Kul tråd.
Mest snack, inge verksta
Klurigt. Cdi-boxarna gör ju som de vill och när de vill. Men varför börja med det dyra?
Tändstift kan paja. Även nya. Jag sparar alltid de gamla fungerande stiften när jag byter. Bra vid eventuell felsökning senare. Köp ett nytt och testa.
Vatten i soppan är lätt att se. Kan du tömma förgasaren i en torr och ren behållare så ser du om du har vatten i flottörhuset. Vattnet ligger som små kulor på botten.
Men det du borde börja med är ett nyladdat batteri och startkablar från ett friskt batteri. Kör du från ett bilbatteri så ska motorn vara avstängd.
Ett batteri som börjar bli dåligt i kombination med insprutning gör att krämen inte räcker till tändningen. Fick det problemet på min TDM900 förra vintern efter en tripp till Vaxholm i januari. Dagen efter så var det full sprutt på startmotorn men inte ett liv. Laddade batteriet. Samma sak igen. Rullade in den i garaget för tvätt och puts. Lite varmare motor och nyladdat batteri igen så startade den efter några försök, gick knackigt ett tag, sedan ok. Nytt batteri ett par månade senare och den startade direkt och gick som vanligt.
Kör du med startkablar så får vi en ledtråd. Kostar inget.
Om den inte startar med startkablar kan du testa med startgas också samtidigt som du kör med kablarna.
När det gäller service så är oljebyte det viktigaste. Ofta räcker det att byta oljefilter varannan gång. Byt varje gång eller kolla i boken om du hittar någon.
Mest snack, inge verksta
Klurigt. Cdi-boxarna gör ju som de vill och när de vill. Men varför börja med det dyra?
Tändstift kan paja. Även nya. Jag sparar alltid de gamla fungerande stiften när jag byter. Bra vid eventuell felsökning senare. Köp ett nytt och testa.
Vatten i soppan är lätt att se. Kan du tömma förgasaren i en torr och ren behållare så ser du om du har vatten i flottörhuset. Vattnet ligger som små kulor på botten.
Men det du borde börja med är ett nyladdat batteri och startkablar från ett friskt batteri. Kör du från ett bilbatteri så ska motorn vara avstängd.
Ett batteri som börjar bli dåligt i kombination med insprutning gör att krämen inte räcker till tändningen. Fick det problemet på min TDM900 förra vintern efter en tripp till Vaxholm i januari. Dagen efter så var det full sprutt på startmotorn men inte ett liv. Laddade batteriet. Samma sak igen. Rullade in den i garaget för tvätt och puts. Lite varmare motor och nyladdat batteri igen så startade den efter några försök, gick knackigt ett tag, sedan ok. Nytt batteri ett par månade senare och den startade direkt och gick som vanligt.
Kör du med startkablar så får vi en ledtråd. Kostar inget.
Om den inte startar med startkablar kan du testa med startgas också samtidigt som du kör med kablarna.
När det gäller service så är oljebyte det viktigaste. Ofta räcker det att byta oljefilter varannan gång. Byt varje gång eller kolla i boken om du hittar någon.