man ska väl inte ha kylarvätska i expansionskärlet?
expansionskärlet e till för att om hojen börjar koka så ska inte all vätska komma över hela hojen utan då samlas det i de kärlet.
men kolla var slangar går från kärlet så klurar du nog ut vad det är.
Eeeeeh jo du ska definitivt ha kylarvätska i expansionkärlet..
Det är ju så du mäter nivån så du inte har för lite...
Brukar vara märkt med åtminstone ett F för Full...
haha ok i min gamla RG körde ja me den tom gick hur bra som helst
Ja det klart det gör det så länge kylsystemet är fullt men du ser ju aldrig om det blir låg nivå om du itne har någon alls...
bruakr hålla ett öga på tempmätarn istället blir den för varm kollar ja vattnet
man ska väl inte ha kylarvätska i expansionskärlet?
expansionskärlet e till för att om hojen börjar koka så ska inte all vätska komma över hela hojen utan då samlas det i de kärlet.
men kolla var slangar går från kärlet så klurar du nog ut vad det är.
Nu ska jag vara sådär jävla tråkig...
Om du har för lite vatten så att tempsensorn sitter i luften så känner den inte av värmen i motorn...
Ja du ser, man lär sej nåt nytt varje dag
Tack föra alla svar! Det är en Aprilia rs 125 jag har, så jag ska alltså hälla i en skvätt kylarvätska där i? Batteriet sitter under tanken.
Jo, det ska absolut vara kylvätska i expansionskärlet. Det är inte bara när den kokar som det strömmar ut vatten där, det gör det hela tiden när motorn ökar i temperatur. När motorn sedan kyls av så sug vattnet (Kylvätskan) tillbaka till kylaren igen. På det viset får man bästa kylning av kylaren genom att det alltid är full med vatten och luftfri.
Häll i expantionskärlet till rekomenderad volym. Kör sedan några gånger så att verkligen ALLA luft i kylaren har evakuerats. Kolla sedan volymen igen när motorn är kall. Kör tills du fått upp full värme och kolla nivån igen. Nu har den ökat ganska mycket, låt motorn svalna, så ser du att nivån är tillbaka till samma nivå som innan när den var kall.
När allting fungerar ska man ge fan i att vara och skruva på kylarlocket. Kolla bara nivån genom expansionskärlet.
Mats
Tack föra alla svar! Det är en Aprilia rs 125 jag har, så jag ska alltså hälla i en skvätt kylarvätska där i? Batteriet sitter under tanken.
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|