Kylning av Bensin/E85 i bränsletank?

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Lessen att sabba era teorier:D
Men finns det nått som kan tömma strömmen ur ett friskt bilbatteri på nolltid
så är det väl en sådan , Inte heller är väl verkningsgraden särlskilt hög
En vanlig Setrab (olje) kylare på returen är väl det som skulle funka bäst
Ström på en mc är det som bekant dåligt med
När jag började åka med stora boshpumpen ( rallycross) 049an på min mc
så brann laddningskablarna från regulatorn:huvet
Fick flytta denna till mer fartvind samt korta kablaget med en meter

Ja en sån kyl-box tömmer mitt lilla batteri snabbare än jag kan säga:
-Accumulatortillenhönsatrappa, med rävspärr...

Riktigt så mycket kräm hade jag inte använda till denna extra lyx, hade tänkt mig något sådant här:

http://www.harald-nyborg.se/merinfo.asp?varenr=3356&Grp=740020&n=10

bara för att jämföra kylleffekt, den sänker liknande mängd vätska (iofs med bättre isolering) 20grader med 32W, ett motsvarande element med samma effekt, eller lite mer skall min generator/batteri/kablar palla, sen får man väl rannsaka sig själv om man vill ha igång den och soppapump i 3 timmar medans man ligger bland brudarna på Tylö-beach... :)

Men problemet är ju inte när man tar cykeln i garaget på morgonen, då är soppan sval, det är ju under färd och motorn värmer tanken som jag tänker mig, kan man få det att funka, och då kanske kombinerat med en Setrab så gör det ju inget om den över tiden får ner tempen ett par grader (helst under 40 som du skrev.) för en rimlig Watt-kostnad...

/Jonas
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Jag har exprimenterat lite med peltier element och för att kunna få en "kall" sida så måste man kyla den varma ganska så effektivt. Dvs man flyttar problemet. En setrab på returen är nog det enklaste att prova för att få en fingervisning om man är på rätt spår.

/J
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
... så frågan är, ger 10grader kallare bränsle mer än 60w effektvinst:va

Hell yea

Och brudarna gillar High-Tech... :D

Jag har exprimenterat lite med peltier element och för att kunna få en "kall" sida så måste man kyla den varma ganska så effektivt. Dvs man flyttar problemet. En setrab på returen är nog det enklaste att prova för att få en fingervisning om man är på rätt spår.
/J

Ja, eller en kombination, jag tror att med en rejäl kylfläns som delvis får kylning av fartvinden så kan man få hyffsad verkan.
Jag får väl plocka med lite prylar till Afrika och labba lite, hyfsat "test-väder" är det där nu....:)
http://www.resfeber.se/se/weather/cgi-bin/search_city.cgi?country=235000
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Japp, brudar gillar hightech. Jag skall döda en kylbox för den goda sakens skull. Bygger man om till xenon/led så har man snart sparat in det och då ser den ännu mer hightech ut:tummenupp Oljekyl från klracing 7raders 375pix :tummenupp
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Måste väl va bäst att kyla innan regulatorn, där är ju soppan som varmast. När trycket sen sjunker efter regulatorn så borde soppan kunna bli kallare än omgivningen, eller?
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Nån som vet hur hur mycket varmare soppan blir? Vet du tempskillnad för en viss mängd soppa över ett tidsintervall borde du ju kunna räkna ut hur stor effekten som värmer soppan är och således räkna ut vilken effekt du behöver på kyl/peltier etc för att nå önskvärd temp.

Är jag ute och cyklar?
 

Busablixten

Hojåkare
Gick med
20 Jul 2006
Ort
I garaget
Hoj
2006
kombinationen frontmonterad luftkyld bränslekylare på trycksidan och vattensprut som duschar en fin vattenfilm på allt i fronten vid ett bestämt övertryck typ 0,4 bar lär ju fungera och effektivt blir det ju också, luftfilter + ic sitter ju vid motorn så det blir luffar-vatteninsprutning + svalare ic + bränslet svalare ! och generatorn klarar av att köra en vattenpump ibland.
En effektökning på en 5-7 % borde vara rimligt .fy faan vilken ide !! ja just ? det blir blött :rolleyes:
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
DET ÄR AV STÖRSTA VIKT ATT HÅLLA BRÄNSLET SVALT
När vanlig blyfri 98 blir över 25 grader så händer det drastiska saker.

När man närmar sig 40 grader så kan det skilja upp i mot 10% i bränsleblandning ; detta gör det oerhört svårt att mappa en insprutarmotor
som inte har kompensering för detta ( förgasarmotorer tycks inte lida lika mycke)

Jag har brottats med detta problem i många år nu

Jag mäter bränsletempen i fuelrailen och kompenserar mot detta

Standardhojar gör detta mot motortempen ( fel parameter men det funkar)

Alla som kör dynobänk brukar känna till att det är noga med att hålla motortempen inom korrekt område för att inte få avikelser

Detta är ett problem som dök upp för ca 10 år sedan ( försämrad bränslekvalite)

V-power har inte alls lika alvarliga temperaturproblem

Peter

Intressant! Vad är det som händer? Är det Lambdavärdet som skenar iväg? Är det helt enkelt för att det blir mindre soppa i motorn pga temp. Eller är det rent teoretiskt sett tillräckligt med soppa, men den kyler förbränningen för dåligt?

