kylarvätska?, en snabber fråga bara

blabola

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2007
Ort
borås
Hoj
99:a Aprilia rs 125
Hejsan!
Vad är det för plast-tank som sitter framför batteriet? är det tanken för kylarvätska? OM det är det, ska man ha något speciellt där i eller bara vatten?

Tack på förhand!
 

kentan

Ny medlem
Gick med
24 May 2009
Ort
Åland/Norrtälje
Hoj
Suzuki Rg 125 F -92
kan va expansions kärlet för kylvattnet. alltså om den börjar koka så ska du inte få kylarvätska över hela hojen.
rätta mej om ja har fel:rolleyes:
 

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
Va är det för hoj du har? Vart sitter batteriet?

Ja tror snarare det är så att du har hittat oljetanken för batteriet brukar sitta under sadeln och det gör inte expansionskärlet ;)
 

kentan

Ny medlem
Gick med
24 May 2009
Ort
Åland/Norrtälje
Hoj
Suzuki Rg 125 F -92
man ska väl inte ha kylarvätska i expansionskärlet?:va
expansionskärlet e till för att om hojen börjar koka så ska inte all vätska komma över hela hojen utan då samlas det i de kärlet.

men kolla var slangar går från kärlet så klurar du nog ut vad det är.
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
man ska väl inte ha kylarvätska i expansionskärlet?:va
expansionskärlet e till för att om hojen börjar koka så ska inte all vätska komma över hela hojen utan då samlas det i de kärlet.

men kolla var slangar går från kärlet så klurar du nog ut vad det är.

Eeeeeh jo du ska definitivt ha kylarvätska i expansionkärlet..
Det är ju så du mäter nivån så du inte har för lite...
Brukar vara märkt med åtminstone ett F för Full...
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
haha ok:D i min gamla RG körde ja me den tom:rolleyes: gick hur bra som helst:tungan

Ja det klart det gör det så länge kylsystemet är fullt men du ser ju aldrig om det blir låg nivå om du itne har någon alls... :hihi
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
bruakr hålla ett öga på tempmätarn istället:tummenupp blir den för varm kollar ja vattnet:rolleyes:

:hihi
Nu ska jag vara sådär jävla tråkig...
Om du har för lite vatten så att tempsensorn sitter i luften så känner den inte av värmen i motorn... :tungan
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
man ska väl inte ha kylarvätska i expansionskärlet?:va
expansionskärlet e till för att om hojen börjar koka så ska inte all vätska komma över hela hojen utan då samlas det i de kärlet.

men kolla var slangar går från kärlet så klurar du nog ut vad det är.

Jo, det ska absolut vara kylvätska i expansionskärlet. Det är inte bara när den kokar som det strömmar ut vatten där, det gör det hela tiden när motorn ökar i temperatur. När motorn sedan kyls av så sug vattnet (Kylvätskan) tillbaka till kylaren igen. På det viset får man bästa kylning av kylaren genom att det alltid är full med vatten och luftfri.

Häll i expantionskärlet till rekomenderad volym. Kör sedan några gånger så att verkligen ALLA luft i kylaren har evakuerats. Kolla sedan volymen igen när motorn är kall. Kör tills du fått upp full värme och kolla nivån igen. Nu har den ökat ganska mycket, låt motorn svalna, så ser du att nivån är tillbaka till samma nivå som innan när den var kall.
När allting fungerar ska man ge fan i att vara och skruva på kylarlocket. Kolla bara nivån genom expansionskärlet.

Mats
 

blabola

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2007
Ort
borås
Hoj
99:a Aprilia rs 125
Tack föra alla svar! Det är en Aprilia rs 125 jag har, så jag ska alltså hälla i en skvätt kylarvätska där i? Batteriet sitter under tanken.
 

kentan

Ny medlem
Gick med
24 May 2009
Ort
Åland/Norrtälje
Hoj
Suzuki Rg 125 F -92
Tack föra alla svar! Det är en Aprilia rs 125 jag har, så jag ska alltså hälla i en skvätt kylarvätska där i? Batteriet sitter under tanken.

som ja sa tidigare så kolla var slangarna går från kärlet. om de går till kylaren så e de bara att hälla i kylarvätska:tummenupp
 

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Jo, det ska absolut vara kylvätska i expansionskärlet. Det är inte bara när den kokar som det strömmar ut vatten där, det gör det hela tiden när motorn ökar i temperatur. När motorn sedan kyls av så sug vattnet (Kylvätskan) tillbaka till kylaren igen. På det viset får man bästa kylning av kylaren genom att det alltid är full med vatten och luftfri.

Häll i expantionskärlet till rekomenderad volym. Kör sedan några gånger så att verkligen ALLA luft i kylaren har evakuerats. Kolla sedan volymen igen när motorn är kall. Kör tills du fått upp full värme och kolla nivån igen. Nu har den ökat ganska mycket, låt motorn svalna, så ser du att nivån är tillbaka till samma nivå som innan när den var kall.
När allting fungerar ska man ge fan i att vara och skruva på kylarlocket. Kolla bara nivån genom expansionskärlet.

Mats

Delvis fel. Kylarvätskan skall bytas vartannat år på min hoj iaf.
 

Solid_gear

Medlem
Gick med
29 Jun 2009
Ort
Stockholm
Hoj
400 fws -84, CBR600F -87, CBR 600F -99, VX800 -90, VF750c -95, r1150r -04, versys 650 -11
E dags för mig att fylla :tummenupp Hur mäter man smidigast upp eller ska man bara höfta?=)
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top