Kvaldäck i WSBK

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Den enda fördelen jag kan se med kvaldäck är att de som normalt håller till längre bak i fältet får en chans att komma lite högre upp. "Lotteriet" ger kanske lite bättre TV också men det kan jag vara utan.

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Visst är det så men det jag ogillar är att det blir för mycket lottdragning/chansingar över det hela. Jag tycker de som är snabbast också ska premieras för det och inte för att man kör sina kvaldäck tidigt och lyckas peta ut ngn som kör med racedäck. Då kan de lika gärna lotta startordningen.

Den som är snabbast är ju den som premieras genom att han har kvaldäcken kvar i slutet? Att nån som eg. inte borde vara med i toppen ska bli sur för att han åker på racedäck & blir 18e & inte håller tempo kallar inte jag lottning/chansning, det är dålig taktik. Var det förra eller förrförra racet som Biaggi inte kom vidare (kan tänka på fel förare)? Vad är det som säger att han skulle varit med i sista passet? Hade han varit snabb nog att slåss i toppen hade han gått vidare på racedäck och sen haft två set att kriga med. Eftersom Spies m.fl klarade av att ta sig vidare med racedäck så visar det ju bara att Biaggi dels hade dålig taktik/övertro på sig själv men framförallt inte var snabb nog för att slåss i toppen. Som han uppenbarligen trodde eftersom hade vågade köra utan kvaldäck? Vart ligger lottningen? Det var en övertro på sig själv från Biaggi som inte gick hem, men det är ju inte reglernas fel?

Jag förstår vad du menar men köper inte alls resonemanget att "snabba" förare skulle missgynnas. Är man snabb nog för att slåss i toppen så klarar man sig förbi första passet utan kvaldäck.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Jag förstår vad du menar men köper inte alls resonemanget att "snabba" förare skulle missgynnas. Är man snabb nog för att slåss i toppen så klarar man sig förbi första passet utan kvaldäck.
Men om det inte finns några kvaldäck alls så blir det ju mest rättvist, eller hur?

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Slopa kvaldäcken helt :)

Absolut bästa lösningen. Hellre ta bort det helt än att alla ska köra alla passen med det, resultatet blir ungefär likvärdigt då och blir ju även en ekonomisk och miljö vinst för alla.

Motogp funkar ju alldeles utmärkt även om det fortfarande är så att de sista 10 minuterna är då förarna tar i det lilla extra, men det kommer man nog inte ifrån. Superpole är bra men lika däck till alla och då utan kvaldäck är nog det bästa i långa loppet.
Mina 2 cent...

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Men om det inte finns några kvaldäck alls så blir det ju mest rättvist, eller hur?

Självklart! Men vem har sagt att racing ska vara rättvist? Inte turas man väl om att vinna så alla ska få stå överst på pallen under en säsong? Racing handlar om att vara snabbast. Precis som det är nu, dom som är snabbast är med & slåss om pole :4skrika

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Den som är snabbast är ju den som premieras genom att han har kvaldäcken kvar i slutet? Att nån som eg. inte borde vara med i toppen ska bli sur för att han åker på racedäck & blir 18e & inte håller tempo kallar inte jag lottning/chansning, det är dålig taktik. Var det förra eller förrförra racet som Biaggi inte kom vidare (kan tänka på fel förare)? Vad är det som säger att han skulle varit med i sista passet? Hade han varit snabb nog att slåss i toppen hade han gått vidare på racedäck och sen haft två set att kriga med. Eftersom Spies m.fl klarade av att ta sig vidare med racedäck så visar det ju bara att Biaggi dels hade dålig taktik/övertro på sig själv men framförallt inte var snabb nog för att slåss i toppen. Som han uppenbarligen trodde eftersom hade vågade köra utan kvaldäck? Vart ligger lottningen? Det var en övertro på sig själv från Biaggi som inte gick hem, men det är ju inte reglernas fel?

Dom som drabbas av den här oigenomtänkta regeln är ju inte dom snabbaste förarna (Spies, Haga mfl) som klarar sig vidare genom första omgången utan att använda sig av kvaldäck, utan dom som ligger strax bakom som siktar på att hamna i första/andra startled kanske och därför måsta spara sina 2 kvaldäck till omgång 2 och 3. Dom kan ju då slås ut av en långsammare förare som siktar på mitten nånstans, och kanske gör av med 2 set kvaldäck redan i första omgången.

Det är ju klart att racing ska vara rättvist... Samma regler ska gälla för alla, och alla ska ha samma möjligheter. Men det här handlar inte om rättvisa, utan mer om att en ganska bra idé om ett kvalsystem transformeras till ett lotteri för "midpackers" på grund av en konstig däcksbegränsning....

Antingen ger man alla 1set kvaldäck på omgång, eller så skiter man helt i kvaldäck...

Det är mina 2 cent....

