Kvalité-hjälm (onroad), Tacksam för tips!

Dr mc

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
99, Suzuki sv650su
Hej,
Är i behov av en bra hjälm, till okey pris. Har tittat runt lite och både shoei och arai passar. Vill veta vad det är man betalar för, t.ex när man köper en Shoei X-spirit och är det värt priset?
Dessutom tacksam för tips för var på nätet man kan handla billigast.
Tack på förhand.
Mvh/
Dr mc :brinnerup

Quazar

BikerBoyz
Gick med
6 May 2008
Hoj
ingen
Att den sitter rätt är ju A och O. Sen ökar väl priset ju lättare hjälmen blir, ju mindre brus du får i öronen och andra småsaker. Är det värt priset är ju upp till var och ens ekonomiska situation. Hade jag överflöd med pengar skulle jag lätt ta en för minst 7-8k.

Att skriva här är som att be om att få svar som "åk till närmaste återförsäljare din snåla jävel", då vi självklart vill ha kvar våra lokala mc-försäljare,verkstäder och affärer där man kan testa och få precis den storlek och passform man vill ha på sina grejer

GSX-R-Mikko

Vill mycket, Kan inget...
Gick med
12 Aug 2007
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07
Jag har en Shoei X-spirit och skulle köpt den oavsett pris!
För det spelar ingen roll hyr dyr eller billig hjälmen är, det viktigaste är att hjälmen sitter där den ska!

Hade en XR-1000 innan, jättenöjd men blev för stor för mig.
Köpte då X-spirit och köpte större kindkuddar sitter som gjutet.
Har testat de flesta märken, AGV, Nolan, X-lite, Soumy, Arai, Marushin u name it, men X-spirit satt bäst!

diver6

Lite äldre, lite klokare.. hoppas jag ;)
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Ducati Diavel -11 Yamaha XJR 1300 -02 KTM 400 EXC -07 Honda CB 125 K3 -70
Provade hjälmar så jag var rent skinnflådd i pannan... låt din huvudform avgöra! Har en X-Spirit jag oxå och e´skitnöjd men den passar inte alla huvudformer.
Klot eller ägg? sa Swedie till mej och då stämde Shoie bäst.

... det är att testa, testa, testa, finns ingen genväg att hitta "sin" hjälm :tummenupp

whitebeard

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2009
Hoj
95 kawasaki ninja
hjälm

En lätt hjälm med enastående komfort= Uvex Onyx Carbone eller Onyx GP Carbone ,Kolfiber rakt igenom ,cool max inner ,imfritt visir,repfritt,väger nada,marknadens lättaste racing hjälm? 950 gr för xs,s, 1000 gr för m ,l 1050gr för xl,xxl.

www.tourrent.se

marinmo

Kör med Jofa-hjälm som enda skydd
Gick med
28 May 2008
Hoj
VFR 800 ABS -02
Kvalité = en hjälm som skyddar bra = en hjälm som fått ett bra betyg här. Passform är såklart extremt viktigt även det, en hjälm med 2 stjärnor skyddar bättre än en med 5 stjärnor om den senare sitter som skit. Prova prova prova. Själv köpte jag en AGV S-4 då den satt bra, var säker och såg bra ut. :)

Dr mc

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
99, Suzuki sv650su
Tack för alla tips, snål är jag inte men inte dum heller :)
Ja då blir det väl bara att gå och prova. tack än en gång. Hade ni tips om sidor, tages tacksamt emot.
Mvh och trevlig körning

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
En hjälm kategoriseras ur säkerhetssynpunkt olika beroende på vem du frågar. Vissa sorterar hjälmar efter pris, andra efter resultat i "oberoende" tester, en tredje part kanske skaffar sig en egen uppfattning genom att titta på material och hur hjälmen är gjord.

Det som är gemensamt för alla hjälmar är att de måste sitta rätt för att ge maximalt skydd. Fodret och hjälmens skal skall på bästa möjliga sätt vara format efter just din skalle. Vilken hjälm som har just detta skal får man fram genom att prova ett stort antal hjälmar, och om man är osäker på hur en hjälm skall sitta ska man fråga någon som vet (förhoppningsvis personalen som säljer hjälmarna).

Mitt tips för dig som bor i Stockholm är att åka till RPM-MC, fd MC-Poolen, Pelle där har erfarenhet, är intresserad och kan förklara hur hjälmen skall sitta samtidigt som han har ett bra utbud. Han kan även tala om vilka vilken kategori ur säkerhetssynpunkt han tycker är viktigast, på gott och ont.

lindman

Ajko for the sound
Gick med
25 May 2009
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
MC Varuhuset åk ditt def bästa tipset eller handelsboden på västberga alle 1

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Jag tycker KBC´s dyrare sortiment ~3000-4000kr är fruktansvärt prisvärda och bra hjälmpar. Ventilerar bra , dämpar brus och väger inget nämnbrat, även så bra kvalité på visir anordning.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...