Kvällsfunderingar. Riva vägg?

Om jag tar bort väggjäveln, vore det en helt dålig idé att dra en platt-teve på väggen inne i köket då?

Då har du ju ingen vägg att sätta den på :va

Det där med väggen ut mot gatan tänkte jag inte på, men som du säger så kan du spara en snutt på kanske 2dm, det blir ju knappt synbart med gardiner ändå.
Valv är 80-tal, skippa det helt. Onödigt dyrt också...

JA å ta ner väggen är ju inga större konstigheter.Men golven får ju fixas till på nått sätt,fattas ju d under väggen.Är golven nylagda?Isåfall kan man ju hitta samma å komplettera d som fattas,är inte så snyggt mä stora breda lister på golvet.Så lycka till med rivningen.Synd bara att du kommer å damma ner hela lägenheten,Ytongblocken är ju lite porösa å dammiga av sig :)

Om väggen är av blåsten ( gammal lättbetong ) så lär det bli ett schysst chanstagande om överbiten hänger kvar i taket utan support.
Väggen är ju isf en murad mellanvägg och inte vidare hårt fäst i överkan. Iaf inte så hårt fäst att den är tänkt att hänga i taket.
Men det är ju en del i spänningen med att riva en vägg.
Jag skulle gissa på att du behöver lägga en regel under den sparade väggdelen och två stolpar stående för att supporta väggen. Men jag är bara elektriker så det överlåter jag till en snickare/murare att svara på.
Att elen sedan ska tas om hand av en elektriker ser jag som självklart.
Har man inte koll på hur det ska utföras så är det bättre att anlita ngn som kan.
Det är inte allt för sällan som vi hantverkare blir uppringda och får komma och rädda folk som gett sig in på ngt som dom trodde sig hade koll på.
Räkningen för att rätta till efter hobbymekandet brukar bli bra mycket dyrare än om man anlitat oss från början.
Det är något man ska ha klart för sig när man börjar röja i ngt.
Men som sagt, annars har du ju fått dom tipsen du behöver i tråden.
//Tobbe

anja skrev:
2501942 Detdär är inte snyggt asså.

Då funkar inte middag hemma hos mig:näsblod:)

Kymi skrev:
2502173 Synd bara att du kommer å damma ner hela lägenheten,Ytongblocken är ju lite porösa å dammiga av sig :)

ja det dammar, för att inte tala om när väggen drog i backen:näsblod

jag fixade det innan jag flyttade in

Last edited:
KGK skrev:
2502252 Då funkar inte middag hemma hos mig:näsblod:)

ja det dammar, för att inte tala om när väggen drog i backen:näsblod

jag fixade det innan jag flyttade in

Middag funkar nog ändå. Trots valv.

Om du gjort det en gång tidigare så kanske du kan göra det en gång till. Fast utan valv. :pannkyss

Den kan vara bärande, i.o.m.att det är blåsten, men den ser lite väl tunn ut för att vara bärande...... Kolla med föreningen först... Jag tycker att sträckan från där du tagit fotot till den andra väggen är lite väl långt :va , sen i sidorna så är väggen kanske inmurad i den andra, så att stenen ligger om lott, antagligen så är det betong som väggen går imot.... Men annars så är det som sagts tidigare som gäller... Men varför du skulle spara något av väggen förstår jag inte... Om det inte går någon viktig ledning av nåt slag, förstås... Angående nivåskilnaden så skulle jag beställa en trälist som är fasad, från ett finsnickeri, som är lika bred som öppningen, som täcker revan i golvet... Sen blir det till att måla hela taket...Jag har öppnat ett par sådana väggar, men då hra jag använt så kallade L-järn som bärande på bägge sidor av väggen i 5-mm gods... Som vilar på kvarvarande väggar på sidorna... Att riva en del av väggen men behålla en del upptill är livsfarlig, då det kan rasa ner...

Last edited:
Blanco skrev:
2502864 Den kan vara bärande, i.o.m.att det är blåsten, men den ser lite väl tunn ut för att vara bärande...... Kolla med föreningen först... Jag tycker att sträckan från där du tagit fotot till den andra väggen är lite väl långt :va , sen i sidorna så är väggen kanske inmurad i den andra, så att stenen ligger om lott, antagligen så är det betong som väggen går imot.... Men annars så är det som sagts tidigare som gäller... Men varför du skulle spara något av väggen förstår jag inte... Om det inte går någon viktig ledning av nåt slag, förstås... Angående nivåskilnaden så skulle jag beställa en trälist som är fasad, från ett finsnickeri, som är lika bred som öppningen, som täcker revan i golvet... Sen blir det till att måla hela taket...

Väggen är ca 7 cm tjock och låter helt annorlunda än väggen in till grannen. Det är nog den väggen som är bärande.

tobbeviking skrev:
2502241 Om väggen är av blåsten ( gammal lättbetong ) så lär det bli ett schysst chanstagande om överbiten hänger kvar i taket utan support.
Väggen är ju isf en murad mellanvägg och inte vidare hårt fäst i överkan. Iaf inte så hårt fäst att den är tänkt att hänga i taket.
Men det är ju en del i spänningen med att riva en vägg.
Jag skulle gissa på att du behöver lägga en regel under den sparade väggdelen och två stolpar stående för att supporta väggen. Men jag är bara elektriker så det överlåter jag till en snickare/murare att svara på.
Att elen sedan ska tas om hand av en elektriker ser jag som självklart.

//Tobbe
:nicka

anja skrev:
2502421 Middag funkar nog ändå. Trots valv.

Om du gjort det en gång tidigare så kanske du kan göra det en gång till. Fast utan valv. :pannkyss

Jag var nog lite kaxig när jag skrev att jag gjorde det, sanningen är att jag funderade på hur bred öppningen skulle vara och ritade några streck, sen tog hantverkaren vid..., laga mat är jag inte höjdare på heller.:näsblod

Skaffa bara lite Pentylstubin och lite Gaffatejp. Sedan ere bara att tejpa fast stubinen i den form du vill att öppning ska ha efteråt. Lycka till.

Stefan skrev:
2503914 jag har inte läst hela tråden men kan man inte borra?

Om du vill ha ett eller flera hål så javisst :D Tigersåg med rätt blad is the shit i detta fallet om man inte vill välja den tuffa samt enklare vägen med motorsågen.

Anja: Mitt tips gäller endast om det är en gipsvägg som du kan läsa av andras inlägg. Annars gör du det enkelt och flyttar ut matbordet i vardagsrummet, sen är det klart :tummenupp

Orkar inte läsa tråden, men jag såg bilderna på pizzeria-valven :zpy :rofl

Inte orkat läsa alla inlägg. Men varför inte göra en barvariant?
Inte riva hela väggen utan bara göra en öppning. På så vis slipper du ta dig an ledningar och skit. Ett bord mellan öppningen och höga pallar..

Kolla dock upp så att det inte går något igenom den väggen, även om det inte ser ut att göra det.

Min lägenhet ser liknande ut, funderat på det själv faktiskt. Men orka.

Lycka till:tummenupp

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back