Ett annat bra alternativ, ännu mer rättvisande för vem som är snabbast.Slopa kvaldäcken helt![]()
Ett annat bra alternativ, ännu mer rättvisande för vem som är snabbast.Slopa kvaldäcken helt![]()
Visst är det så men det jag ogillar är att det blir för mycket lottdragning/chansingar över det hela. Jag tycker de som är snabbast också ska premieras för det och inte för att man kör sina kvaldäck tidigt och lyckas peta ut ngn som kör med racedäck. Då kan de lika gärna lotta startordningen.
Men om det inte finns några kvaldäck alls så blir det ju mest rättvist, eller hur?Jag förstår vad du menar men köper inte alls resonemanget att "snabba" förare skulle missgynnas. Är man snabb nog för att slåss i toppen så klarar man sig förbi första passet utan kvaldäck.
Slopa kvaldäcken helt![]()
Men om det inte finns några kvaldäck alls så blir det ju mest rättvist, eller hur?
Den som är snabbast är ju den som premieras genom att han har kvaldäcken kvar i slutet? Att nån som eg. inte borde vara med i toppen ska bli sur för att han åker på racedäck & blir 18e & inte håller tempo kallar inte jag lottning/chansning, det är dålig taktik. Var det förra eller förrförra racet som Biaggi inte kom vidare (kan tänka på fel förare)? Vad är det som säger att han skulle varit med i sista passet? Hade han varit snabb nog att slåss i toppen hade han gått vidare på racedäck och sen haft två set att kriga med. Eftersom Spies m.fl klarade av att ta sig vidare med racedäck så visar det ju bara att Biaggi dels hade dålig taktik/övertro på sig själv men framförallt inte var snabb nog för att slåss i toppen. Som han uppenbarligen trodde eftersom hade vågade köra utan kvaldäck? Vart ligger lottningen? Det var en övertro på sig själv från Biaggi som inte gick hem, men det är ju inte reglernas fel?
Jag förstår vad du menar men köper inte alls resonemanget att "snabba" förare skulle missgynnas. Är man snabb nog för att slåss i toppen så klarar man sig förbi första passet utan kvaldäck.
Jag förstår vad du menar men köper inte alls resonemanget att "snabba" förare skulle missgynnas. Är man snabb nog för att slåss i toppen så klarar man sig förbi första passet utan kvaldäck.
Min med!Macke och nazurro summerar min åsikt precis.
Dom som drabbas av den här oigenomtänkta regeln är ju inte dom snabbaste förarna (Spies, Haga mfl) som klarar sig vidare genom första omgången utan att använda sig av kvaldäck, utan dom som ligger strax bakom som siktar på att hamna i första/andra startled kanske och därför måsta spara sina 2 kvaldäck till omgång 2 och 3. Dom kan ju då slås ut av en långsammare förare som siktar på mitten nånstans, och kanske gör av med 2 set kvaldäck redan i första omgången.
Assen:
4 S. BYRNE 1'38.558
17 T. HILL 1'39.387
Valencia:
4 B. ROBERTS 1'34.519
17 T. SYKES 1'35.203
Losail:
4 T. CORSER 1'58.940
17 J. REA 1'59.713
Phillip Island:
4 R. KIYONARI 1'32.094
17 T. CORSER 1'32.873
Ingen drabbas när det är samma förutsättningar för alla, det är medvetna & framförallt egna val vilka däck dom kör på. Sen har jag väldigt svårt att tro att en förare som skulle vara kapabel till att stå i andra led skulle åka ut redan i första omgången, då fyra förare försvinner. Jämför bara tiderna mellan 4'an & 17'e i första rundan i kvalen som gått så får du det svart på vitt dessutom.
Är man kapabel till att stå i andra led på gridden och hör hemma i sista kvalrundan, på kvaldäck, ska man väl kunna placera sig på 16'e plats eller bättre med racedäck i första rundan? Sen är det ju fritt fram för kvaldäcken. Klarar man inte det utan behöver kvaldäck bara för att komma förbi första gallringen (av fyra förare) är man ju, uppenbarligen, inte snabb nog att stå i andra eller för den delen första led.![]()
Och att jämföra 4:e kvaltid med 17:e är ju helt orelevant eftersom man inte vet på vilket pass dom satte tiderna, och på vilka pass dom använde sina kvaldäck......
Att du har svårt att tro att en förare som hör hemma i andra led försvinner tidigare kan väl anses överbevisat när Biaggi kvalade in sjukt långt bak...
Valencia, första rundan:
7- M. NEUKIRCHNER 1'34.704
18- M. BIAGGI 1'35.204
![]() |
Försäljningsrekord för BMW Motorrad
Efter att ha sålt 210 408 m... |
![]() |
BMW R 18-modeller uppdateras
Screenshot BMW R 18 och ... |
![]() |
Fiffiga touringprylar
Det tyska företaget Wunderl... |
![]() |
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
![]() |
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
![]() |
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
![]() |
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
![]() |
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |