kylarvatten/gycol???hjälp behövs!

linde

who knows if u dont ask!!!
Gick med
13 May 2007
Ort
vallentuna
Hoj
LETAR!
hej behöver lite hjälp!
har precis köpt en honda hornet 600 -02 utagen -04 1 ägare!600 mil!
och det ja undrar är om det är nogon som vet till 100% va det ska va för färg på kylarvätskan??

kollade på den just nu!har inte gort det innan:huvet !och den är brunfärgad!
(rostbrun)åt det ljusare hållet!

har kvitto från mc verkstan(stockholms mc varuhus)att den är bytt 06-08-08!
bytt vid 561 mil den har nu gått 600 mil!
så undrar om det kan bli en sån färg efter som den inte gått så mycke?utan ståt!elle kan det va så jävligt att ja fått olja i den:confused:

det har inte gått åt olja va ja märkt!och den går hur bra som helst!
tacksam för snabb hjälp!(ska ut på långtur i morgon)hade ja tänkt!:va elle inte!
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
hej behöver lite hjälp!
har precis köpt en honda hornet 600 -02 utagen -04 1 ägare!600 mil!
och det ja undrar är om det är nogon som vet till 100% va det ska va för färg på kylarvätskan??

kollade på den just nu!har inte gort det innan:huvet !och den är brunfärgad!
(rostbrun)åt det ljusare hållet!

har kvitto från mc verkstan(stockholms mc varuhus)att den är bytt 06-08-08!
bytt vid 561 mil den har nu gått 600 mil!
så undrar om det kan bli en sån färg efter som den inte gått så mycke?utan ståt!elle kan det va så jävligt att ja fått olja i den:confused:

det har inte gått åt olja va ja märkt!och den går hur bra som helst!
tacksam för snabb hjälp!(ska ut på långtur i morgon)hade ja tänkt!:va elle inte!

Är du säker på att den är brun?
Jag fick också för mig att servo-oljan till bilen var brun men det var bara en synvilla i solljuset. Ta upp lite vätska och kolla i normalt dagsljus innan du målar fan på väggen.
 

peppureikä

Guest
hej behöver lite hjälp!
har precis köpt en honda hornet 600 -02 utagen -04 1 ägare!600 mil!
och det ja undrar är om det är nogon som vet till 100% va det ska va för färg på kylarvätskan??

kollade på den just nu!har inte gort det innan:huvet !och den är brunfärgad!
(rostbrun)åt det ljusare hållet!

har kvitto från mc verkstan(stockholms mc varuhus)att den är bytt 06-08-08!
bytt vid 561 mil den har nu gått 600 mil!
så undrar om det kan bli en sån färg efter som den inte gått så mycke?utan ståt!elle kan det va så jävligt att ja fått olja i den:confused:

det har inte gått åt olja va ja märkt!och den går hur bra som helst!:tummenupp
tacksam för snabb hjälp!(ska ut på långtur i morgon)hade ja tänkt!:va elle inte!
Ingen fara kompis ...färgen är ok ...du har ju en 02:a du kan ju åka hur långt som helst...kylarvätskan brukar bli brunfärgad efter ett tag ,,,
 

RRRRR

Medlem
Gick med
14 Aug 2005
Ort
Södertälje
Hoj
Honda CBR1000RR
Hej
Jag gissar att föregående ägare har hällt i så kallad kylartätning i systemet. Då kan det vara svårt att bli av med skiten helt och hållet sedan...
Men det gör ingen skada, utom att det ser jävligt ut.
 

J.E

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2007
Ort
karlskrona
Hoj
yamaha r1
hej behöver lite hjälp!
har precis köpt en honda hornet 600 -02 utagen -04 1 ägare!600 mil!
och det ja undrar är om det är nogon som vet till 100% va det ska va för färg på kylarvätskan??

kollade på den just nu!har inte gort det innan:huvet !och den är brunfärgad!
(rostbrun)åt det ljusare hållet!

har kvitto från mc verkstan(stockholms mc varuhus)att den är bytt 06-08-08!
bytt vid 561 mil den har nu gått 600 mil!
så undrar om det kan bli en sån färg efter som den inte gått så mycke?utan ståt!elle kan det va så jävligt att ja fått olja i den:confused:

det har inte gått åt olja va ja märkt!och den går hur bra som helst!
tacksam för snabb hjälp!(ska ut på långtur i morgon)hade ja tänkt!:va elle inte!


kan nog vara så att dem slagit i glykol o vatten separat. så att det inte blivit blandat riktigt så vattnet har blivit lite rostfärgat.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Det kan inte vara åt det oranga hållet då?
Det finns nämnligen s,k "long life" glykol och de brukar ha en avvikande färg som orange, röd eller bärnstensfärgad, inte grön eller blå men kan förstås vara det också, bara för att förvirra.

Försök kolla med firman som bytte glykol senast vad det var för glykoltyp innan du börjar en massa felsökning.
 