Ett peltierelement är väldigt klent att kyla. Den har fullt upp att hålla en redan kall dricka kall i en kyl box, tvivlar starkt på att den orkar kyla ständigt cirkulerande bränsle som hela tiden blir uppvärmt.
En liten kylare som sitter i en venturie, strax bakom, då? Där sjunker temperaturen.

Mats
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Team kawasaki (cross alltså) isolerar tankarna på undersidan med nån slags tunn typ 2-3 mm tjock "alu-matta". Samma slags värme isolations matta som det använder inom Nasa.

Är nog absolut en smart grej för att sänka tempen med nån grad. Men för att få ner tempen mycket så får du nog sätta in nån slags kylkompressor. :yoparty
 

Jezze_

Sporthojsnörd
Gick med
18 May 2006
Ort
Björkarnas stad
Hoj
919 turbo
Orkade inte läsa alla de sista trådarna.. men en tanke kan väl vara att isolera tanken under och lacka tanken vit, har man en mörk tank får man har en kylskåpskompressor för att kyla denna lilla tank.. hellst under färd när luften kommer att värma tanken till närmare dåvarande yttertemperatur. (pratar nu om skillnaden mellan svart och vit lack)
Är ingen expert på änmet, bara lite realistisk.

behöver man sträva att ha lägre temperatur än yttertemp? annars lämpar de väl sig kanske bättre att ha en "luftkyld" tank?
hur många gånger har vi mer än 25grader ute?
 

sam1

Medlem
Gick med
9 Jan 2006
Ort
sthlm
Hoj
gpz 750 turbo. dominator.
hmmm

tycker det låter lite overkill att börja kyla soppan...

skulle det v a så mkt effekt vinst så käns det som om proffsen skulle ha kylt soppan i så fall.

vet ju att vissa disel bilar kyler returdiseln till tanken med ett element som e luft kylt, är ju bara montera ett sådant mellan pump o förbrukare eller tanka kall bensin vid behov eller?
 

Busablixten

Hojåkare
Gick med
20 Jul 2006
Ort
I garaget
Hoj
2006
hmmm

tycker det låter lite overkill att börja kyla soppan...

skulle det v a så mkt effekt vinst så käns det som om proffsen skulle ha kylt soppan i så fall.

vet ju att vissa disel bilar kyler returdiseln till tanken med ett element som e luft kylt, är ju bara montera ett sådant mellan pump o förbrukare eller tanka kall bensin vid behov eller?

Håller med dig.
kyla soppan är overkill !

Sänka laddtrycket 1-2 hekto runt 35 + grader dom få dagarna det är så varmt om man nu ligger runt spikgränsen är ju både bättre och lättare ur
hållbarhetssynpunkt samt smidigare än att laborera med peltierelement mm.

Märker själv ingen större skillnad på 0,5 0,8 1,0 eller 1,4 bar i laddtryck man behöver mer eller mindre bara behålla brallorna på o tungan rätt i mun för fort utav hela helvete går det i alla fall.
turbohojar generellt är ju helt jävla galet, den som tycker annat har inte prövat.
Jag skulle inte bry mig det minsta om jag så var tvungen att sänka till 0,5 bar om det var 35+ grader, hallelulja !! fullgas o framhjulet drar i luften och man kör ifrån allt i alla fall.

Turbohojar är så jävla gott :yoparty

Tycker själv att gränsen går runt 1,2bar på busan, har laddat 1,4 bar med långsving men det känns som om hojen ska gå sönder så kortkedja o original hjulbas har återinförts, bättre att hojen wheelar än att motorn rasar = bättre för plånboken hehe.:dricka
 

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
DET ÄR AV STÖRSTA VIKT ATT HÅLLA BRÄNSLET SVALT


Ett av mina favoritämnen ( dock inte min omgivning) som tröttnat på mitt tjat


När vanlig blyfri 98 blir över 25 grader så händer det drastiska saker

När man närmar sig 40 grader så kan det skilja upp i mot 10% i bränsleblandning ; detta gör det oerhört svårt att mappa en insprutarmotor
som inte har kompensering för detta ( förgasarmotorer tycks inte lida lika mycke)


Jag har brottats med detta problem i många år nu

Jag mäter bränsletempen i fuelrailen och kompenserar mot detta

Standardhojar gör detta mot motortempen ( fel parameter men det funkar)


nja är det verkligen helt uppåt väggarna att mäta motortempen. värme går mot kallt säger fysiklagen och i detta fall blir det ju att värmen i motorn ger sig på det kalla bränslet tills jämvikt uppnås och i sin tur tappar förbränningsrummet en del värmeenergi som i sin tur gör att motorn förlorar en del i temperatur. Det jag däremot kan tänka mig är att det kanske inte är det mest vettiga mätverktyget för en momentan hög belastning men då skall man väl inrikta sig på joniseringsmätning istället som svarar direkt mot knack och dålig förbränning.Nu får du absolut inte tycka att jag ifrågasätter din upptäckt men som du sa är det ett jäkligt intressant ämne och vidarutveckla det gärna närmare hur uppgiften om tempen på bränslet i sig skulle ge en bättre mappning utan att man tar motortempen i beaktning.

