Nordgren skrev:
Det var inte bra som det blev i Knutstorp. Det hade inget med TV-sändningen jag fixat att göra det vill jag klargöra först.
Det var en spekulation om anledningarna till varför man erbjöd oss att köra fem varv. Att man hellre ser ett startfält med 22 förare istället för 18 tex. Varför ville man göra en överenskommelse med oss förare om att vi självmant skulle gå in i depå efter fem varv istället för att följa regelboken och svartflagga förarna om det blir farligt? För att det ser snyggare ut kanske?
Ett annat skäl för att ge oss fem varv var kanske att de ville ge oss något mer än kval och warm-up för startavgiften.
Jag valde att inte starta eftersom det kändes som en bjudning med armbågen. När starten gick var jag dock sur för att jag inte var där ute och försökte visa tävlingsledningen attd e kanske tagit ett felaktigt beslut genom att köra så bra som jag kände att jag kunde efter warm-upen.
Observera att jag inte vet varför man kom med det erbjudandet utan att jag bara spekulerar.
Jättebra jobbat av dig att du fick dit Viasat!
Nordgren skrev:
Förra året påtalade jag varan med att ha en förare som körde en SP-hoj på 1.15 tider och var utanför 120% men det gick inte att göra något så de och det hjälpte inte att prata med föraren heller.
Jag ville ha 115% regeln i Karlskoga då det var en förare på en SP-hoj som inte bara var långsam utan också uppträdde direkt farligt på banan. Då ville man inte ta bort honom utan lät honom starta, men han svartflaggades i racet efter att nästan tagit ut en av förarna som skulle varva honom.
Varvningar är svårt och racet som var i Linköping var mycket svårt med många varvningar och gulflaggor.
Till nästa år måste det finnas klara reglar som ska följas, men 110% är väl hårt medans 115% kanske är lite för slappt. Men det viktigaste är att det finns regler som man vet innan man kommer till banan
Det viktigaste är väl att reglerna sköts konsekvent? Om man tittar i gamla resultat så är det tex en del av de förare som är snabba i de olika racerklasserna idag som vid olika tävlingar inte klarat en 110% gräns. De förarna fick då köra och de har ju inte blivit långsammare av det.
En annan spekulation som kan vara intressant är ju ett fullt tänkbart scenario. Ponera att det är stenhård %-gräns vid alla SM nästa år. Ponera att förare X som är med i topp femstriden kraschar på första kvalets andra varv och sedan får maskinstrul på andra kvalets tredjevarv och slutligen endast har en noterad bästa-tid som faller utanför %-gränsen.
En inte helt enkel situation för tävlingsledningen att sköta. De vet att han är snabb och således ingen risk vid varvningar men kan de låta honom starta och inte de eventuella andra förare som inte klarar %-gränsen pga bristande fart?
Är mötesprotokollen offentliga handlingar?
R2 skrev:
har sagt det förut och säger det nu igen, förarförening!
I nämnda fall hade det nog inte gjort till eller från eftersom åsikterna om hur man ska sköta dylika fall verkar vara väldigt olika även förarna emellan.