Kvalgränsen vid tävlingen

ako

Ny medlem
Gick med
20 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia RSV250, Honda CR500, Gasgas EC300 och EC500, Suzuki GSXR1000
Beslutet som tävlingsledningen tog var ett felaktigt och mycket trist sådant. Redan innan kunde man räkna ut att beslutet inte skulle göra att varvningar skulle utebli, troligtvis inte ens med 107% regeln. Så den verkliga vinningen var ju ingen så som syftet var, endast trist för dom som fick åka hem och att klassen fått en dålig stämpel.
En kvalificerad gissning av mig är att det var ju knappast tävlingsledningens initiativ till att ta beslutet, varför var det bara 250 som blev drabbat ??

Trist också att blåflaggningarna inte var så frekventa som dom borde varit. Jag och Goodstuff kunde med lätthet konstatera att så var fallet i klasserna vi såg, speciellt i 250 SP.
 

Mopar

Ny medlem
Gick med
30 Jan 2004
Ort
KNIVSTA
Hoj
Honda RS250R, KXF250, R1
Underligt att blåflaggen inte att funkade på racet när dom var så duktig på
att använda den på tidsträningen!!!!!!!!!
Pratade med Eva Gödke efter racet om varför man bara tillämpade 110%
regeln i 250 racer, anledningen var att skillnaden var störst i 250!
Då tyckte jag det inte är så konstigt när man blandar sveriges snabbaste
och B-förare i samma klass.
Sedan sa hon att det inte alls var ovanligt att man tillämpar den här regeln?
Och hon tyckte inte heller att det var dåligt att vi fick veta beslutet först
efter warm-upen!
Dom hade rätt att göra hur dom vill och jag var en dålig förare som bara
gnällde för att jag inte fick köra, hela depån vet att reglerna är så här!

Så ni kan väl reglerna???
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Vi har ju som sagt blivit fler i år. Häromåret/åren, var det ju typ bara jag som blev varvad, och då var det kanske aningen enklare att hålla koll, nu är det fler "långsamma" och vi är också inblandade i fighter.
Varvningar hör till, och precis som rs250rr skriver, det finns två sidor, inget är helt perfekt. Vi vill ju vara fler, samtidigt som det skapar vissa problem eftersom fartskillnaderna är stora.
Dock tycker jag man kunde samlat allihopa och tagit en diskussion, personligen tror jag alla i klassen hade låtit alla i starta om alla varit medvetna om problemet. Tycker som sagt det skötts extremt fult, det gick liksom inte fortare i toppen i år än det gjorde förra året.
Dock undrar jag om man tappat kollen på blåflaggen, jag fick en blåflagg under rejset, resten av tiden fick jag ägna stor del åt att kolla bakåt själv när det skulle bli dags för varvning igen..
 

racerskalman

And those who sneer will fade and die...
Gick med
15 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Honda RS250R -01, CBR600
Mopar skrev:
...dom hade rätt att göra hur dom vill och jag var en dålig förare som bara
gnällde för att jag inte fick köra, hela depån vet att reglerna är så här!

Så ni kan väl reglerna???

Javisst! Eller...? :confused:

Att kalla dig för en "dålig förare" för att Du ifrågasätter ett illa handlagt beslut är väl ändå botten!
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Mopar skrev:
Underligt att blåflaggen inte att funkade på racet när dom var så duktig på
att använda den på tidsträningen!!!!!!!!!
Pratade med Eva Gödke efter racet om varför man bara tillämpade 110%
regeln i 250 racer, anledningen var att skillnaden var störst i 250!
Då tyckte jag det inte är så konstigt när man blandar sveriges snabbaste
och B-förare i samma klass.
Sedan sa hon att det inte alls var ovanligt att man tillämpar den här regeln?
Och hon tyckte inte heller att det var dåligt att vi fick veta beslutet först
efter warm-upen!
Dom hade rätt att göra hur dom vill och jag var en dålig förare som bara
gnällde för att jag inte fick köra, hela depån vet att reglerna är så här!

Så ni kan väl reglerna???

Stämmer det att hon har uppträtt så arrogant mot dig så är det förjävla illa. Att hon dessutom hyser vanföreställningar om hur andra tävlingar arrangeras är också illa. Tack vet jag Make Love och hans organisation.......
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Mopar skrev:
Underligt att blåflaggen inte att funkade på racet när dom var så duktig på
att använda den på tidsträningen!!!!!!!!!