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
är säkert röd färg som ser brun ut. som någon skrev, longlife glykol för alumotorer... den är röd. används bland annat av vag...
 

linde

who knows if u dont ask!!!
Gick med
13 May 2007
Ort
vallentuna
Hoj
LETAR!
ok tack för snabba svar!känner mig lite lungnare!är ju inte helt bakom flötet!
men man vet aldrig!hojen i övrigt är i kanon skick!bå grön röd glyckol har ja sett!men så kallad longlife/bärnsstensfärgad har ja inte sett!

jo ska åka ditt i morgon och prata me dom!tror att det är garanti kvar till och me!om det gäller från utagningsdatum??= 04 garanti=5 år! får se va dom säger!
TACK igen för allt hyvens folk här!

ps!den är inte röd!har en golf dom kör me röd glyckol så den vet ja hur den ser ut!audi kör me röd me!!
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
ok tack för snabba svar!känner mig lite lungnare!är ju inte helt bakom flötet!
men man vet aldrig!hojen i övrigt är i kanon skick!bå grön röd glyckol har ja sett!men så kallad longlife/bärnsstensfärgad har ja inte sett!

jo ska åka ditt i morgon och prata me dom!tror att det är garanti kvar till och me!om det gäller från utagningsdatum??= 04 garanti=5 år! får se va dom säger!
TACK igen för allt hyvens folk här!

ps!den är inte röd!har en golf dom kör me röd glyckol så den vet ja hur den ser ut!audi kör me röd me!!
Tror att VW/Audi var bland de första som började med Longlifeglykol(?) och de har, som du säger, rödfärgat.

Kollade lite innan jag svarade första inlägget och de färger jag hittade var bl, a bärnstensfärgad, därför skrev jag med det.. :tummenupp

Hoppas det löser sej.
 

linde

who knows if u dont ask!!!
Gick med
13 May 2007
Ort
vallentuna
Hoj
LETAR!
Tror att VW/Audi var bland de första som började med Longlifeglykol(?) och de har, som du säger, rödfärgat.

Kollade lite innan jag svarade första inlägget och de färger jag hittade var bl, a bärnstensfärgad, därför skrev jag med det.. :tummenupp

Hoppas det löser sej.
halloj!va in till mc huset i da så dom fick kolla på glyckolen!dom påstod att det va lite rost i vattnet pga att den inte gått nogonting eller att dom har blandat för lite glyckol!men fick återkomma på måndag!för att prata me verkstads chefen!

sa att ja tyckte dom ska stå för bytet(prinsipsak)är ju inte så svårt:)
har ju kvitto som ja skrev!från 06-08-08 att dom bytt den!

får väll se va dom säger på måndag!
är det någon som bytt vatten och fått luft i systemet så att fläkten inte gått igång!killen sa att det kunde hända om man inte jorde det rätt:rolleyes:

men men tack för alla svar!!:tummenupp
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
halloj!va in till mc huset i da så dom fick kolla på glyckolen!dom påstod att det va lite rost i vattnet pga att den inte gått nogonting eller att dom har blandat för lite glyckol!men fick återkomma på måndag!för att prata me verkstads chefen!

sa att ja tyckte dom ska stå för bytet(prinsipsak)är ju inte så svårt:)
har ju kvitto som ja skrev!från 06-08-08 att dom bytt den!

får väll se va dom säger på måndag!
är det någon som bytt vatten och fått luft i systemet så att fläkten inte gått igång!killen sa att det kunde hända om man inte jorde det rätt:rolleyes:

men men tack för alla svar!!:tummenupp
Det borde verkligen vara så mycket antikorrosion i rättblandad vattenglykol att något sådant inte ska hända, se till att ta ut lite kylvätska och testa koncentrationen själv, kan vara bra att veta vid en ev tvist (dvs om de slarvat vid blandningen), har du inte mätare själv brukar man kunna låna på bensinmacken.

Ang luft i systemet, hojar med expansionskärl brukar lufta sej själva, man ska dock se till att fylla kylaren så fullt det går innan man sätter på locket och ja, blir det en luftficka vid fläktgivaren så kan det hända att den inte startar men det är ganska ovanligt.
 

SuperKolTrast

Äntligen gröngöling
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Göteborg
Hoj
ZX9-R-98 (grön...vad annars) ...å så kör jag Canon oxå.
Glykol brukar bli brun efter ett tag eftersom de har lite olika färger...det blir en mix till sist som brukar luta åt det brunaktiga hållet. Anledningen är helt enkelt att olika motortillverkare vill ha olika färg för att skilja ut "sin" glykol. Sedan är det - precis som nämns innan - olika färg på long-life och propylenglykol oxå.
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha

är det någon som bytt vatten och fått luft i systemet så att fläkten inte gått igång!killen sa att det kunde hända om man inte jorde det rätt:rolleyes:
Vet inte om jag själv skulle vara lugnad av det, det innebär ju att pumpen inte har cirkulerat vattnet = motorn kan ha gått varm. Men Jag tror det är enklare än så: Någon har bytt vattnet och skitit i glykolen eftersom han kör bara på sommaren:) . Glömde att glykolen rostskyddar oxå.
Blocket rostar bara till en viss gräns sedan blir vattnet mättat av joner och den rostar mycket långsammare. Hur konstigt fet än kan låta så är brunskitigt kylarvatten bra skydd mot vidare rost. Bäst är naturligtvis vatten med mycket glykol. Glykolen höjer dessutom kokpunkten på vattnet, därför är det viktigt att ha glykol. Tror kokpkt. hamnar närmare 120grader med 50/50.
 

ridgeback

En Dansk skalle sitter aldrig fel!
Gick med
8 Mar 2007
Ort
y-stad
Hoj
snart så ..
bytade min kylarvätska för ett par dagar sen , såg ut som det kom från ett sumpträsk i venezuela .. men inte brunt iaf :)
 

linde

who knows if u dont ask!!!
Gick med
13 May 2007
Ort
vallentuna
Hoj
LETAR!
Vet inte om jag själv skulle vara lugnad av det, det innebär ju att pumpen inte har cirkulerat vattnet = motorn kan ha gått varm. Men Jag tror det är enklare än så: Någon har bytt vattnet och skitit i glykolen eftersom han kör bara på sommaren:) . Glömde att glykolen rostskyddar oxå.
Blocket rostar bara till en viss gräns sedan blir vattnet mättat av joner och den rostar mycket långsammare. Hur konstigt fet än kan låta så är brunskitigt kylarvatten bra skydd mot vidare rost. Bäst är naturligtvis vatten med mycket glykol. Glykolen höjer dessutom kokpunkten på vattnet, därför är det viktigt att ha glykol. Tror kokpkt. hamnar närmare 120grader med 50/50.

dom borde inte ha skitit i glyckolen eftersom den va bytt där på verkstan!06-08-08!som ja skrev tidigare!i så fall är dom jävligt oseriösa!:rolleyes:
men vi får se va som händer !kommer med fortsättning på måndag!
kul att se va verkstadschefen säger:)

p.s det där me cirkulerat vattnet stämmer!den har bara gått ca 10 mil sen senaste bytet!den har gått 600 mil sammanlagt!hon som hade den körde inte mycke!
 
Last edited:

linde

who knows if u dont ask!!!
Gick med
13 May 2007
Ort
vallentuna
Hoj
LETAR!
hej!skall byta glyckol och undrar från vilket håll det är bäst att hälla i vattnet/glyckolen (expansionskärlet,eller kylaren)för att förhindra att få luft i systemet????antar att man häller i i kylaren!!
 
Last edited:

linde

who knows if u dont ask!!!
Gick med
13 May 2007
Ort
vallentuna
Hoj
LETAR!
hej!skall byta glyckol och undrar från vilket håll det är bäst att hälla i vattnet/glyckolen (expansionskärlet,eller kylaren)för att förhindra att få luft i systemet????antar att man häller i i kylaren!!
__________________
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
hej!skall byta glyckol och undrar från vilket håll det är bäst att hälla i vattnet/glyckolen (expansionskärlet,eller kylaren)för att förhindra att få luft i systemet????antar att man häller i i kylaren!!
__________________
Japp, du fyller upp kylaren, innan det är proppfullt så brukar jag klämma 5-10 ggr på nedre kylarslangen från kylaren, då pumpar man runt lite kylvätska och har större chans att få ut ev luftbubblor på en gång.

Om du haft systemet helt tömt så fyller du expansionskärlet till maxnivå (övre sträcket), fyll sedan upp kylaren precis till det ska till att rinna över och sätt dit kylarlocket.

Kör motorn varm och efterkolla nivån i expansionskärlet, efterfyll om det behövs.
Tänk på att nivån kommer att sjunka mer eller mindre när motorn kallnat :tummenupp

Obs, se till att blanda vatten och glykol väl innan du fyller det i systemet (om du kör med koncentrerad glykol).
 

granath_

mc-dåre .
Gick med
1 Mar 2004
Ort
gävle .
Hoj
cbr 900rr
skall du göra det riktigt ordentligt så finns det spec. anslutningar att sätta på kylsystemet, med dessa & tryckluft skapar du vakum i systemet, sen vrider man lite kranar & så fyller du automatiskt upp sig själv (jag är KUNG på att beskriva) :yoparty

annars gör du som ovan nämnde.
 

linde

who knows if u dont ask!!!
Gick med
13 May 2007
Ort
vallentuna
Hoj
LETAR!
hehe!(kungen)tackar för svaren:)
blir nog att göra som ozzian säger!frågade på honda city i da(väsby)dom sa fyll upp kylaren sen expansion!starta med kylarlock och expansionlock öppna!
så att eventuel luft går ur systemet!många bud för en så "enkel"sak:)!
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top