Kyla/smörja motor efter körning

hEcYh00k

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
CBR1100XX Blackbird
Hur låter ni motorn kylas/smörjas efter körning?


Själv kör jag grusväg den sista km i knapp styrfart,,,vet inte ifall det räcker riktigt. :confused:


Hur gör ni andra/hur ska man göra?
 

hEcYh00k

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
CBR1100XX Blackbird
Är det ingen av ni 44 st som har kollat in denna tråd som brukar stänga av eran motorcykel!!!? :eek: :eek: :eek:
 

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
Jag brukar vrida om nyckeln och hoppas att det ska räcka för att ta död på motorn...har alltid funkat hittils :fakta
 

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Järfälla
Hoj
En fuling
Varför skulle motorn kylas bättre av att köras i krypfart? :confused:

Och varför skulle man kyla av den överhuvudtaget? Stäng bara av.
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
Vill du nu kyla den så är nog det bästa att du lägger dig på runt 4000 varv på högsta växeln och kör en bit så jobbar motorn lugnt och fartvinden kyler.
 

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Jag har en sån där lyxig bike som har både olje
och vattenpump :rolleyes: så smörjning/kylning
fungerar helt automatiskt :confused:

Däremot brukar jag kyla mej själv med en kall
bira efter dagens körning :öl

Funkar skitbra :D
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
hade du haft turbo så hade jag förstått det där med att stå och kyla ner motorn på tomgång eller så.
Men varför inte bara vrida av nyckeln, hojen lär vara byggd för att
klara det.
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Det var gamla saab turbo som hade en miss i smörjningen som gjorde att man inte skulle stänga av motorn tvärt...

Turbon fortsatte nämligen att snurra och fick då inte någon smörjning och skar...

Nyare bilar har inte det problemet och för motorcyklar är det inte heller nåt som man behöver tänka på...
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
gäller fler gammla turbobilar. Det kommer sig av att oljan inte pumpas runt när du slår av motorn, nyare bilar har en funktion som gör detta. När så turbon är stekhet så koksar oljan i kanalerna(om du inte låter det kylas ner lite försiktigt) och sätter igen dem, sen är det strax slutåkt.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Inte helt fel köra lugnt nån minut direkt efter fullgaskörning. Ventilerna hinner svalna lite o det finns några mkt heta punkter i toppen som ev. kan ge lite lokal kokning efter stopp. Trycker kanske ut lite kylvätska i exp.kärlet, men den sugs ju in igen när motorn svalnar. Risken f att toppen slår sig borde minska om den får chansen att jämna ut temperaturen lite.
Tror inte det är nåt problem egentligen, men det kostar inget låta den lugna sig lite. O hur ofta kör nån fullt o sen tvärstänger motorn ?
/u
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top