Det förvånade mig ordentligt. Under de tre race jag såg ( 250SP, 125R och 250R) så såg jag inte en enda blåflaggning från de fyra posteringarna längs med rakan och på baksidan. Första postering som flaggade var innan 90 gradersvänstern upp för krönet. Kanske därför de inte ville ha alla på banan med tanke på fartskillnaderna?

Mopar skrev:
Pratade med Eva Gödke efter racet om varför man bara tillämpade 110%
regeln i 250 racer, anledningen var att skillnaden var störst i 250!
Då tyckte jag det inte är så konstigt när man blandar sveriges snabbaste
och B-förare i samma klass.
Sedan sa hon att det inte alls var ovanligt att man tillämpar den här regeln?
Och hon tyckte inte heller att det var dåligt att vi fick veta beslutet först
efter warm-upen!
Dom hade rätt att göra hur dom vill och jag var en dålig förare som bara
gnällde för att jag inte fick köra, hela depån vet att reglerna är så här!

Så ni kan väl reglerna???

Att först betala 1100 i anmälningsavgift, 400 spänn för fredagsträning och 300 för el för att sedan bli förolämpad av den lokala tävlingsledningen är ju verkligen en bra grogrund för att få folk att komma tillbaka till den banan. Blev du sugen på att komma tillbaka nästa år?
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Goodstuff skrev:
Att först betala 1100 i anmälningsavgift, 400 spänn för fredagsträning och 300 för el för att sedan bli förolämpad av den lokala tävlingsledningen är ju verkligen en bra grogrund för att få folk att komma tillbaka till den banan. Blev du sugen på att komma tillbaka nästa år?
Sluta gnäll och börja gasa istället.

:tungan
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Goodstuff skrev:
Att först betala 1100 i anmälningsavgift, 400 spänn för fredagsträning och 300 för el för att sedan bli förolämpad av den lokala tävlingsledningen är ju verkligen en bra grogrund för att få folk att komma tillbaka till den banan. Blev du sugen på att komma tillbaka nästa år?
Skriv officiellt brev till Svemo, ragga namnunderskrifter till brevet. Nog för att arrangörerna är glada amatörer, men sunt bondförnuft måste man kunna begära.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
valmers skrev:
Skriv officiellt brev till Svemo, ragga namnunderskrifter till brevet. Nog för att arrangörerna är glada amatörer, men sunt bondförnuft måste man kunna begära.

Låter som en bra ide. Nån form av markering borde göras.
 

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös :-(
Teddy skrev:
Det är extra trist att detta händer i 250R eftersom det i den klassen har arbetats hårt och intensivt för att attrahera nya förare för att rädda klassen och bevara dess existens, att då ganska omgående sätta igång och sparka ut samma förare som man just ropat in tyder inte på något vidare långsiktigt tänkande.
Men det är ju som tur är bara Knutstorp som agerar på detta sett. Jämför fjolårets strykande av std600 med anledning av för få deltagare. Då en för säsongen ny klass som behövde få visa upp sig (det gick ju iof bra ändå).
Andra klubbar bjuder ju till och försöker få så många som möjligt ut på banan men Knudan agerar underligt på flera plan. Jag klagar dessutom ogärna på funktionärer men slöheten vid bärgning och konstiga flaggor på vissa posteringar var påtagligare än vanligt vid detta arrangemang.
 

Nordgren

Team ägare, fd racerförare
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Norra Sverige, Nykvarn ett sten kast från fjollträ
Hoj
Honda RS125 & 3xHonda TSR250 & Honda CBR900RR
Det var inte bra som det blev i Knutstorp. Det hade inget med TV-sändningen jag fixat att göra det vill jag klargöra först.
Förra året påtalade jag varan med att ha en förare som körde en SP-hoj på 1.15 tider och var utanför 120% men det gick inte att göra något så de och det hjälpte inte att prata med föraren heller.
Jag ville ha 115% regeln i Karlskoga då det var en förare på en SP-hoj som inte bara var långsam utan också uppträdde direkt farligt på banan. Då ville man inte ta bort honom utan lät honom starta, men han svartflaggades i racet efter att nästan tagit ut en av förarna som skulle varva honom.
Varvningar är svårt och racet som var i Linköping var mycket svårt med många varvningar och gulflaggor.
Till nästa år måste det finnas klara reglar som ska följas, men 110% är väl hårt medans 115% kanske är lite för slappt. Men det viktigaste är att det finns regler som man vet innan man kommer till banan
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Mopar skrev:
Pratade med Eva Gödke efter racet...

