KVD - bra eller analöppning?

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Ja, som rubriken lyder.

Letar, som nämns i annan tråd, bil just nu. Kollar lite på kvd.se och det är ju onekligen trevliga budnivåer på en del av objekten, har även två polare som har köpt där för en 3-4 år sedan och var nöjda. Ja jag vet att det tillkommer 2-3000 spänn i klubbavgift eller något likart men tycker det ändå ligger ganska långt under dom priser som handlare och privatpersoner tar på blocket (och jag är värdelös på att pruta), objekten är välbeskrivna ner till minsta nedslitning i stolarna och att dom inte är rekondade skiter jag i, gör också att vissa skador inte döljs som dom ofta görs hos handlare.

Så kan man göra ett fynd där ano 2013? Söker jag efter negativt om kvd så hittar jag antingen artiklar som denna http://www.vibilagare.se/nyheter/hogsta-budet-kan-bli-dyrt-38545 som ungefär säger att det är lätt att ryckas med i budgivningar, att man ska kolla säljaren och dess garantier och att man ska lägga till 10' på priset för att få jämfört med handlare/blocket, men även om jag gör det så tycker jag priserna ligger bra till.

Ja, och sen finns det diskussionstrådar där en massa människor råkar veta att kvd bara säljer crap (utan några referenser) medan en massa andra människor har gjort sin livs bästa affär där. Ja och en massa kommentarer att "för två år sedan kunde man göra fynd där men nu är allt upptrissat", där "två år sen" gäller oavsett hur många år gammalt inlägget är.

Så ni som budat och ännu hellre handlat på auktionerna säg senaste året, blir det bara överpriser minuterna innan stängning, var objekten felbeskrivna eller är det bra skit?

Edit: Ja, jag har även kollat några slutpriser, men nu har jag blivit mer påläst på vissa objket som ska gå under klubban dom närmsta dagarna så då kommer jag få bättre koll på exakt vad som ingår etc på slutpriserna, nu vet jag mer enbart bilmodell, årsmodell, miltal, pris.

Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Ja, som rubriken lyder.

Letar, som nämns i annan tråd, bil just nu. Kollar lite på kvd.se och det är ju onekligen trevliga budnivåer på en del av objekten, har även två polare som har köpt där för en 3-4 år sedan och var nöjda. Ja jag vet att det tillkommer 2-3000 spänn i klubbavgift eller något likart men tycker det ändå ligger ganska långt under dom priser som handlare och privatpersoner tar på blocket (och jag är värdelös på att pruta), objekten är välbeskrivna ner till minsta nedslitning i stolarna och att dom inte är rekondade skiter jag i, gör också att vissa skador inte döljs som dom ofta görs hos handlare.

Så kan man göra ett fynd där ano 2013? Söker jag efter negativt om kvd så hittar jag antingen artiklar som denna http://www.vibilagare.se/nyheter/hogsta-budet-kan-bli-dyrt-38545 som ungefär säger att det är lätt att ryckas med i budgivningar, att man ska kolla säljaren och dess garantier och att man ska lägga till 10' på priset för att få jämfört med handlare/blocket, men även om jag gör det så tycker jag priserna ligger bra till.

Ja, och sen finns det diskussionstrådar där en massa människor råkar veta att kvd bara säljer crap (utan några referenser) medan en massa andra människor har gjort sin livs bästa affär där. Ja och en massa kommentarer att "för två år sedan kunde man göra fynd där men nu är allt upptrissat", där "två år sen" gäller oavsett hur många år gammalt inlägget är.

Så ni som budat och ännu hellre handlat på auktionerna säg senaste året, blir det bara överpriser minuterna innan stängning, var objekten felbeskrivna eller är det bra skit?

Edit: Ja, jag har även kollat några slutpriser, men nu har jag blivit mer påläst på vissa objket som ska gå under klubban dom närmsta dagarna så då kommer jag få bättre koll på exakt vad som ingår etc på slutpriserna, nu vet jag mer enbart bilmodell, årsmodell, miltal, pris.

Som köpare rekommenderar jag att du kollar objekten live. Mycket som står som inre är sant, påpekas bör att även negativa omdömen inte stämmer, viket kan bli positivt om man kan åka och kolla.

Som säljare kan jag påstå att dom är röriga med dålig organisation. Mycket blir även osålt då reservationspriserna inte överskrids.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Tycker nog det blivit ganska glest mellan fynden på kvd. Det var bättre tidigare när dom annonserade mindre och färre personer kände till dom.

Sen tror jag inte det är mer lik där än någon annanstans. Bilarna är ju besiktade och jag tror att de personer som säger "crap" är nog sådana som istället köper samma bil hos handlare några veckor senare när samma bil beskrivs som "fin" i annonsen.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Känner två stycken som handlat via KVD. Den ena köpte en BMW 5 serie av nyare modell. Det visade sig vara något fel på bilen som inte tagits upp i deklarationen och detta tog KVD på sig utan några som helst problem. Faktum är att det byttes mer än vad som egentligen var nödvändigt. Han var givetvis väldigt nöjd med köpet. Den andra vännen köpte en skåpbil som visade sig ha en mer anmärkningar än vad som framgått. KVD visade kalla handen. Han är således inte alls nöjd med KVD och lär nog inte göra fler affärer med dem i framtiden. Själv har jag ingen som helst erfarenhet av dem så jag är neutral. Vad man hört som andra redan varit inne på är att det är svårt att hitta några verkliga fynd numera. Det är alldeles för många som är inne och bevakar det som säljs via KVD.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Tackar för input. Kanske ska tillägga att de bilar jag letar efter är så pass nya att de fortfarande har nybilsgaranti.

