Kvalité på ktm lc8 motorn?

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Lc8:an har ju funnits ett tag nu först i 950 adventure och sen med lite större borr i superduken. Men också i 950 supermoto/superenduro
Tycker sällan att man ser hojar som gått mer än 2000-3000 mil.
Motorn har väl haft en hel del barnsjukdomar med oljeläckage osv och rykte att ha begränsad kvalité. Inte många äventyrare som kör ktm adventure jämfört med BMW:s motsvarighet 1200 gs.

Är det någon som kör en lc8:a som gått problemfritt över 7000 mil?

Någon som vet om tidningen motorad gjort ett 5000-milatest på lc8:an?
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Oljeläckage vet jag inte något om att LC8'n skulle haft men visst hade den en hel drös barnsjukdomar i början. Det var en rätt blandad kompott av fel. Felaktiga topplocksmuttrar, vattenpumpsaxlar i dåligt material, usla bakbromsar och lite sånt. Det är något som dock är åtgärdat på de senare årsmodellerna.

Angående "äventyrare" så undrar jag var du hittar den faktan nånstans. Läst otroligt många Ride Reports med folk som kör 950 Adventuren och det verkar som den fungerar bra även på längre resor. Det jag personligen inte gillar är att en hoj som är äventyrligt riktad är så jävla korkat konstruerad gällande service.

För att sammanfatta de flestas åsikt på www.advrider.com så.. Vill du ha kvalité, köp BMW. Vill du ha själ, köp en KTM.

[edit] Här har du lite att läsa.
http://www.advrider.com/forums/forumdisplay.php?f=34
http://forum.soe.se/showthread.php?t=20818
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Långtestad av motorrad i nr 16 år 2005 i tyska utgåvan.. (950 adv). Ligger näst sist, enkom ducati är värre... Sämst betyg fick den i antal verkstadsbesök/ haveri samt /skick..

Kan ju varit ett måndagsex..
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Långtestad av motorrad i nr 16 år 2005 i tyska utgåvan.. (950 adv). Ligger näst sist, enkom ducati är värre... Sämst betyg fick den i antal verkstadsbesök/ haveri samt /skick..

Kan ju varit ett måndagsex..

..eller snarare en tidig modell utan alla TSB's, eller vafan KTM kallar dom, gjorda. Ska jag vara ärlig så har jag haft lite små fel på mina två LC8 jag haft men det skiter jag i för det är en underbar motor. Har alltid fått det fixat på garantin utan strul från KTM's håll.

[edit] Heh.. Hittade en lista på "known issues". Finns lite att läsa. :näsblod
http://ktm950.info/how/ktm_950_issues.html
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Långtestad av motorrad i nr 16 år 2005 i tyska utgåvan.. (950 adv). Ligger näst sist, enkom ducati är värre... Sämst betyg fick den i antal verkstadsbesök/ haveri samt /skick..

Kan ju varit ett måndagsex..


hmmm... Det var väl lite det man misstänkte.

..eller snarare en tidig modell utan alla TSB's, eller vafan KTM kallar dom, gjorda. Ska jag vara ärlig så har jag haft lite små fel på mina två LC8 jag haft men det skiter jag i för det är en underbar motor. Har alltid fått det fixat på garantin utan strul från KTM's håll.

[edit] Heh.. Hittade en lista på "known issues". Finns lite att läsa. :näsblod
http://ktm950.info/how/ktm_950_issues.html

Ja det var ju en ganska mustig lista...
Bra att du fått allt fixat på garantin. Men det är bara två års garanti va?
Har KTM återkallat hojarna du haft för kända fel innan de uppkommit?
 
Last edited:

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Ja det var ju en ganska mustig lista...
Bra att du fått allt fixat på garantin. Men det är bara två års garanti va?
Har KTM återkallat hojarna du haft för kända fel innan de uppkommit?

Du månste ju dock tänka på att det där är samtliga fel som funnits till och från, på en helt ny hojmodell, sedan 2003. vet inte hur det är på nya hojar nu men på den jag har blev garantin förlängd till tre år vilket räddade mig från en nätt summa på 24.000:- i somras.

KTM har inte återkallat någon för mig men det ska kollas om alla uppgraderingar är gjorda vid service och det har funkat bra.
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Du månste ju dock tänka på att det där är samtliga fel som funnits till och från, på en helt ny hojmodell, sedan 2003. vet inte hur det är på nya hojar nu men på den jag har blev garantin förlängd till tre år vilket räddade mig från en nätt summa på 24.000:- i somras.
.

