KX125, Ketchup-effektkurva

Marcus_alm

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2012
Hoj
ketchup hoj alala
Tjenare, jag har en gammal cross hoj kawa kx125 -89, den går skit bra finns inget direkt att klaga på utom en sak. Den där ketchup effekten, kan ta ett exempel - vrider på gasen -> han börjar att dra iväg -> nu börjar det spinna gött mellan bena -> och nu kommer ketchupen, avgas portarna öppnas väl nu kan jag tänka mig.
Det jag undrar går detta att ändra så kawan får lite mer ork på säg en 4-5000rpm?

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Allt går, men jag föreslår hojbyte om du vill ha mer bottendrag. 125 cc crossar är inte kända för att ha ett överflöd av bottendrag.

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Sen blir det ofta extra mycket ketchup om den är sleten och har dåligt komp, finns ju dyra reed's med som påstår sig ge mer mellanregister (kör med vforce3 på 250'n, men svårt att säga hur mycekt det ger har inte mätt nåt)

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Jag har en Wr125 från 02 och den ska ju ha lite mera vrid än en Cr125:an.
Men nä, det är ketchup mycket ketchup.

:D

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Hur är skicket på motorn, när byttes kolv senast...lirar avgasportarna...frågorna är många. ;)

Och även i sina bästa dagar, så är en 2-t 125:a inget under av mellanregister, det är hojar som skall plågas, hårt.

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Hur är skicket på motorn, när byttes kolv senast...lirar avgasportarna...frågorna är många. ;)

Och även i sina bästa dagar, så är en 2-t 125:a inget under av mellanregister, det är hojar som skall plågas, hårt.

Ritar man en graf på effektkurvan på en 125cc 2T så börjar den vid 10000 :D

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
En frsk 125 cross levererar strax under 30hk på hjulet. Men vid 5krpm har den knappt 10 för att vid 8krpm ha över 20 så ja de har ett ganska hysteriskt temperament. Kolla att kolv och avgasport är friska och lär dig köra.

Marcus_alm

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2012
Hoj
ketchup hoj alala
Ska se om jag kan svara på alla frågor utan att hålla på med citat (blir alltid fel för mig :huvet)

Hojbyte kommer att ske när jag har lärt mig att handskas med en 125;a. Jag ska ner till garaget imorn ska se om jag kan kolla på avgasportarna då, och komp är det ingen brist på.
Skicket på motorn i övrigt är bra för en så gammal hoj.
Snubben jag köpta crossen av visste inte när kolven var bytt, men när jag hade isär den så såg den ny ut, och jag har nog kört ca 5-6hrs på den.

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
När du säger mycket ketchup, vad relaterar du då till?

En gammal 125 2t cross har väldigt mycket ketchup i förhållande till det mesta motordrivna på 2 hjul.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...