Jag har också funderat en del då det gäller temperaturer och vätskor så jag vill gärna bolla lite ideér:tummenupp
 

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
vet ju att vissa disel bilar kyler returdiseln till tanken med ett element som e luft kylt, är ju bara montera ett sådant mellan pump o förbrukare eller tanka kall bensin vid behov eller?

Nu blev jag nyfiken, vilka bilar då:va

Jag skulle inte bry mig det minsta om jag så var tvungen att sänka till 0,5 bar om det var 35+ grader, hallelulja !! fullgas o framhjulet drar i luften och man kör ifrån allt i alla fall.

Turbohojar är så jävla gott :yoparty

Tycker själv att gränsen går runt 1,2bar på busan, har laddat 1,4 bar med långsving men det känns som om hojen ska gå sönder så kortkedja o original hjulbas har återinförts, bättre att hojen wheelar än att motorn rasar = bättre för plånboken hehe.:dricka

jävla va gött:tummenupp Är det en äkta busbågekille jag hör, heeelt min melodi. Håller på nu och konverterar och den hårfina gränsen mellan riktig tävlingshoj och busbåge har vart på gång att överträdas både en och två gånger men då jag inte är någon "riktig" tävligsmänniska utan vill bara ha kul så stannar det vid busbåge:tummenupp :tummenupp
kunna göra en rykare eller en wheelie när man vill deeet ääär grejjor deet:yoparty
krääääm är sexigt, finns inte en :tuttar som spöar det:D
 
Last edited:

Rignell

Guest
Annars kan kanske en olje-kyl till en fiddy funka... slipper man dra lite sladd med 12v från tändlåset.
Det är små kylarelement, antingen CNC-frästa i billet typ eller med lameller som vanlig kylare. Går att för gör runt en femhundring.
Det positiva med detta är att eftersom volymen i denna kylare är relativt liten, sker ingen tryck-skillnad på bränslet.
En tryckskillnad kan få bränslet att förångas - aka ånglås. Inget man vill ha!
En sådan kylare placerad i fartvinden kan få klart positiva resultat!
 

sam1

Medlem
Gick med
9 Jan 2006
Ort
sthlm
Hoj
gpz 750 turbo. dominator.
okej denna retur kylare ser faktiskt ut som en oljekylare.

sitter på en citroen jumpy.

finns andra modeller me på returkylare som typ..stålrör som slingrar sig på en plåt skiva me hål.

citra kör me det i allafall:tungan
 

Bifogat

  • Bild103xx.JPG
    Bild103xx.JPG
    65.8 KB · Visningar: 116
Last edited:

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
okej denna retur kylare ser faktiskt ut som en oljekylare.

sitter på en citroen jumpy.

finns andra modeller me på returkylare som typ..stålrör som slingrar sig på en plåt skiva me hål.

citra kör me det i allafall:tungan


Har sett på ett flertal byggen där dom istället värmer dieseln innan pumpen och även efter pumpen.
Allt för att få den mer lättflytande.

Inte för att man är någon dieselexpert men det känns som att en mer lättflytande vätska passerar insprutningsmunstyckena betydligt lättare med tanke på att bränsletrycket efter pumpen på en personbil är ett par hundra bar upp till 2400bar i Scanias lastbilar.

Som tur finns förglödning, lagom kul att starta en diesel som stått ute en natt i -30C grader utan motorvärmare.
 

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
Har sett på ett flertal byggen där dom istället värmer dieseln innan pumpen och även efter pumpen.
Allt för att få den mer lättflytande.

Inte för att man är någon dieselexpert men det känns som att en mer lättflytande vätska passerar insprutningsmunstyckena betydligt lättare med tanke på att bränsletrycket efter pumpen på en personbil är ett par hundra bar upp till 2400bar i Scanias lastbilar.

Som tur finns förglödning, lagom kul att starta en diesel som stått ute en natt i -30C grader utan motorvärmare.


det finns en högre anledning till att man förvärmer diesel och det är inte pga densiteten utan snarare för att man inte hinner värma upp dieseln så lätt till flampunkt då tiden är knappare på en diesel. hoppar man över förvärmning blir inte förbränningen helt enkelt lika tyst och bra som om man förvärmer. en diesel idag har motsatt problem mot en bensinare, den svalnar på tomgång och man har problem med att hålla motortemperaturer uppe.
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top