Oj oj oj det låter ju riktigt skönt! Men vad gjorde dom för 24 000?
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Oj oj oj det låter ju riktigt skönt! Men vad gjorde dom för 24 000?

24.000:- var kostnaden för två nya topplock och 4 kamaxlar som på något märkligt sätt fått "repor". Därtill kom kostnaden för arbetet. Slängde upp en tråd med bilder i "Orange Crush" men det var ingen som någonsin hade hört talas om samma skada så det var nog rent oflyt.

Snygga va?
 

Bifogat

  • DSC00006 [800x600].JPG
    DSC00006 [800x600].JPG
    68.8 KB · Visningar: 711
Last edited:

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
24.000:- var kostnaden för två nya topplock och 4 kamaxlar som på något märkligt sätt fått "repor". Därtill kom kostnaden för arbetet. Slängde upp en tråd med bilder i "Orange Crush" men det var ingen som någonsin hade hört talas om samma skada så det var nog rent oflyt.

Snygga va?

Inga fina repor:mad:
Konstig att alla fyra kamaxlarna blivit repiga. Du måste haft någon riktigt stor metallflisa som åkte omkring i motorn...
 

AgentKent

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2011
Ort
Sundbyberg
Hoj
KTM 990 adventure -08
Snart tre år gammal tråd, men tar upp den igen.
,Jag har precis i dagarna köpt en 990 adventure -08, och var en aning skeptisk innan pga all skit jag läst om
LC8:an. Det jag läst var ca: 90% rykten. När jag fick fakta på bordet visade det sig att 23 hojar i Sverige drabbats av div kopplingskorgsknas,vattenpumpshaveri och dyl. Allt detta sedan 2003!!
Numera verkar dessa fel inte finnas kvar, och sköter man hojen enl boken så fungerar hojen.

Rätta mig gärna om ni tycker att detta inte stämmer. Uppgifterna kommer från en KTM mek som har statistiken från KTM.

/Kent
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Snart tre år gammal tråd, men tar upp den igen.
,Jag har precis i dagarna köpt en 990 adventure -08, och var en aning skeptisk innan pga all skit jag läst om
LC8:an. Det jag läst var ca: 90% rykten. När jag fick fakta på bordet visade det sig att 23 hojar i Sverige drabbats av div kopplingskorgsknas,vattenpumpshaveri och dyl. Allt detta sedan 2003!!
Numera verkar dessa fel inte finnas kvar, och sköter man hojen enl boken så fungerar hojen.

Rätta mig gärna om ni tycker att detta inte stämmer. Uppgifterna kommer från en KTM mek som har statistiken från KTM.

/Kent



Snackat med Ragge-raggush? (Din MC)

Nej, jag har haft ett par LC8or också, om än lågmilare, men aldrig haft några som helst problem. Och även om SDn inte gick mer än 1400 mil så var det mest bana och mkt "inspirerad" körning på dem milen. Lite extra oljebyten, rent & snyggt och välsmord kedja var mitt recept. Enda problemet jag ´hade var att den främre burken gick väldigt varm direkt på tomgång, men när vi mätte tempen både på tomgång och i bänk så var det enligt facit.

Hade jag råd att ha fler hojar hade jag inte tvekat att köpa en till.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
24.000:- var kostnaden för två nya topplock och 4 kamaxlar som på något märkligt sätt fått "repor". Därtill kom kostnaden för arbetet. Slängde upp en tråd med bilder i "Orange Crush" men det var ingen som någonsin hade hört talas om samma skada så det var nog rent oflyt.

Snygga va?

Intressant se reporna men jag tyckte de var "små". #
Vad händer om man inte gör nått åt såna här små repor????

Vad kör du på för olja? *

Brukar du låta motorn snurra en stund efter start innan du kör iväg?
I så fall ungefär hur länge?

# Jag har sett nått långtidstest in en Motorrad(?) Nov dec 2011, Jan 2012(?) av en annan hoj med små gropar i kammarna och det sa tillverkaren var inget att bry sig om. Som jag minns det.

* Det påstås att alla oljor är lika. Men är de det? Jämför bensin.

