Kvitto mc ställ

alex_112

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2007
Hoj
Honda CBR1000RR Repsol
tjena alla snälla :)

jag är på jakt efter ett kvitto på ett Alpine Star ställ till en polare som körde av vägen i somras o fick stället uppklippt :(

nu kräver tydligen försäkrings bolaget kvitto på både hjälm och ställ av någon anledning och det har man ju oftast inte kvar!

Så jag tänkte kolla om det fanns någon god hjärtad person här som skulle vilja dela med sig av sitt kvitto så min polare får ut ersättning för sitt ställ?

tacksam för allt jag kan få:)

//Fredrik

wilhelmo

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2006
Hoj
Kawasaki Versys 650, -07. Suzuki VX800, Husqvarna modell 24 -47
Betalade han kontant?
Annars skulle jag tro att försäkringsbolaget nöjer sig med kontoutdrag där butikens namn, datum och belopp framgår.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Om han får mitt kvitto, och jag sen vurpar och behöver kvittot själv, betalar han ersättning för mitt skinnställ då, eftersom jag inte får något från mitt försäkringsbolag utan kvittot?

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
De gånger jag varit i backen så har jag inte alltid behövt kvitto. Skickade in utrustningen till FB och fick ersättning med åldersavskrivning på 50-80% på det jag inte hade originalkvitton på.

Varför inte bara bita i det sura äpplet, lära sig läxan och inte försöka fuska till sig pengar när man gjort bort sig? Och som Hoztic skriver, om man själv klotar då?

Om man köpt begagnat så kanske man inte alltid får/kräver kvitto. Hur FB ställer sig till sånt vet jag inte.

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Får du ett kvitto på mer än du betalat o skickar det till fb då är det väl försäkringsbedrägeri?

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Det är viktigt att fb är generösa med ersättning av skyddsutrustning eftersom det sparar stora pengar för dom. Ett förstört skinnställ är bara småpengar för dom jämfört med krossade knän och svåra brännskador.

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Det skall gå utan kvitto om du kan uppvisa / lämna in de skadade produkterna.

Om man har ett kvitto med rabatt eller extra dyrt spelar ingen roll.
Man skall bli ersatt med "värdet" på produkten.

Att jag köpt en hjälm på rea har inget med saken att göra. FB kan inte kräva att jag skall hitta på rea igen.

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Hoj
Trampcykel...
Jag har ett par kvitton från COOP om det duger?:fakta

Seriöst, varför skulle någon offra sitt eget kvitto för att din kompis ska få ut pengar av FB?
Gissar på att du trollar lite?

Edit: Personligen förvarar jag mina kvitton vad gäller skyddsutrustning, garanti m.m. i en pärm där jag även har andra viktiga papper. Ingen dum idé för din polare i framtiden. Det är ju inte mjölk på ICA han köpt utan ett skinnställ för kanske 10k.

Last edited:

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
FB ska ersätta för skador om man är försäkrad för det... Typ skinnställ som har gått söder finns ju kvar, annat om de blivit stulet... Då behövs kvitto för ersättning...

Sen kan man undra varför försäkringar är så dyra när de finns dom som "saltar" sina kvitton på saker som är dyrare eller inte finns för att typ tjäna....

alex_112

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2007
Hoj
Honda CBR1000RR Repsol
herregud...

tack så mycket för alla ''roliga'' kommentarer men coop kvitto mm behövs inte! han hade ingen mat i någon väska med sig!

killen har brutit ryggen på två ställen och jag bad lite snällt om någon ville hjälpa till att lösa ett kvitto! jag begär inte att någon ska ''offra'' sitt kvitto utan det räcker bara med en kopia! och varför skulle inte det går att använda mer än en gång?

fb gör alla för att komma så billigt undan som möjligt.. själv köpte jag mitt ställ begagnat för ca 15k och det finns inga kvitto på det häller, men man har ju ändå betalt 15k och vill ju har någon slags ersättning för det? inte sant!