Last edited:

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Hojlös

Men det finns ytterligare dåliga aspekter med att (i praktiken) ha max 1 set kvaldäck per pass: det är stor risk att du får ditt enda varv förstört av trafik på banan. Då tycker jag det är bra att man kan gå in och ta fram ytterligare ett set.

Vidare tycker jag att även om det rent krasst är rättvist och lika för alla, så är systemet sådant att det slår ut alltför hårt, och får ett tydligt drag av lotto över sig, något som jag som publik inte gillar, och något som seriöst satsande idrottsmän, team och sponsorer inte heller uppskattar.

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Dom som drabbas av den här oigenomtänkta regeln är ju inte dom snabbaste förarna (Spies, Haga mfl) som klarar sig vidare genom första omgången utan att använda sig av kvaldäck, utan dom som ligger strax bakom som siktar på att hamna i första/andra startled kanske och därför måsta spara sina 2 kvaldäck till omgång 2 och 3. Dom kan ju då slås ut av en långsammare förare som siktar på mitten nånstans, och kanske gör av med 2 set kvaldäck redan i första omgången.

Ingen drabbas när det är samma förutsättningar för alla, det är medvetna & framförallt egna val vilka däck dom kör på. Sen har jag väldigt svårt att tro att en förare som skulle vara kapabel till att stå i andra led skulle åka ut redan i första omgången, då fyra förare försvinner. Jämför bara tiderna mellan 4'an & 17'e i första rundan i kvalen som gått så får du det svart på vitt dessutom.

Assen:
4 S. BYRNE 1'38.558
17 T. HILL 1'39.387

Valencia:

4 B. ROBERTS 1'34.519
17 T. SYKES 1'35.203

Losail:

4 T. CORSER 1'58.940
17 J. REA 1'59.713

Phillip Island:

4 R. KIYONARI 1'32.094
17 T. CORSER 1'32.873

Är man kapabel till att stå i andra led på gridden och hör hemma i sista kvalrundan, på kvaldäck, ska man väl kunna placera sig på 16'e plats eller bättre med racedäck i första rundan (i mina ögon borde man kunna stå i andra led redan i första rundan, om man nu är så pass snabb)? Sen är det ju fritt fram för kvaldäcken. Klarar man inte det utan behöver kvaldäck bara för att komma förbi första gallringen (av fyra förare) är man ju, uppenbarligen, inte snabb nog att stå i andra eller för den delen första led. :confused:

Last edited:

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Ingen drabbas när det är samma förutsättningar för alla, det är medvetna & framförallt egna val vilka däck dom kör på. Sen har jag väldigt svårt att tro att en förare som skulle vara kapabel till att stå i andra led skulle åka ut redan i första omgången, då fyra förare försvinner. Jämför bara tiderna mellan 4'an & 17'e i första rundan i kvalen som gått så får du det svart på vitt dessutom.

Är man kapabel till att stå i andra led på gridden och hör hemma i sista kvalrundan, på kvaldäck, ska man väl kunna placera sig på 16'e plats eller bättre med racedäck i första rundan? Sen är det ju fritt fram för kvaldäcken. Klarar man inte det utan behöver kvaldäck bara för att komma förbi första gallringen (av fyra förare) är man ju, uppenbarligen, inte snabb nog att stå i andra eller för den delen första led. :confused:

:huvet

Att kasta tärning skulle ju vara lika för alla också... Alla har ju samma förutsättningar då också....

Att du har svårt att tro att en förare som hör hemma i andra led försvinner tidigare kan väl anses överbevisat när Biaggi kvalade in sjukt långt bak...

Och att jämföra 4:e kvaltid med 17:e är ju helt orelevant eftersom man inte vet på vilket pass dom satte tiderna, och på vilka pass dom använde sina kvaldäck......

Last edited:

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Och att jämföra 4:e kvaltid med 17:e är ju helt orelevant eftersom man inte vet på vilket pass dom satte tiderna, och på vilka pass dom använde sina kvaldäck......

Samtliga jämförelser var från Superpole 1, hur kan det då vara orelevant?

Att du har svårt att tro att en förare som hör hemma i andra led försvinner tidigare kan väl anses överbevisat när Biaggi kvalade in sjukt långt bak...

Vad hade Biaggi att göra i andra led i Valencia när han var en halv sekund efter killen som sen fick starta på 6'e plats?

Valencia, första rundan:

7- M. NEUKIRCHNER 1'34.704
18- M. BIAGGI 1'35.204

Klara Max av att ta sig till sista rundan måste väl Biaggi också gjort det, om han nu var snabb nog för andra led? Dom körde trots allt på samma däck. Ser man sen till att Biaggi flera gånger under träning körde på sub 1:35 är det ju ytterligare ett tecken på att det inte har med däcken att göra. Biaggi fick inte till det i kvalet, och då blev det inte en bättre plats än 18'e. Hade Biaggi bara kört i kvalet som han gjorde tidigare under helgen hade han kommit längre upp. Han ska väl inte få extra kvaldäck att slänga på i första bara för att det inte stämmer just då?

Last edited:
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...