Kylarvätskan minskar snabbt

rookieboy

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Sverige
Hoj
Kawasaki
Jag kör en kawasaki och tycker att kylarvätskan försvinner alldeles för snabbt, Fyllde på förra veckan och när jag skulle köra idag så har det minskat till hälften i behållaren. Kollade på marken där hojen stått, men inget läckage. Jag är nybörjare på hojar, så jag vet inte så mkt. Är detta normalt när det är så varmt ute eller vad kan det beror på?
 
Last edited:

Malmus

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2005
Ort
E-tuna
Hoj
XT 660 X 2005
Topplockspackningen kan vara dålig. Då försvinner det kylarvätska och det är ett vanligt problem för modellen...
 

Flubber

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2005
Ort
Täby
Hoj
Honda VFR750F -92, KTM 125 EXC Motard -04
rookieboy skrev:
2256339 Jag kör en zx9r -96 och tycker att kylarvätskan försvinner alldeles för snabbt, Fyllde på förra veckan och när jag skulle köra idag så har det minskat till hälften i behållaren. Kollade på marken där hojen stått, men inget läckage. Jag är nybörjare på hojar, så jag vet inte så mkt. Är detta normalt när det är så varmt ute eller vad kan det beror på?
Sälj fort och hoppas att ingen märker nått :tungan
 

J.J

Älskar raksträckor med trackbite
Gick med
26 Sep 2003
Ort
Söder om Sthlm
Hoj
GSX-R1370 + GSX-R1435 projekt
Ryker den vitt eller har "vitgeggig" olja kan du nog vara säker på att det är packningen.
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Plana toppen och byt packningen. Hos en verkstad går det på några tusen (6 - 7 kanske?). Gör du allt själv borde du kunna komma undan med 2 tusen kanske.

edit: Vanligt fel på dom där hojarna tyvärr...
 

rfb

Klor, Juice och avfettning
Gick med
22 May 2006
Ort
Södertälje
Hoj
YZF600 Thundercat(såld) Suzuki TL1000s -97(såld) Suzuki SuperBike (TL1000R) (såld) Husaberg FS650 Motard (såld) Aprilia 650 SuperMotard (såld) - R1, GSXR750, Aprilia RSV m.m. - allt är sålt :(
rookieboy skrev:
2256684 Tack för tipset. Jag får köra ned till verkstan och kolla vad dom tror. Får väl sälja aset annars. J-vla skit också.

Gör så här först, det borde finnas ett "skvallerhål" för vatten vid pumpen, om det läcker lite lite där, typ bara små droppar så är packningen dålig, vid pumpen, och då är det inte dyrt, har det felet på min TL1000S just nu, kostar ca 6-700 kr i reservdelar, sedan sök på "fiche" och din modell, "zx9r" på google.se så hittar du ficher (bilder) på hur man plockar isär din vattenpump...
 
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
YZF Yamaha R6
Kolla oljan först! Ser den ut som filmjölk har du hittat felet. Om inte kolla å känn på avgaserna är det blött? Har du fyllt expansionen till halva så den inte är tom å tar inte tillbaka nått...
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
rookieboy skrev:
2256339 Jag kör en zx9r -96 och tycker att kylarvätskan försvinner alldeles för snabbt, Fyllde på förra veckan och när jag skulle köra idag så har det minskat till hälften i behållaren. Kollade på marken där hojen stått, men inget läckage. Jag är nybörjare på hojar, så jag vet inte så mkt. Är detta normalt när det är så varmt ute eller vad kan det beror på?

Dum fråga kanske, men du har inte fyllt över maxgränsen? (Expansionskärlet ska inte var fyllt till locket) Slutar hojen förbruka kylarvätska vid en viss nvå eller töms behållaren helt?
 

rookieboy

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Sverige
Hoj
Kawasaki
Jag fyllde behållaren till övre gränsen. har kört ca10 mil och nu är nivån vid undre gränsen ( alltså sjunkit ca 4cm. ).
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
rookieboy skrev:
2257969 Jag fyllde behållaren till övre gränsen. har kört ca10 mil och nu är nivån vid undre gränsen ( alltså sjunkit ca 4cm. ).

Kolla färgen/konsistensen på oljan. Om den ser OK ut så gör rent motorn utvändigt, kör den varm och sätt igång och läcksök.

Har du kännt av någon minskning i effekt? Fortsätter nivån att sjunka under den nedre gränsen?
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
rookieboy skrev:
2256656 JA den ryker vitt när den är kall.

Det behöver i sig själv inte betyda så mycket. Min ZXR ryker också lite vitt när den är kall, men den är det inga problem med. Kolla som någon sa att du inte har fyllt på för mycket kylarvätska. Överskottet brukar i så fall tryckas ut genom någon avtappningsslang.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
PacMan skrev:
2258210 Det behöver i sig själv inte betyda så mycket. Min ZXR ryker också lite vitt när den är kall, men den är det inga problem med. Kolla som någon sa att du inte har fyllt på för mycket kylarvätska. Överskottet brukar i så fall tryckas ut genom någon avtappningsslang.
otjoo..har problem med värmen o har sett den rykt vitt nån gång vid uppstart..kanske ba e så :va
 

gnagaren

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Bålsta
Hoj
Blackbird
Luktar kylvätskan olja eller ser det ut att vara olja i den ? Om svaret är JA så har din topp packning stuckit..
Jag skulle i annat fall provtrycka kylsystemet med kall motor för att kolla läckor. Om det T.ex läcker i kylaren så kan det faktiskt dunsta bort när kylarn blir varm.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
rookieboy skrev:
2258647 däremot verkade kylarvätskan vara lite geggig och brun. Kanske dags att rensa kylsystemet?

Detta är ett tecken på olja i vattnet och innebär oftast brusten toppackning.
 

rfb

Klor, Juice och avfettning
Gick med
22 May 2006
Ort
Södertälje
Hoj
YZF600 Thundercat(såld) Suzuki TL1000s -97(såld) Suzuki SuperBike (TL1000R) (såld) Husaberg FS650 Motard (såld) Aprilia 650 SuperMotard (såld) - R1, GSXR750, Aprilia RSV m.m. - allt är sålt :(
Jag vet hur det är...lider med dig...men kom igen snabbt och ut o åk!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top