Kylarvatten

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Glykol, vatten, destillerat vatten, Water W...?

Vad kör ni med och hur ofta byter ni, fördelar och nackdelar?

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
Jag kör med vatten och vattenpumpsmörjning, tappar ut det till vintern och ersätter med glykol pga iskörning så för mig blir det två byten per år + byte vid eventuella mekjobb som kräver det.

Emmi

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Vad för vattenpumpsmörjning? Vanligt vatten?

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
Emmi skrev:
2343974 Vad för vattenpumpsmörjning? Vanligt vatten?

Vanligt kranvatten och biltemas vattenpumpsmörjning, art.nr. 36-1824. Om det är enligt proffsens rekommendation vet jag inte men jag kör i alla fall så och hittils har det fungerat... Waterwetter är nog det som många "proffs" använder, det håller väl även ner vattentempen någon/några grader vilket kan vara trevligt de allra varmaste dagarna.

Evil M

?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
450 Cross
Waterwetter kan tydligen klumpa sig. Tror det var Harry som det blev en sörja för i kylaren med waterwetter. Han trodde att det kunde bero på glykolrester tex. Har man ett helt rent kylsystem så kanske man slipper sörjan. Men RR folket kör väl med Waterwetter så det bör ju funka för oss oxå.

Jag kör oxå med vattenpumpsmörjningen från B-tema. Funkar bra tycker ja.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Biltemas vattenpumpssmörjning fungerar fint men Waterwetter är bättre, dock kostar den multum jämfört med Biltema (typ 180:- i stället för 30:). Köp också batterivatten hos Biltema i stället för att använda kranvatten, kostar 29:- för fyra liter.

Tänk på att bara glykol ger frysskydd dock, beror på hur du använder/förvarar hojen på vintern om du behöver det. På rr-banor är dock glykol bannlyst p g a halka vid spill.

Last edited:

Emmi

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Jo, jag vet det där med glykol, det är därför jag inte har det och ja, jag har det på vintern.

-MLM-

Motardpilot
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM525 motard -06
Jag kör 50% destvatten och 50% glykol i min kylare. Detta var en rekommendation av en ktm mekaniker. Om man ska köra på gata förstås. På banan faller glykol fet bort kan jag tänka mig..

Floppan

Go o gla!
Gick med
15 Aug 2005
Hoj
Yamaha R6
erik skrev:
2343968 Jag kör med vatten och vattenpumpsmörjning, ...

Hur stor andel ska man ha av varje, alltså hur många procent vatten och hur många procent vattenpumpssmörjning?

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Floppan skrev:
2345146 Hur stor andel ska man ha av varje, alltså hur många procent vatten och hur många procent vattenpumpssmörjning?
Det står på flaskorna hur du ska blanda, det är mycket mindre än glykol. Flaskorna är normalt dimensionerade för en bils kylsystem så de räcker till flera byten i en hoj. Waterwetter är 4 kapsyler per liter vatten (flaskan för 180 på Mekonomen räcker till 12 liter vatten).

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
Floppan skrev:
2345146 Hur stor andel ska man ha av varje, alltså hur många procent vatten och hur många procent vattenpumpssmörjning?

Som neutral säger så står det på flaskan, jag har för mig att en liten flaska räckte till mer än två hojar. Det står på flaskan att hela innehållet ska förbrukas när den väl är öppnad, vet inte varför...

Floppan

Go o gla!
Gick med
15 Aug 2005
Hoj
Yamaha R6
Förbrukad kylarvätska

Möjligen en "dum" fråga (fast jag har aldrig bytt kylarvatten...): :rodnar
När man tömmer kylaren, samlar man upp vätskan och behöver lämna in den så som gammal olja eller är det bara att låta rinna ner på golvet/marken?

Emmi

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Måste vara risk för att det rostar om man bara kör med vatten och smörjning? Waterwetter motverkar väl det vad jag har förstått?

Fördelen med destillerat vatten jämfört med vanligt vatten?

Snoogans

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Hoj
Gasgas EC300 05
Emmi skrev:
2345412 Måste vara risk för att det rostar om man bara kör med vatten och smörjning? Waterwetter motverkar väl det vad jag har förstått?

Fördelen med destillerat vatten jämfört med vanligt vatten?

Kylare är väl ändå av alu, lite jävligt att få dom att rosta :tomten

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Snoogans skrev:
2345419 Kylare är väl ändå av alu, lite jävligt att få dom att rosta :tomten
Det finns massa annat som kan rosta i ett kylsystem :fakta:7peta

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Emmi skrev:
2345412 Fördelen med destillerat vatten jämfört med vanligt vatten?
Destillerat vatten är renare, mindre risk för avlagringar i kylsystemet. När man säger destillerat så är det dock oftast andra metoder som använts (avjonisering) för att riktig destillering är mycket mer energikrävande, ger dock ett sterilt vatten som inte din motor behöver. :) Batterivatten är alltså framställt på ett billigare sätt och fungerar utmärkt till hojen.

Emmi

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
:Bugar Tack för all bra fakta, sånt här har jag ingen aning om!

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
Emmi skrev:
2345412 Måste vara risk för att det rostar om man bara kör med vatten och smörjning?

Fel!

Följande text kommer från biltemas hemsida: "Vattenpumpsmörjning
Förhindrar rostbildning i kylsystemet, smörjer vattenpumpen och kärvande värmereglage. Skonsam mot alla metall- och gummidetaljer. Förhindrar överhettning. Kan användas vintertid ihop med glykol. 355 ml."

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept