Du kanske har rätt! jag är faktiskt inte färdigutbildad eller har jobbat inom läkargrenen men jag har flera sjuksköterskevänner och de säger att du har fel med att de får ställa diagnoser. På alla sjukhus där de jobbar (Kungälvs sjukhus samt östra i gbg) så är det läkaren som bestämmer och de får givetvis ställa diagnoser, men aldrig yttra sig och ta beslut efter dem, det är läkaren som bestämmer.
Är du verkligen säker på att läkare får diagnostisera vad som? För jag har varit på vårdcentralen med min flickvän (som patient) och träffat en del läkare vid undersökning av eventuell malignt melanom samt en knöl vid örat (pga gammal örhänge) och de sade till oss att vi får inte ställa diagnosen utan vi remitterar vidare dig till ***.
Då har jag en fråga till dig, var det så att dessa läkare inte fick ställa diagnosen eller att de inte ville. En utav dem ställe en helt felaktig preliminär diagnos på örat : Cysta, men i verkligheten var det brosk-vävnad.
"Hjärtreparatör" är du cardiolog då? eller finns det en speciellt gren för den kirurgiska biten?
Man måste skilja på psykiatrisk och somatisk omvårdnad. Inom psykiatrin har läkaren ofta en ganska perifer roll i behandlingen av patienten och träffar denne ganska sällan och då för korta bedömningssamtal. Däremot träffar patienten andra legitimerade yrkeskategorier betydligt oftare och för längre möten det är kort sagt inte läkaren som känner patienten. Därvid är det vanligt att diagnosen sätts efter en utredning gjord av en icke läkare och denne sätter diagnosen. Sen är det fortfarande läkaren som är ansvarig för behandlingen och läkemedelsförskrivningen.
Ett utmärkt exempel är ADHD utredningar. En välgjord sådan tar 10-20h arbete av logopeder, psykologer etc. Jag som läkare träffar patienten 20min och ansvarar för eventuell förskrivning av Ritalin/Conserta.
Alla legitimerade läkare får sätta diagnoser och behandla tillstånd även utanför dennes specialitet under förutsättning att denne besitter tillräckliga kunskaper på området och behandlar i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet.
Doktorn i ditt fall har troligen inte känt sig komfortabel med att behandla patienten utan valde att remittera vidare. Enda säkra sättet att diagnostisera MM är att skära bort det och be en patolog titta på det i mikroskop. När det gäller öron så är det tekniskt lite meckigt att skära bort det på en vårdcentral och framförallt lite onödigt att göra om det inte behövs. Därför fick troligen en kollega som är hudläkare och därmed bättre på blemmor i hudkostymen titta på förändringen innan beslut om ev borttagande.
Hade det suttit på ryggen så hade troligen VC läkaren skurit bort det och skickat för analys. När analysen kom tillbaka med svaret broskvävnad hade patienten fått ett brev hem och läkaren hade satt diagnosen L84.9A.