Kwakken är värst...

Niklas M

skrajjrajders
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Malmberget
Hoj
Äkta kinesisk GRC kopia + japansk och italiensk större moppe
Hur blir försäkringspremierna på dessa nästa år.....? :va
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
evilv2 skrev:
Hur blir försäkringspremierna på dessa nästa år.....? :va

Befogad fråga. Torde vara omöjligt för alla (utom öfverkapitalister) under 40 att helförsäkra en 1000cc super sport-hoj av årsmodell -04.
 

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
VTR 1000 Firestorm
Låter lite mycket blir kul att se vad 04:eek:rna kommer att bromsa,tror fortfarande honda har minst effekt möjligen samma som suz.Men hur intressant är bromsningen egentligen för hur många kommer att köra omkring med orginal avgas tillex.jag tror att ett eftermarknads system kommer att ge runt 10hk på r1:an och hondan.
Ser ut att bli yam o kaw i topp när det gäller effekt.Köp efter tycke o smak,jag skulle köpa r1 även om kaw hade 10hk mer för jag tycker inte om utsendet på den,dock endel fräcka detaljer som broms-skivorna men fins ju att köpa till dom andra med om man så gärna vill ha dom.
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Tveksamt om ett eftermarknadssystem kommer ge någon effekt. Med tanke på att effekthysterin är så uppskruvad nu så tror jag inte att tillverkarna slänger på ett system som stryper cykeln. Möjligt att man kan tjäna ett par hästar på att plocka bort katalysatorn, men enligt många GSX-R1000-ägare så är det ingen eller en försumbar skillnad.
 

Greenblood

http://ninjaz.kicks-ass.net/greenblood/
Gick med
19 Oct 2003
Ort
Kalix
Hoj
Mitsubishi Evolution IX -06 (vässad)...:o)
Personligen så tror jag att ett Akra ger 8-10 hk som vanligt och detta mycket pga de höga krav som finns idag på avgasvärden. Men om man behöver ett är ju en anna femma. Däremot så lär det ju skilja lite i vikt eftersom tom Kawa har idag en avgasventil och det innebär oftast extra onödig vikt. Man tjänar säkert 5-8 kg på att hänga på ett Akra-helsystem.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
McB skrev:
Tveksamt om ett eftermarknadssystem kommer ge någon effekt. Med tanke på att effekthysterin är så uppskruvad nu så tror jag inte att tillverkarna slänger på ett system som stryper cykeln. Möjligt att man kan tjäna ett par hästar på att plocka bort katalysatorn, men enligt många GSX-R1000-ägare så är det ingen eller en försumbar skillnad.


Håller med, det är inte alltid så att det bara är att hänga på ett bättre system och så ploffs har man 10-15 hk till. De använder naturligtvis sig av dessa knep hos fabrikanterna för att ta ur mer effekt, vilket kommer göra att sådana modifieringar ger betydligt lägre ökningar än på en 5-6 år gammal R1 tex.
Då hojarna blir alt mer bantade, så komer även orginalavgasystemen bli lättare och ge mindre vikt vinst vid byte.
Klart tat det kommer ge mer effekt, men inet som förr.
 

KIRE

Guest
Holger skrev:
Låter lite mycket blir kul att se vad 04:eek:rna kommer att bromsa,tror fortfarande honda har minst effekt möjligen samma som suz.Men hur intressant är bromsningen egentligen för hur många kommer att köra omkring med orginal avgas tillex.jag tror att ett eftermarknads system kommer att ge runt 10hk på r1:an och hondan.
Ser ut att bli yam o kaw i topp när det gäller effekt.Köp efter tycke o smak,jag skulle köpa r1 även om kaw hade 10hk mer för jag tycker inte om utsendet på den,dock endel fräcka detaljer som broms-skivorna men fins ju att köpa till dom andra med om man så gärna vill ha dom.


Varför ser det ut som att yam och kaw har mest effekt? Och vad har effektsystem med det hela att göra? Kommer alla åka runt på r1 och cbr med effektsystem men inga kawa ägare? Ökar inte kawa oxå 10hk med effektsystem eller ? Jag fattar inte så motivera dig lite tack :)
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Det fåniga här är väl att redan nu börja diskutera hur mycket de går att trimma innan de ens har bromsats av nån anna än fabrikanterna.
DEt är ju omöjligt tat sätta en siffra på exakt hur mycket hojarna ökar med helsystem, sen käns ju den detaljen rätt onödigt på 170hk hojar, helst eftersom man kan känna på sig att åtminstonde R1an kommer vara tröttare på lägre varv än förr och säkert behöver exupen mer än nånsin.
 

