kvalitet bromsskivor?

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Nu är det dags att ebay:a hem ett set skivor till min Aprilia RSV1000R -02, mestdels för banbruk, men även en del gata.

Vågar man köpa dessa skivor i tron att de presterar på toppnivå?

http://cgi.ebay.co.uk/Aprilia-RSV-T...05?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item43a41a898d

Eller ska jag ta ett märke som jag iaf vet gör vettiga belägg?
http://cgi.ebay.co.uk/APRILIA-RSV10...88?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item3a5ca49ff0

Eller ska jag skippa wave helt och hållet, och ersätta min krokiga högerskiva med en Brembo original (begagnad isf) - ger detta samma bromsförmåga och fadingegenskaper som de två listade ovan?
 

Lawson

Medlem
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Åsa
Hoj
Yamaha R1
Jag har provat flera modeler av wave skivor från dyra märkes skivor till kina skivor och alla har funkat bra. På min aprilia nu kör jag orginal och tycker dom är grymt bra och där skulle jag inte bry mig om något annat.
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Jag har provat flera modeler av wave skivor från dyra märkes skivor till kina skivor och alla har funkat bra. På min aprilia nu kör jag orginal och tycker dom är grymt bra och där skulle jag inte bry mig om något annat.

Jag tvivlar inte på att original håller bra stålkvalitet, men har man inte nytta av den ökade kylningen waveskivor ger? Jag har hittills haft problem med att bromsarna fade:ar bort totalt vid hårt banåka oavsett vilka belägg jag kör med, har tom. varit ute i sanden några gånger pga bromsfade. Nu senast när bromsarna tog slut så slog sig höger framskiva skev av värmen trots nyrenoverade ok med bytta packningar/vätska, som jag verifierat rör sig lätt både före och efter haveriet.
 

Lawson

Medlem
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Åsa
Hoj
Yamaha R1
Jag tvivlar inte på att original håller bra stålkvalitet, men har man inte nytta av den ökade kylningen waveskivor ger? Jag har hittills haft problem med att bromsarna fade:ar bort totalt vid hårt banåka oavsett vilka belägg jag kör med, har tom. varit ute i sanden några gånger pga bromsfade. Nu senast när bromsarna tog slut så slog sig höger framskiva skev av värmen trots nyrenoverade ok med bytta packningar/vätska, som jag verifierat rör sig lätt både före och efter haveriet.

Jag hade samma problem helt plötsligt på aprilian på en bankörning. Jag hade ett pirat broms handtag som gjorde att det låg på. Mer och mer när bromsarna blev varma sämre broms verkan till helt sluta att funka.
Sen en annan sak som jag råkade göra på R1 var att byta belägg utan att skruva los locket på olja behållaren på styret. Detta med förde att bromsarna låg på och gick varma.
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Jag har oxå haft en krokig skiva på min RSV1000R fälg.
Detta är, eller var, tydligen ett vanligt problem som blev bättre när Aprilia böt från Bremboskivor till skivor från Sunstar.
En enkel modifiering som kan göras INNAN naven slår sig är att böja fjäderbrickorna lite samt att tvätta nitarna ofta så att dom inte kärvar ihop.
Bifogar en länk som jag bla fått informationen från.

http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=31289&highlight=front+brake+trouble

Så om man böjer fjäderbrickorna lite samt tvättar skivorna regelbundet så ska man slippa att få krokiga skivor. Jag har inte hunnit prova själv ännu men modifieringen är utförd. Väntar nu bara på att det ska bli varmt å skönt.
Lycka Till:tummenupp
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Jag hade samma problem helt plötsligt på aprilian på en bankörning. Jag hade ett pirat broms handtag som gjorde att det låg på. Mer och mer när bromsarna blev varma sämre broms verkan till helt sluta att funka.
Sen en annan sak som jag råkade göra på R1 var att byta belägg utan att skruva los locket på olja behållaren på styret. Detta med förde att bromsarna låg på och gick varma.

Inget av det där finns på min hoj, allt är (flera gånger) verifierat att fungera hydrauliskt sett.

Jag har oxå haft en krokig skiva på min RSV1000R fälg.
Detta är, eller var, tydligen ett vanligt problem som blev bättre när Aprilia böt från Bremboskivor till skivor från Sunstar.
En enkel modifiering som kan göras INNAN naven slår sig är att böja fjäderbrickorna lite samt att tvätta nitarna ofta så att dom inte kärvar ihop.
Bifogar en länk som jag bla fått informationen från.

http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=31289&highlight=front+brake+trouble

Så om man böjer fjäderbrickorna lite samt tvättar skivorna regelbundet så ska man slippa att få krokiga skivor. Jag har inte hunnit prova själv ännu men modifieringen är utförd. Väntar nu bara på att det ska bli varmt å skönt.
Lycka Till:tummenupp

Jag brukar rycka i skivorna i sidled lite då och då och har aldrig känt att mina sitter det minsta fast, närmast så att det rasslar så i sidled att det är oroande. Jag upplevde heller aldrig att bromsarna pulserade, bromsverkan tog bara mer och mer slut. Oftast hade jag nog kvar för stoppies i slutet av rakan givet att jag uppbådade all min underarmsstyrka, men nån gång ibland gick det bara inte att få stopp på hojen. Sista gången jag åkte (samma runda som senaste motorraset) började bromsen pulsera mer och mer, och det hjälpte inte ens att släppa bromsen, hojen gjorde en stoppie i slutet av varje inbromsning även efter att man släppt bromsen. Detta utan att ha mycket bromsvätska i, med nyrenoverade bromsok som även efteråt löpte lätt, och utan att ha blockerat hål i bromspumpen.

Skivan slår nog säkert 2mm i sidled och 3mm i radiellt led som det är nu. Har redan verifierat att navet är rakt och centrerat, medans ytterbanan i stål är skev i alla riktningar, och har rejäla insvarvade spår i sig som jag inte sett innan sista åkturen. Ytan på skivan var även helt nerkletad med smält material från bromsbeläggen, såpass att jag fick blästra ytan för att få det rent nog för inspektion.
 
Last edited:

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Sista gången jag åkte började bromsen pulsera mer och mer, och det hjälpte inte ens att släppa bromsen, hojen gjorde en stoppie i slutet av varje inbromsning även efter att man släppt bromsen.

wow, spännande :skrämd
Jag vet vad du skrev tidigare men i det läget tycker jag att du ska försöka få ihop slantar till ett par ISR skivor ändå.
Det är fel delar att snåla in på.
Hur du än gör så lycka till iaf :tummenupp
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
wow, spännande :skrämd
Jag vet vad du skrev tidigare men i det läget tycker jag att du ska försöka få ihop slantar till ett par ISR skivor ändå.
Det är fel delar att snåla in på.
Hur du än gör så lycka till iaf :tummenupp

Beställde ett par Armstrong wave-skivor igår. Klart att skräpet måste bytas ut - det insåg jag på ganska tydligt sätt redan sista rundan..

Gällande uppkomsten av beläggkletet så blev det så sista bankörningen (troligen mot slutet), rundan efter åkta jag landsväg och försökte bromsa bort resterna från skivorna med ofrivilliga stoppies som resultat.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top