Ska kolla vad de verkliga slutpriserna blir den närmsta tiden och se och jämföra med blocket, ligger de mer än 20' under så blir det intressant. Tyvärr ligger dom flesta intressanta objekt i andra delar av Sverige och även om KVD kör ner för några tusingar så blir det ju problem om det blir tjafs om skicket, dom pengarna får man betala vad som än händer.

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu
Pappa handlade en lastbil via KVD, och en slang som leder kopplingsvätska pajade ganska direkt efter att vi köpt den - de gav oss två val, antingen häva köpet eller låta dem laga den. De lagade den, och vi blev nöjda.

Men tycker helt klart att du bör kolla på objekten själv innan budgivning, som nämnts i tråden.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Om man nu vill buda på bil finns även netbil.se som verkar hamna något lägre i slutpris. Dock inte handlat där.

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Svärfar kör en hel del bilar till kvd's olika anläggningar runt om i sverige och enligt honom som leverar bilar till dem bör man kolla på objekt som säljs uteslutande från göteborg/kungälv om man nu är intresserad av att handla bil av dem även om han tycker att bilarna dom säljer allt som oftast är rena rasen, som ngn sa, bäst är att kolla in bilarna live!

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Jag köpte min bil där ca 15-20' billigare(köpte för 58') än vad motsvarande bil kostar hade kostat på Blocket. Trots att den numera närmar sig tioårssträcket har den varit så gott som felfri. Alla fel (och några till) hade redovisats i besiktningsbeskrivningen innan köpet..
Då de oftast säljer bilar åt leasingföretag och andra så har de själva inget att vinna på att försöka mörka fel, tvärtom är det ju endast när man hittar fel som inte deklarerats som man med enkelhet kan häva köpet. Så ur ett lekmannaperspektiv är ju de bilarna ett säkrare köp än valfritt privatköp.
Min upplevelse är att bilarna ofta är välservade men inte så kärleksfullt behandlade f.ö. så bilarna kan vara lite sämre i finishen då jag fått för mig att folk inte bryr sig om att tvätta & vaxa sina leasing/firmabilar..
Som några nämner är det många gånger inte alls billigt att handla för dem utan det gäller att bestämma sig för några enstaka modeller som man kan priset på och sedan ha tålamod tills man lyckas göra något som skulle kunna liknas vid klipp.. För mig tog det nog 5-6 veckor innan jag lyckades få tag på min bil och under vilken tid budgivningarna nådda upp till och även förbi Blocket-priserna..

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Kan bara konstatera att en viss bil av en viss modell under kvällens budgivning gick 25-30000 billigare än vad jag hittat för motsvarande på blocket. Visst, man kan pruta lite på blocket och det tillkommer kostander men det känns ändå som köparen gjorde en bra affär.

Tyvärr är jag inte i landet för tillfället så jag hade ingen möjlighet att vara med och buda men det verkar ju som det dyker upp ett och annat intressant objekt och då är några till av "mina" intressanta objekt inte kvar, men pga tidsskillnad är det läggdags för mig. Däremot verkar BMW, Volvo och roligare Audis trissas upp rejält dom sista minuterna men nu är jag ju inte ute efter en sådan, var istället en tråkig vanlig medelkombi med tråkig motor och utrustning, precis vad jag har behov av.

Kollade förresten även netbil.se och fordonskammaren.se men utbudet var ganska klent och redovisningen kändes inte lika grundlig som kvd. Men jag fortsätter väl att hänga även där och på blocket, är ju lite kul att se vad som kommer in.

Men jag tackar för all input i tråden, såväl positiv som negativ. Alltid bra att veta vad det är man ska förvänta sig och hålla koll på.

Last edited:

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Det finns nog enstaka bra klipp men det mesta jag sett senaste 3åren har ju varit buckligt och repat skräp till samma pris som en bil i bra skick.
Folk verkar ju tro att deras listpriser är det man ska bjuda upp till :dummer

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Det är inte mer lotto att köpa något där än någon annanstans. Ibland vinner man, ibland förlorar man.
Sen är det lite mer "sport" att handla på auktion. En del gillar det andra inte.

Precis som i alla auktioner, finns det några enkla steg.

1. Bestäm dig för vad du vill ha

2. Titta helst IRL på objektet.

3. Bestäm dig innan vad du är beredd att ge och försök att inte gå högre :tungan

4. Syna objektet noga. Hittar du fel som inte står med är det inte omöjligt att det fixas till (se det som en bonus). Ska man ha så nytt som du ska ha så täcks väl i stort sett allt av garanti eller försäkring.

Lycka till!

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...