KIRE

Guest
Silwer skrev:
Det fåniga här är väl att redan nu börja diskutera hur mycket de går att trimma innan de ens har bromsats av nån anna än fabrikanterna.
DEt är ju omöjligt tat sätta en siffra på exakt hur mycket hojarna ökar med helsystem, sen käns ju den detaljen rätt onödigt på 170hk hojar, helst eftersom man kan känna på sig att åtminstonde R1an kommer vara tröttare på lägre varv än förr och säkert behöver exupen mer än nånsin.

Du har rätt. Det jag menade var mer att dom förmodligen ökar ungefär lika mkt iallafall. Sen är siffran ointressant i mitt ovanstående resonemang.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
jo, säkert rätt, efter trimningen är de fortfarande likvärdiga i effekt troligen.
För att plocka ut 170 hästar ur 1 liter börjar de väl få fila rätt mycket på grejorna, speciellt om det ska klaras ljudnivåer o sånt.
 

KIRE

Guest
Silwer skrev:
jo, säkert rätt, efter trimningen är de fortfarande likvärdiga i effekt troligen.
För att plocka ut 170 hästar ur 1 liter börjar de väl få fila rätt mycket på grejorna, speciellt om det ska klaras ljudnivåer o sånt.


Jepp. Största anledningen 04 till att skaffa helsystem blir nog ljudet :yoparty
Kanske vikten men förmodligen blir det försumbart precis som effekten.
 

Greenblood

http://ninjaz.kicks-ass.net/greenblood/
Gick med
19 Oct 2003
Ort
Kalix
Hoj
Mitsubishi Evolution IX -06 (vässad)...:o)
Jag kan bara uttala mig med egna erfarenheter som bakgrund. ett Akra helsystem har alltid gett bra med effekt och tex på min förra ZX636-03 så gav det ca 8-10 hk och det är ju inte en lastgammal hoj direkt. Kurva ser ni här: http://ninjaz.kicks-ass.net/greenblood/img3fba2dd37dc55.jpg

Tilläggas bör att en orginal har ca 100-105 bakhjulspållar
 

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bergen, Norge
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
evilv2 skrev:
Hur blir försäkringspremierna på dessa nästa år.....? :va

ORKA!

När ska folk fatta att det kostar lika mycket i premie för mig att försäkra en -04 som det gjorde det året jag försäkrade min nya -02 ... visst det kan skilja lite, men ingen astonomisk skillnad, såvidare de inte shockhöjt premierna, men i annat fall så hamnar man ungefär lika.


Slutsats: Jag skulle mycket väl ha råd att helförsäkra en -04 om jag så bara ville . . . :4skrika
 

Niklas M

skrajjrajders
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Malmberget
Hoj
Äkta kinesisk GRC kopia + japansk och italiensk större moppe
Mattiaz skrev:
ORKA!

När ska folk fatta att det kostar lika mycket i premie för mig att försäkra en -04 som det gjorde det året jag försäkrade min nya -02 ... visst det kan skilja lite, men ingen astonomisk skillnad, såvidare de inte shockhöjt premierna, men i annat fall så hamnar man ungefär lika.


Slutsats: Jag skulle mycket väl ha råd att helförsäkra en -04 om jag så bara ville . . . :4skrika

Ojojdå.... :7peta Du tror inte försäkringsbolagen tar chansen att höja nu...
Skulle då inte förvåna mig... :3freak
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Mattiaz skrev:
ORKA!

När ska folk fatta att det kostar lika mycket i premie för mig att försäkra en -04 som det gjorde det året jag försäkrade min nya -02 ... visst det kan skilja lite, men ingen astonomisk skillnad, såvidare de inte shockhöjt premierna, men i annat fall så hamnar man ungefär lika.


Slutsats: Jag skulle mycket väl ha råd att helförsäkra en -04 om jag så bara ville . . . :4skrika

Var inte så säker på det...

Jag tror att försäkringsbolagen kommer att införa ytterligare en försäkringsklass för dessa extremt extrema hojar. Om man låter vikt kontra effekt styra fortfarande så kommer en hoj med 1:1-förhållande ligga i samma klass som en 2:1-hoj, vilket är tämligen löjligt.

Inte för att jag hoppas att det skulle bli såhär, jag bara spekulerar.
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Blir det en ny försäkringsklass för de här hojarna?

Då blir det kanske billigare att försäkra gamla mopeder, typ R1-02.
 

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
VTR 1000 Firestorm
Motiveringen att det kommer att ge mest på cbr och r1 är att dom har seatpipe orginal,pga av bullerkrav kommer eftermarknads att ge bra med effekt och man kommer även att tjäna vikt,men den som lever till våren får se om jag har rätt eller fel.
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top