Kylarvätskebyte Kawasaki z1000

Anderscbr929

Medlem
Gick med
29 Sep 2019
Ort
Umeå
Hoj
Kawasaki z1000
Hej har sökt som en galning efter manualer/videos/beskrivningar men har ej hittat något.

Gäller en 2008as Kawasaki Z1000.

Vart är kylarlocket!? Expansionskärlet sitter ju där bak under passagerarsätet men hur fan fyller man på kylaren då?

Någon som har en sprängskiss/beskrivning eller något liknande som kan hjälpa mig?

Tack på förhand!
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Byta kylarvätska.

Rekommenderad kylvätska, etylenglykol.
 

Anderscbr929

Medlem
Gick med
29 Sep 2019
Ort
Umeå
Hoj
Kawasaki z1000
Byta kylarvätska.

Rekommenderad kylvätska, etylenglykol.

Tack! Men vart är kylarlocket på motorcykeln? Tro det eller ej men jag hittar inte det..
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tack! Men vart är kylarlocket på motorcykeln? Tro det eller ej men jag hittar inte det..
Har du tagit bort nedre vänstra kåpan så du kommer åt avtappningsskruven?

Har du tagit bort bränsletanken ? För tydligen måste man först ta bort bränsletanken.
För att kunna hitta kylarlocket.

Sedan blir det ofta hälla på lite. Innan det är fullt vid kylarlocket.
1) Luta hojen så mycket det går / så mycket man orkar så kylarlocket kommer uppåt / högst upp på kylaren.
2) Räta upp hojen och fylla på mera kylarvätska.
På Sprint RS tog det 40 gånger av 1) och 2) innan det inte gick i mera.
På GSX1300R brukar det räcka med ca 10 ggr innan det inte går i mera.
Starta motorn och låt den gå varm på tomgång.
Fyll sedan på expansionskärlet till översta strecket.
Låt motorn svalna. Den kommer nu suga kylarvätska från expansionskärlet.
När motorn är kall fyll på kylarvätska i expansionskärlet vid behov / om nivån under undre strecket.
 
Last edited:

Anderscbr929

Medlem
Gick med
29 Sep 2019
Ort
Umeå
Hoj
Kawasaki z1000
Har du tagit bort nedre vänstra kåpan så du kommer åt avtappningsskruven?

Har du tagit bort bränsletanken ? För tydligen måste man först ta bort bränsletanken.
För att kunna hitta kylarlocket.

Sedan blir det ofta hälla på lite. Innan det är fullt vid kylarlocket.
1) Luta hojen så mycket det går / så mycket man orkar så kylarlocket kommer uppåt / högst upp på kylaren.
2) Räta upp hojen och fylla på mera kylarvätska.
På Sprint RS tog det 40 gånger av 1) och 2) innan det inte gick i mera.
På GSX1300R brukar det räcka med ca 10 ggr innan det inte går i mera.
Starta motorn och låt den gå varm på tomgång.
Fyll sedan på expansionskärlet till översta strecket.
Låt motorn svalna. Den kommer nu suga kylarvätska från expansionskärlet.
När motorn är kall fyll på kylarvätska i expansionskärlet vid behov / om nivån under undre strecket.
Okej tack så mycket! Det förklarar ju saken varför jag ej hittade den när man måste lyfta bort tanken först. Det förklarar dock inte varför dom har gömt den så onödigt krångligt..
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top