I ett test på Nardobanan 2010 var det flera Superbike som havererade.
Yamaha överhettning, Suzuki avkörd vevstake, KTM motorskador (man hade kört syditaliensk "95 oktan" trots KTM rekommenderar 98 oktan vid hårdkörning). MV Augusta????
Några hade inga problem alls BMW S1000RR, ZX-10R, CBR1000RR, Ducati 1198

Samma test 2011, alla hojar höll.
Och bensinen var tror jag Shell V-Power 98 eller 100 oktan.
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Körde ca 1,600 mil med min Superduke 2007 utan något annat fel än att bultarna som höll bakdrevet började vibrera loss. Rev även ner hojen och kollade ventilerna och de behöve inte justeras.
Superduken är den hoj jag haft som enligt mig haft bäst kvalite. Visst låter motorn en del mekaniskt (De gör visst det) men jag var mycet nöjd.
I och för sig så var jag noga med service och att varmköra ordentligt, men annars rastades den ganska hårt emellanåt både på bana och gata.
Jag tyckte kvaliten var bra och funderar på att skaffa en igen då jag saknar den.
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Haft 2st Superdukar , 2006 som gick ca 2000mil och en 2007a som gick 1600mil i min ägo och inga motor problem alls , och mitt personliga intryck är att motorn är mkt bra och hållbar . Man får tänka på att en Lc8 oftast körs mkt hårdare än andra motorer iom Sd ber om det så gärna :)

Mkt fina hojar som känns gedigna och passar bra till all körning ...ja iofs motorvägs åka är väl ingen höjdare då hehe
 

unox

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2006
Ort
norrland
Hoj
ktm 950 SE
Jag har haft en Superenduro som fick pitting i en kamaxel. Hojen hade gått 1200mil och var servad enligt bok på KTMverkstad.
Upptäckte skadan när jag skulle göra första hemmaservicen så jag vet inte ifall skadorna hade funnits där länge.
Det var iaf inte helt superovanligt då det fanns en tråd i ämnet på advrider.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag köpte Motorrad 2011 Långtest special med 10 st långtidstester 5000mil. Min reflektion efter läst några tester är att många av hojarna hade skador som dina, lätta repor. Eller mycket värre.
Exempel ER-6: Kawasaki tar ställning till de markanta reporna i kamaxellagren hos kolvbultar och vevstakarnas storändar."Det kan möjligen bero på mycket körning över korta sträckor med många kallstater......Trots detta ligger all lagerställena inom monteringstoleranserna."
Exempel Suzuki M1800: De djupa spåren i vevstakslagret kan orsakats av överbliven rest vid tillverkningen.
Exempel BMW K 1300: Även i lagerskålarna till höger vevstake finns ett spår som orsakats av ett spån. OBS motor som bara gått 2700mil. Motor 1 utbytt efter 2300mil sedan kopplingskorgen "exploderat" i 250km/h. Och fyllt Motor 1 med metallspånor.
Exempel KTM 690:. KTM tar ställning: till pittingen hos växellådsdreven för 4an och 6an. "För bästa möjliga livslängd rekommenderar vi Motorex Cross Power 10W-60 olja"
Exempel Honda Fireblade: Honda tar ställning till oljeförbrukningen. "Den noterade oljeförbrukningen på 0,3 liter/100mil är inget farligt värde. Det är lätt fylla på för mycket olja som då blåses ut genom luftfilterboxen och förbränns i motorn"
Honda tar ställning till alla avgasventiler otäta."Vi har inte funnit liknande fall på marknaden" (Min kommentar: "Helt enligt grundkursen i supportsvar för kundfrågor")
Exempel Yamaha YZF-R1: Yamaha tar ställning till att kamaxlarna där ett par nockar har slitits över gränsen. "Enligt vår mening och enligt alla rekommendationer kan man utan vidare montera kamaxlarna igen."

Jaha det var exempel från 6 av 10 testade hojar. Läs själv.
 

patrikrova

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2012
Ort
Nykvarn
Hoj
Honda VFR 800FI 99a
Halojsan
Har precis köpt mig en 950 adventure 04 letade efter fakta kända problem mm
LC8 motorerna har i vissa fall haft gjutsand kvar från tillverkningen som hamnat i motorn och nöter ner vattenpump mm
här kommer en bra att ha länk http://ktm950.info/
är själv supernöjd med hojen går som ett skott och lätt att hantera. Bytte från en gsx1400 och innan den körde jag MT-01
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top