stockhaus

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2005
Hoj
Honda CBR600RR
Det framgår inte vart det är köpt, men om det är köpt i en butik så är det bara att gå dit med lite fika så brukar man kunna få en kopia på köpet.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
herregud...

tack så mycket för alla ''roliga'' kommentarer men coop kvitto mm behövs inte! han hade ingen mat i någon väska med sig!

killen har brutit ryggen på två ställen och jag bad lite snällt om någon ville hjälpa till att lösa ett kvitto! jag begär inte att någon ska ''offra'' sitt kvitto utan det räcker bara med en kopia! och varför skulle inte det går att använda mer än en gång?

fb gör alla för att komma så billigt undan som möjligt.. själv köpte jag mitt ställ begagnat för ca 15k och det finns inga kvitto på det häller, men man har ju ändå betalt 15k och vill ju har någon slags ersättning för det? inte sant!

Poängen är att om man tar någon annans kvitto och kopierar och skickar in så är det försäkringsbedrägeri. Du skall skicka in kvitto på DITT inköp. Inte någon annans.
Jag fick ut pengar för min hjälm när jag blev påkörd för två somrar sedan utan något kvitto. Istället skickade jag in hjälmen.

Jag skulle rekommendera att prata med försäkringsbolaget och kolla om det inte är OK om man talar om när stället är köpt och vad det är för ställ samt kanske dokumenterar med några bilder på det. Alternativt skickar in stället. Då borde dom kunna lösa det. Det funkade i alla fall för mig. det är bara att säga ärligt att man inte har något kvitto kvar. Dom flesta handläggare är mänskliga och försöker lösa situationen.

Om man däremot försöker hitta på egna genvägar och dom upptäcker det så blir det ett djäkla trilskande och då kommer dom att leta reda på alla fel dom kan.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
När jag behövt ersättning för trasiga kläder så har jag dumpat allt i en kartong och skickat till bolaget.

Båda gångerna jag behövt göra det så har jag fått tillbaka ersättning för inköpspriset eller mer. Detta utan kvitton.

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
herregud...

Jag hade samma problem med att jag hade tappat bort kvittot på hjälmen. Kvitton på resten hade jag.

Vad jag gjorde var att kontakta butiken och skaffade intyg från de istället. Tog en sekund för de att skicka ett intyg på mejl som jag vidarebefordrade till FB och vips allt var klart.

Så kolla om du bara kan få intyg från butiken av köpet. Butiken har inget att förlora på ett intyg heller.

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Min bestämda uppfattning är att försäkringsbedragare och andra tjuvar kan dra och knulla sina morsor.

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Går det inte att be butiken ta fram kvittot? Han lär väl veta inköpsdatumet på ett ungefär i alla fall? Går väl å leta på facebook eller sms historik annars för att hitta något man skrivit om inköpen.

NewMC

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2014
Hoj
2013 Kawasaki Z800e, Svart
Det skall gå utan kvitto om du kan uppvisa / lämna in de skadade produkterna.

Om man har ett kvitto med rabatt eller extra dyrt spelar ingen roll.
Man skall bli ersatt med "värdet" på produkten.

Att jag köpt en hjälm på rea har inget med saken att göra. FB kan inte kräva att jag skall hitta på rea igen.

Vad baserar du detta på? Jag frågar då mitt FB (Länsförsäkringar) gett mig besked om att de enbart ersätter vad jag betalat för min utrustning och inte det faktiska värdet. Vill ha lite mer kött på benen, kan du hänvisa till lagrum/försäkringsvillkor/prejudikat?

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
IF krävde 2011 inga kvitton. Hade inte kvitto på nått. Fick ut ca 28 000 för mina grejer. Skickade bild på allt så va de nöjda.

Pratade med Länsförsäkringar idag om mina glasögon som försvann i söndags. Mina förra för runt 4000kr var värda efter avdrag och självrisk 2056kr tillbaka till mig. Trodde ja.
Optikern har en drive nu, mina glas kostar 2000kr och bågarna 1700, jag behövde betala 1880 plus syn 195kr. Så.. Det slutade med att ja fick tillbaka 471kr efter självrisk..

Last edited:
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...