Sedan sa hon att det inte alls var ovanligt att man tillämpar den här regeln?
Och hon tyckte inte heller att det var dåligt att vi fick veta beslutet först
efter warm-upen! Dom hade rätt att göra hur dom vill och jag var en dålig förare som bara gnällde för att jag inte fick köra, hela depån vet att reglerna är så här!

Man tror knappt sina ögon!

Att dessa tävlingar är beroende av ideelt organiserade människors välvilja betyder inte att dessa kan bete sig fullständigt oprofessionellt - och arrogant.

Sviestadloppet som arrangerades av LMS var ett föredöme så som jag upplevde det. Det flaggades bra, besiktningen var noggrann, tiderna hölls och informationen var bra.

På Gelleråsen genomfördes beskitningen på ett löjligt slött sätt och jag vet minst en person som fick ett ok-märke av besiktningsmannen att sätta på sin hoj utan att behöva visa upp hojen!

Tycker det är en jättebra idé att skriva till Svemo och informera om händelsen så att de som inte har vett och förstånd att arrangera en RR-tävling sorteras bort.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
har sagt det förut och säger det nu igen, förarförening!
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Nordgren skrev:
Det var inte bra som det blev i Knutstorp. Det hade inget med TV-sändningen jag fixat att göra det vill jag klargöra först.

Det var en spekulation om anledningarna till varför man erbjöd oss att köra fem varv. Att man hellre ser ett startfält med 22 förare istället för 18 tex. Varför ville man göra en överenskommelse med oss förare om att vi självmant skulle gå in i depå efter fem varv istället för att följa regelboken och svartflagga förarna om det blir farligt? För att det ser snyggare ut kanske?
Ett annat skäl för att ge oss fem varv var kanske att de ville ge oss något mer än kval och warm-up för startavgiften.

Jag valde att inte starta eftersom det kändes som en bjudning med armbågen. När starten gick var jag dock sur för att jag inte var där ute och försökte visa tävlingsledningen attd e kanske tagit ett felaktigt beslut genom att köra så bra som jag kände att jag kunde efter warm-upen.

Observera att jag inte vet varför man kom med det erbjudandet utan att jag bara spekulerar.


Jättebra jobbat av dig att du fick dit Viasat! :tummenupp

Nordgren skrev:
Förra året påtalade jag varan med att ha en förare som körde en SP-hoj på 1.15 tider och var utanför 120% men det gick inte att göra något så de och det hjälpte inte att prata med föraren heller.
Jag ville ha 115% regeln i Karlskoga då det var en förare på en SP-hoj som inte bara var långsam utan också uppträdde direkt farligt på banan. Då ville man inte ta bort honom utan lät honom starta, men han svartflaggades i racet efter att nästan tagit ut en av förarna som skulle varva honom.
Varvningar är svårt och racet som var i Linköping var mycket svårt med många varvningar och gulflaggor.
Till nästa år måste det finnas klara reglar som ska följas, men 110% är väl hårt medans 115% kanske är lite för slappt. Men det viktigaste är att det finns regler som man vet innan man kommer till banan

Det viktigaste är väl att reglerna sköts konsekvent? Om man tittar i gamla resultat så är det tex en del av de förare som är snabba i de olika racerklasserna idag som vid olika tävlingar inte klarat en 110% gräns. De förarna fick då köra och de har ju inte blivit långsammare av det.

En annan spekulation som kan vara intressant är ju ett fullt tänkbart scenario. Ponera att det är stenhård %-gräns vid alla SM nästa år. Ponera att förare X som är med i topp femstriden kraschar på första kvalets andra varv och sedan får maskinstrul på andra kvalets tredjevarv och slutligen endast har en noterad bästa-tid som faller utanför %-gränsen.
En inte helt enkel situation för tävlingsledningen att sköta. De vet att han är snabb och således ingen risk vid varvningar men kan de låta honom starta och inte de eventuella andra förare som inte klarar %-gränsen pga bristande fart?

Är mötesprotokollen offentliga handlingar?

R2 skrev:
har sagt det förut och säger det nu igen, förarförening!

I nämnda fall hade det nog inte gjort till eller från eftersom åsikterna om hur man ska sköta dylika fall verkar vara väldigt olika även förarna emellan.
 
Last edited:
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top