad jag tro de är rasar skiten säkert.

Rocky skrev:
2501255 Tur att jag är kock då. :D

Är kockar bra på att riva väggar? :va

ozeo skrev:
2501272 är det en smal vägg är de lekablock el vad dom kallas tro jag.
slägga :yoparty
att lämna övre delen komma se fullt ut..sorry.
och är även den gjord i sån där vad jag tro de är rasar skiten säkert.

nej, inga lecablock. hade dom sånt på 50-talet? dörrhålet som är nu är inte heller original. den modifieringen fungerade uppenbarligen utan att resten rasade.

Last edited:
anja skrev:
2501274 Är kockar bra på att riva väggar? :va

nej, inga lecablock. hade dom sånt på 50-talet? dörrhålet som är nu är inte heller original. den modifieringen fungerade uppenbarligen utan att resten rasade.

sådanadära blåa med små kulor i. ska väl va radioaktiva el nå sånt..dock ytterst lite..
vad annars de e för vägg som e blå har jag ingen anning om :va

-Rosen- skrev:
2501331 det första du ska tänka på är om du bor i en hyresrätt eller en bostadsrätt :D

Bostadsrätt. Men måste såklart kolla med dom som bestämmer först.

ozeo skrev:
2501329 sådanadära blåa med små kulor i. ska väl va radioaktiva el nå sånt..dock ytterst lite..
vad annars de e för vägg som e blå har jag ingen anning om :va

Radon. Jag har en mobilmast på taket också. :arsele

Rocky skrev:
2501325 Nej inte särskilt, skall vi bara ta middagen då istället. ;)

Gärna. Jag är hungrig.

Last edited:
Det räcker om du river väggen i höjd med övre delen på dörrkarmen, på så vis ser det bra ut med ventilationen till skafferiet också.
Det enda du gör då är att slita bort fodret runt dörren, markera ut där du ska börja kapa och ut till väggen (vattenpass kan vara bra...) och sedan börjar du kapa.
Sedan sätter du dit nytt foder runt dörren och fortsätter ut till väggen.
Vägguttaget är inga problem, dessa letar du reda på vart kablarna går och det är enkelt då det går rör i väggarna som de ligger i. Då tar du bort dem på matningen till denna dosa och sen är det klart. Detta ska du göra INNAN du börjar kapa så klart. Kolla även så du inte har elen går vertikalt. Slå av strömmen innan bara så slipper du obehag...
Nivåskillnaden går inte att göra så mycket åt om du inte lägger helt nytt golv, men enklast är att du köper en passande parkettlist (liggande i passande bredd, ca 5-10mm tjock) som du limmar dit över de båda golven så det blir bra.
Se min bild hur jag menar, så skulle jag göra iaf för att slippa måla om hela taket etc.

Bifogat

• väggsomskabort3.jpg
    väggsomskabort3.jpg
    42.5 KB · Visningar: 306
Dee_cati skrev:
2501436 Det räcker om du river väggen i höjd med övre delen på dörrkarmen, på så vis ser det bra ut med ventilationen till skafferiet också.
Det enda du gör då är att slita bort fodret runt dörren, markera ut där du ska börja kapa och ut till väggen (vattenpass kan vara bra...) och sedan börjar du kapa.
Sedan sätter du dit nytt foder runt dörren och fortsätter ut till väggen.
Vägguttaget är inga problem, dessa letar du reda på vart kablarna går och det är enkelt då det går rör i väggarna som de ligger i. Då tar du bort dem på matningen till denna dosa och sen är det klart. Detta ska du göra INNAN du börjar kapa så klart. Kolla även så du inte har elen går vertikalt. Slå av strömmen innan bara så slipper du obehag...
Nivåskillnaden går inte att göra så mycket åt om du inte lägger helt nytt golv, men enklast är att du köper en passande parkettlist (liggande i passande bredd, ca 5-10mm tjock) som du limmar dit över de båda golven så det blir bra.
Se min bild hur jag menar, så skulle jag göra iaf för att slippa måla om hela taket etc.

Tack för det kanonbra svaret!

Men hur gör jag för att få väggen ut mot gatan snygg då? Borde jag inte spara en liten stump?

anja skrev:
2501177 Gästerna har gått hem, vinet är slut och jag har en tigersåg. :näsblod

:D

när du har en såg så kan du såga fint, klart att du ska ha ett valv, då kan du lämna övre delen också, du kan klara elkontakten också, om du inte prompt måste ta bort mer, blir stor skillnad ifall du ökar bredden till strax innan kontakten.

Så fram med tuschpennan, rita på väggen och såga sen:tummenupp

kl.02.30 är perfekt för sådana aktiviteter, grannarna kommer att skynda sig för att hjälpa till :rolleyes:

http://www.lundbergs-prod.se

Milano2000vit_S.jpg

S_VENEZIA_2000.jpg

Last edited:
KGK skrev:
2501666 :D

när du har en såg så kan du såga fint, klart att du ska ha ett valv, då kan du lämna övre delen också, du kan klara elkontakten också, om du inte prompt måste ta bort mer, blir stor skillnad ifall du ökar bredden till strax innan kontakten.

Så fram med tuschpennan, rita på väggen och såga sen:tummenupp

kl.02.30 är perfekt för sådana aktiviteter, grannarna kommer att skynda sig för att hjälpa till :rolleyes:

http://www.lundbergs-prod.se

Milano2000vit_S.jpg

S_VENEZIA_2000.jpg

Detdär är inte snyggt asså.

Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick