Kvitto mc ställ

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Min bestämda uppfattning är att försäkringsbedragare och andra tjuvar kan dra och knulla sina morsor.

Intressant att du tycker bedragare och tjuvar bör utöva incest, men vad har dte med tråden att göra?

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
En sådan som jag, som gärna lägger upp gamla hjälmar på hyllan - kvaddade eller ej, behöver inte skicka in hela hjälmen. Räcker att knipsa hakremmen och lägga i ett kuvert.
Bilsport/MC. Easy Peasy.

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Jag har aldrig varit med om att FB kräver kvitto. Visa vad det är för märke/modell av skinställ och hjälm och kolla sedan efter vad de kostar nya (eller likvärdiga) sedan räknar de av några % beroende på ålder.
Det står inget i försäkringsavtalet om att man måste inneha kvitto.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Ibland kan FB vara fyrkantigare än det fyrkantigaste, eller iaf den enskilda anala handläggaren.

För några år sen så gick en polare in i sidan på en bil och landade "mjukt" i sidan på en mötande bil med röntgenbilder som såg ut som ett flingpaket.

Räddningstjänsten flådde av skydden som det görs och i all hast vid städningen av olycksplatsen så försvann en av stövlarna.

Kan någon ens gissa följderna av detta? Ja man tror inte det är sant faktiskt.

Last edited:

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
Försäkringsbolagen är kass ibland. När sjukvården klippte sönder mina kläder blev det 25% av nypriset för en tröja som var ett halvår. 50% av nypriset för mina jeans. För mig var de värda mer, jag kan inte köpa motsvarande för de pengarna. Det kallar jag försäkringsbedrägeri.

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Kanske har haft tur men har haft oturen att prova både folksam och länsförsäkringar, båda gånger fick jag 100% utan avdrag för grejerna helt utan kvitto, fick bara skicka bild på vad som var trasigt. Att jag fick 100% kan iofs bero på att jag vid samtalen sa ungefär
"-Den hjälmen kostar 2990 i sverige men jag köpte den för 1500 från england.
-Jaha men då kan du få 1500 så kan du ju köpa en likadan.
-Perfect tack" och liknande med övrig utrustning

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Efter min 20140913 vurpa redivisade jag till försäkringbolaget
Foto av hjälmen (ser ut som man kört över den med bandslip) samt kontoutdraget från April 2014
Foto av den trasiga jackan (som gjorde sitt jobb, skyddade mig) samt en kopia webbsidan och så skrev jag vad jag betalt för den 2010, hade fått lite rabatt.
Foto av det trasiga byxbenet/byxan samt en kopia av webbsidan och vad jag betalt för dom 2010. Lägre än webbsidan från 2014 såklart.
Dessutom la jag till det som skyddat mig för skador
men inte blivit förstört och som jag inte hade några ersättningskrav för
Stövlarna från 2014
Handskarna från 2012
Ryggskyddet från 2010
och fick ersättning för vad jag betalt för jacka 2010, byxor 2010 och hjälm 2014.

Last edited:

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Efter min 20140913 vurpa redivisade jag till försäkringbolaget
Foto av hjälmen (ser ut som man kört över den med bandslip) samt kontoutdraget från April 2014
Foto av den trasiga jackan (som gjorde sitt jobb, skyddade mig) samt en kopia webbsidan och så skrev jag vad jag betalt för den 2010, hade fått lite rabatt.
Foto av det trasiga byxbenet/byxan samt en kopia av webbsidan och vad jag betalt för dom 2010.
Dessutom la jag till det som skyddat mig för skador
men inte blivit förstört och som jag inte hade några ersättningskrav för
Stövlarna från 2014
Handskarna från 2012
Ryggskyddet från 2010
och fick ersättning för vad jag betalt för jacka 2010, byxor 2010 och hjälm 2014.

Bilsport&Mc ?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj

Nej det var trafikförsäkring hos SVEDEA. Jag fick också ersätt för hemresa, sjuktaxi Karlskoga Lasarett till Motorstadion den 14e, sedan med SMC-instruktörs bil (beräknades som milersättning, Motorstadion Karlskoga till Godhemsgatan, Gbg, praktiskt kunna ta en rutt i G-map :)
Sjukvårds och medicinutgifter och resor i Göteborg till ortopeden i Mölndal.
Hojen fixade jag själv under vintern. Enklast och billigast så.
Och rätt intressant.
Upptäckte ett böjt fäste till plasten under sadeln och förstod då att det där staget har jag böjt med mitt vänstra knä när vänster knäet kom mellan hojen och asfalten.

Last edited:

alex_112

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2007
Hoj
Honda CBR1000RR Repsol
Min bestämda uppfattning är att försäkringsbedragare och andra tjuvar kan dra och knulla sina morsor.

Tack Mattias! då vet jag vad du borde köra hem o göra... om det är sånt man gör i stockholm! i södra Sverige håller vi inte på med sånt!

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Tack Mattias! då vet jag vad du borde köra hem o göra... om det är sånt man gör i stockholm! i södra Sverige håller vi inte på med sånt!
Är du säker? För mycket i ditt beteende tyder på att dina föräldrar kan vara nära släkt.

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Om jag hade brutit ryggen, då hade ett borttappat kvitto varit ett mycket litet problem? Eller?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Om jag hade brutit ryggen, då hade ett borttappat kvitto varit ett mycket litet problem? Eller?
Det beror ju på ekonomin.
Med bra ekonomi (som du ju antyder din är) spelar inte några 1000kr någon större roll.
Men är ekonomin inte lika lysande (som jag misstänker ekonomi läget är med bruten rygg)
kan det betyda mycket.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det beror ju på ekonomin.
Med bra ekonomi (som du ju antyder din är) spelar inte några 1000kr någon större roll.
Men är ekonomin inte lika lysande (som jag misstänker ekonomi läget är med bruten rygg)
kan det betyda mycket.

Jag kan komma med facit och säga att innan pengarna från diverse försäkringar börjar komma så behöver man alla pengar man kan få, om man inte har pengar sparade. Livets kostnader fortsätter även när man är inlagd, och när lönen uteblir så blir det ett stort glapp.

alex_112

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2007
Hoj
Honda CBR1000RR Repsol
Är du säker? För mycket i ditt beteende tyder på att dina föräldrar kan vara nära släkt.

Om du kollar inläggen nedanför från Denåterfödde & Ulvhamne så är det två personer som verkar bära på hjärta med känslor för andra personer! Som du verkar saknar.. förstår att det måste var jobbigt för dig!

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Jag ser det mer som att försäkringsbolagens "krav" på kvitto är mer ett önskemål för enklare handläggning.
Ni som inte blir nöjd av ersättningen på fordon eller utrustning måste ju tänka på att handläggaren agerar i en roll som köpare.
Hur gör ni själv när ni köpte hojen? Jo! ni prutade och så gäller även här.
Ni som försäkringstagare är ju i en förhandlingssituation och måste lära er att förhandla, förbered er inför samtalet med argument som ger er fördel, känn er inte tvungen att avsluta snabbt utan begär att få återkomma då ni fått mer kött på benen.

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Vad baserar du detta på? Jag frågar då mitt FB (Länsförsäkringar) gett mig besked om att de enbart ersätter vad jag betalat för min utrustning och inte det faktiska värdet. Vill ha lite mer kött på benen, kan du hänvisa till lagrum/försäkringsvillkor/prejudikat?

Kan bara hänvisa till egen erfarenhet i 2 omgångar. Så funkade det. Länsnonfolksam

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Är de ärligt köpta kan väl du hjälpa din vän och kontakta återförsäljaren för ett "intyg", svårare än så är det väl inte om de trilskas med din vän? Sen kan ett a-star skilja sig endel, mer info borde stå med i frågan för mer seriösa svar. Så jag förstår faktiskt Mattias svar, det gav mig även ett skratt i höstmörkret:)

Hoppas det går bra med din vän och att de löser sig på bästa ärliga sätt

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...